Styrstaget gick av under körning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

#1 Post by fälgen »

Har skrivit lite om detta i bilens tråd, men skapar en separat tråd för att få lite bättre respons. Jag har aldrig hört talas om ett likadant brott, någon annan som har?

Mitt styrstag på 944an från 84 utan servo gick sönder, vilket resulterade i att höger framhjul tappade styrningen helt och hållet. Det kunde gått riktigt illa, men jag hade tur och det gick bra.

Såhär såg det ut på bilen
Image

Gängorna är hela och låsmuttern satt som de skulle, det är en pressad hylsa mellan inre styrleden och själva staget som släppt.

Utan damasken
Image

Image
Image

Styrstaget är nästan nytt (ett par hundra mil kanske) och har inte fått någon smäll. Måste vara fabrikationsfel, någon som varit med om detta?

Mina gamla har samma konstruktion, men vet inte om de original, någon som vet hur det ser ut original?

Vill undvika att köpa samma typ av styrstag igen, detta är köpt "nytt" via forumet och är ursprungligen ifrån eBay.

Någon som vet vad som funkar? Nya OEM går på ca 4500kr, så billigare alternativ är välkomna.

MartinC
S2-Poster
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B

#2 Post by MartinC »

Det där såg ju inte roligt ut alls. Kunde gått riktigt riktigt illa. Har ingen erfarenhet av Porsches chassidetaljer men hört talas om diverse kulleder (stag) som varit av så låg kvalitet att kulan hoppat ur efter kort tid (andra bilmärken dock). Det här har jag inte sett förut...
Vet inte vad som är oem för Porsche men Lemförder och Meyle brukar hålla bra kvalitet tycker jag.
Last edited by MartinC on 2016-08-25 13:08:02, edited 1 time in total.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

Re: Styrstaget gick av under körning

#3 Post by Erol »

985:- tar Utzon för styrstag.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84

Re: Styrstaget gick av under körning

#4 Post by fälgen »

Har pratat med utzon och beställt styrstag till tidigare bilar än min. Om jag förstod rätt (hade en nyvaken och smågrinig ettåring i famnen när jag ringde :) ) så har de senare en dämpare, vilket jag tror är den del som gått sönder på min.

De tidigare har invändig gänga på styrleden så två nya styrleder behövde jag också. Så ca 2600kr kostar kalaset, men då får jag en robustare konstruktion och slipper oroa mig att den nya också går sönder.

Post Reply