Karl Birgander wrote:Hej!
Med största sannolikhet är det dags för lite ventilbyten.
Jag hade dragit runt motorn oerhört försiktigt, tänk på att vev/kam säkerligen inte står rätt i förhållande till varandra heller.
Har du inte bråttom att få ihop sakerna är det lönsamt att köpa prylar på andra sidan den stora pölen.
Men först måste prylarna isär för att kunna vet vad som behövs.
Skulle jag köpa som den står skulle priset vara rätt lågt.
Har du däremot tagit isär och kan konstatera fel så är det lättare som köpare att bilda sig en uppfattning också, vilket kan ge lite fler kulor för dig.
Skriv gärna om du tänkt dig ett pris och hur bilen i övrigt är.
Tack för ditt svar Karl,
De billigaste ventilerna jag hittat än så har legat kring 250 sek/st ungefär, har jag missat något billigare tror du?
Jag tänkte skriva lite kort om bilen för den som kanske är intresserad:
Det är som sagt en 944S med 19.000 på mätaren. Importerad till Sverige 2003. Dokumentation och Servicebok finns. Jag är andra ägaren i Sverige.
2,5L na 188hk, 16 Ventiler, Katalysator. Ingen AC, ingen servostyrning, inga elhissar eller elstolar. ("Club Sport!?") Årsskatt 2000, har halvförsäkring nu för 420 SEK (och jag är riskgrupp 25 år...)
Förarsätet är något slitet i klädseln på ett ställe som annars är svart halvläder. Någon enstaka spricka i instrumentpanelen. Innertak i exemplariskt skick. Rutorna är i perfekt skick. Dino Sportratt, originalratten finns ej kvar tyvärr. Vid kraftiga inbromsningar känns det som det är något glapp i ratten som jag inte hunnit kolla närmre på ännu. (Några tips på var man kan börja leta?)
Det är en eftermonterad manuell taklucka i tonat glas, professionellt utfört, dock har jag upplevt läckage vid de värsta regnskurarna (nya lister eller lite silikon bör ordna det) just nu har jag högst provosoriskt eltejpat det.
Vänstra framskärmen har fått sig en smäll, inget allvarligt men det kan spacklas och lackas bättre än vad det gjorts nu. Taket har en kal fläck som jag sprayat över för att skydda plåten tills vidare. Huven har en liten nedsänkning som bör kunna bockas ut igen utan större problem. Annars är karossen och lacken i gott skick, Alpine Weiss. "Framläppen" är spucken på mitten men går att rädda, har inte hunnit med det.
Jag har bråkat extremt mycket med bakluckan som inte "poppar" upp när jag använder ellåset, där måste man alltså manuellt öppna med nyckeln och dra upp luckan samtidigt. Gummipackningarna har torkat sönder, därav problemet antagligen.
Telefonfälgar med Porscheemblemet på centrumnavkapslarna. Samtliga bultar är i Titanium (har vägt dem). Alla fyra däck var nybytta Pirellis P1 då jag köpte bilen, kvitto på detta finnes. I samma veva hade även oljan, oljefilter och bränslefilter bytts. Jag har inte haft några problem med bromsarna men vågar inte riktigt uttala mig om skicket i övrigt. Nya skivor och belägg hade säkert inte skadat men som sagt har den gått genom besiktningen.
I mitten av motorkåpan har någon varit på med Plastic Padding vilket tyder på att den någon gång fått en mindre spricka.
Jag har bytt till öppet luftfilter men för den som vill går det att byta tillbaka till original.
När jag skriver inser jag att det är svårt att ge en komplett bild, men jag återkommer kanske med fler bilder om det blir aktuellt. Vad jag kan säga är att jag älskat den här bilen och tagit hand om den så gott min tid, mina pengar och kunskap tillåtit. Jag gav 50 000 för den, den som vill får komma med skambud men förudmjuka mig inte.
Hej så länge