Kam- och balansremsfrågor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Kam- och balansremsfrågor

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Har en 944 från -83 som just fått nya motorkuddar eftersom jag tyckte att den vibrerade onödigt mycket. Det blev bra mycket bättre men inte helt bra. Började därför fundera på om balansaxlarna var synkade som de skulle. Idag tänkte jag kolla detta och började riva lite. Stötte dock på en del otrevliga saker som jag funderar över. Samtliga bilder nedan är tagna utan att jag rört motorn mellan dem.

(En liten varning innan ni läser vidare: Nedan finns lite bilder, det är inte någon vacker syn för den som är petig med oljeläckage... :( När jag får plats ska spisen ur för rengöring och packningsbyten.)

För det första. Efter allt jag kan läsa mig till så ska passmärkena på balansalxeldreven stå mot passmärkena på kåpan bakom dem när motorn står i TDC för 1:ans cylinder.

Så, jag började med att ställa motorn så. Så här står svänghjulet (dålig bild men det var lite svårt att ta bättre bilder där, hoppas ni ser!):

Image

För visst är det den stora svarta prylen i mitten av bilden (och hålet) som är passmärke? Och då står kamdrevet så här:

Image

Kanske inte helt exakt i linje men jag antar att svänghjulet ska fram lite till så att hjulet märke står kant-i-kant med nedre kanten på kopplingshusets passmärke? Då kommer kamdrever ännu mer i linje med sitt märke. Ska gå ner och prova att vrida veven den halva grad som saknas och kolla om det stämmer på kamdrevet.

Hur som helst, balansaxelsynkroniseringen (puh! Långt ord!) skulle vi ju till. När vev och kam står enligt ovan så står nedre (Högra) balansaxeln så här, passmärket inringat:

Image

Inte tillstymelse till passmärke på den axeln...

Vänster står så här sedd underifrån (Fick kämpa för att komma åt att ta denna bild...), passmärket på axeln markerat med pil:

Image

Passmärket på plastkåpan är ungefär kl 12 (inte i bild alltså) och passmärket på axeln ~kl 6. :?

Är jag ute och cyklar här eller var den som senast bytte remmar på bilen ute och cyklade??? Vet inte vad jag hoppas mest på; att jag är trög eller att jag måste justera om remmen. :roll: Vet dock vad jag TROR mest på (bara att kavla upp ärmarna)...

Tilläggas bör att om jag vrider veven så att den ena axeln kommer i rätt position så står den andra också rätt så de är inbördes synkade iaf.

Sedan finns en otrevlighet till (förmodligen den värsta). Löprullen till kamremmen skulle ledigt kunna ta semester i flera år utan att jag märkte någon skillnad. Den sitter nämligen så här:

Image

:shock: Gapet mellan rem och hjul är 7-9 mm... Vad göra? Går hjulet att flytta åt höger (vänster i bild) eller justeras det m.h.a. remspänningen? Känns klart obehagligt iaf. Kunde väl ge mig på att börja fippla med hjulet men tänkte att det är nog bäst att fråga de som kan först... Hittar inte mycket i Haynes eller verkstadsmanualen i pdf. (i den senare står det nog men jag hittar det inte, vissa sidor verkar dessutom saknas)

Så, långt inlägg med insprängda frågor.. Sammanfattar dem så här:

1. Står min motor i TDC för 1:ans cyl när svänghjulet och kamdrevet står enligt översta bilderna?
2. Sitter balansaxlarna käpprätt åt... om alla passmärken står som på bilderna ovan?
3. Löphjulet till kamremmen sitter i ett eget solsystem, straxt bredvid det det borde bifinna sig i. Hur illa är det och har någon tips på vad göra åt saken?

Visst är det spännande när man köper billiga bilar som haft många ägare? :)

Mycket tacksam för svar!!!

M.v.h. Uffe

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#2 Post by H.Magnusson »

1. Ja den står i ÖD nu.

2. Ja det är som du säger, balansaxlarna är ej ställda efter veven. så det får du fixa.

3. Hjulet ska ej ligga emot remmen det är bara ett stödhjul, men kommer inte ihåg om det går att justera avståndet. lossa bulten och se om det går att flytta.

Om det läcker olja i kamremskåpan så byt packboxar direkt, inget bra med olja på remmen. :wink:

Mvh. Henrik Magnusson

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Uffe L »

Henrik: Kalas! Tack för det! Var väl kanske rätt självklart att de satt fel men eftersom det var så fruktansvärt fel så blev jag ändå lite tveksam om jag fattat rätt. Ska nog ner och grisa ner mig direkt.

Ang. oljeläckaget så är det hög tid att packa om det mesta i den maskinen. Kan tänka mig massor av saker som vore roligare än ett kamremsras...

M.v.h. Uffe

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Din bil har en vattenpump av nyare modell (bra) men den gamla stödrullen har någon planta behållt istället för att köp en ny av rätt storlek.

Riv ner alla remmar och spännhjul mm och inspektera samtidigt som du byter alla packboxar och några o-ringar som berörs. Byt remmarna mm om de inte är nästan nya.

Hela alltet kostar ju en slant men att ha gjort jobbet är bra för sömnen. Snacka med Sandén och handla där så får du nog lite värdefulla tips. Kolla också http://www.clarks-garage.com/

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by anders-f »

Det blir oxå till att fila bort lite på plastkåpan ovanför löphjulet eftersom det större hjulet du ska ha inte får plats annars.
På min 83:a såg det likadant ut när jag köpte den. Ny vattenpump men inte bytt löphjul. Dessutom hade nån amatör på en verkstad i Göteborg ( ej Sanden.... ) inte monterat styrskenan som syns till vänster om löphjulet på Uffe L:s bild. Snacka om tur att remmarna inte slog ihop när jag gasade hem med nyförvärvet från Götet...Och tur att jag efter köpet tog ut bilen till Lindvalls på Ekerö för att få remspänningen kollad ( den var förstås oxå åt h-e ) och fick bristerna upptäckta och åtgärdade.
/ Anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Uffe L »

Hej!

Tack ska ni ha! Värdefull hjälp för en amatör! :)

Kan meddela att bilen går något mjukare med "balansskaften" i synk. :roll:

Kollade rullarna till balansremmen och de verkar vara i fint skick, remmen likaså, den verkar ganska ny och är i mycket bra skick. Lär dock ändå kika på att byta ut den. Vore som sagt skönt för nattsömnen att veta att allt är juste...

Ang. plastkåpan som måste filas på. Var det -87 som Porsche bytte till en annan vattenpump? Såg att kåporna (och stödrullarna) var annorlunda från och med -87. Borde alltså vara en sådan kåpa (alt. omfilad gammal kåpa) och ett sådant löphjul på en bil med utbytt pump? Den bakre delen på min kåpa är nämligen inte i toppskick så jag tänkte ändå byta. Alltså får jag byta rubbet mot den nya då om det inte kostar en förmögenhet.

Får ringa Sandén i veckan och dividera lite kring detta.

M.v.h. Uffe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]