Varvtal bana

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Varvtal bana

#1 Post by Björn Nilsson »

Hej,

Vad varvar ni som kör mycket bana/race med era motorer? Jag försöker skaffa mig en bild om hur vanligt det verkligen är att vevlager på 2:ans cylinder går och motorras som följd. Ni som har haft detta problem kan ju också skriva.

Själv har jag kört 6800-7000 rpm utan konstigheter men jag har ju inte kört speciellt mycket heller :roll:

Försöker helt enkelt intala mig att torrsumpsystem inte behövs.... :?

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Varvtal bana

#2 Post by michael rasmussen »

Kom från ringen i natt och åkt 27 varv= 59 mil för fullt.
Varvar med en chippad 220 hk motor till max 5500-6000.
Och redan där finns det ingen effekt att hämta tycker jag, men i bland blir det så pga växlingar samt hur långt kort det är till nästa sväng mm.

Vi var 5 st 944 turbo, 2 GT 3 samt en BMW M 3.
Tid på bästa 944 8,21 BTG GT 3 8,07 BTG M 3:an 8,48 BTG.
Så dom gamla går bra.

flatfour56
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2013-05-26 13:15:54
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Sköldinge
Contact:

Re: Varvtal bana

#3 Post by flatfour56 »

Finns väl egentligen ingen anledning att varva så högt som 7000 varv , max effekt och vrid uppnås tidigare än så.. om nu inte du bytt turbo till en med bättre flöde vill säga, original börjar tappa laddtryck runt 5800 rpm.

// Peter.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Varvtal bana

#4 Post by Erol »

flatfour56 wrote:Finns väl egentligen ingen anledning att varva så högt som 7000 varv , max effekt och vrid uppnås tidigare än så.. om nu inte du bytt turbo till en med bättre flöde vill säga, original börjar tappa laddtryck runt 5800 rpm.

// Peter.
Är rätt säker på att Björns motor drar till rödmarkeringen, den är ju inte helt original :wink:

Björn har nog inte tänkt sig för när han ställde frågan, i frågeställningen borde "trimmade" eller "kraftigt modifierad motorn" ingått.

För att svara på frågan, så är det väl inte smörjning av veven som är kritisk vid höga varv utan ventillyftare/ventilfjädrar som sätter första krokben.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Varvtal bana

#5 Post by Björn Nilsson »

Detta som byggs nu är inte en originalmotor....siktar på 650+hk. Jag är väldigt insatt i vad som behövs gällande lyftare, ventilfjädrar för att varva mycket men den absolut största frågan gällande våra motorer när man trimmar är oljetillförsel till vevlager för 2:an cylinder.

Men nu är det till 99% löst.....jag har offert på torrsumpssystem, minskar riskerna betydligt. Varvstoppet läggs nog på 7300-7400 rpm. Så kan nog sugeffekten hamna närmare 300hk. :#944burn:

Tack för input och härligt att höra om alla som använder dessa gamla bilar hårt :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Varvtal bana

#6 Post by Karl Birgander »

Med dom påfrestningar som 650+ ger så känns nog torrsump som en naturlig del.
Om redan originalbilar har bekymmer i 163 hk utförande så är torrsumpen ett billigt hängsle...

(Jag har min S2 chippad så varvstopp är lite högre, men använder sällan dom varven. Det är mer på konbana/slalom som man vill slippa växla, mindre på bana.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

flatfour56
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2013-05-26 13:15:54
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Sköldinge
Contact:

Re: Varvtal bana

#7 Post by flatfour56 »

Erol wrote:
flatfour56 wrote:Finns väl egentligen ingen anledning att varva så högt som 7000 varv , max effekt och vrid uppnås tidigare än så.. om nu inte du bytt turbo till en med bättre flöde vill säga, original börjar tappa laddtryck runt 5800 rpm.

// Peter.
Är rätt säker på att Björns motor drar till rödmarkeringen, den är ju inte helt original :wink:

Björn har nog inte tänkt sig för när han ställde frågan, i frågeställningen borde "trimmade" eller "kraftigt modifierad motorn" ingått.

För att svara på frågan, så är det väl inte smörjning av veven som är kritisk vid höga varv utan ventillyftare/ventilfjädrar som sätter första krokben.
Mja det var väl lite knapphändig info där från trådskaparen, det verkar ju uppenbarligen som om det är bra mos i den motorn :)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Varvtal bana

#8 Post by Bengt »

Ja det verkar vara högt varvtal som knäcker dessa motorer, inte hög effekt. Ramlagerna har stor diameter vilket gör det svårt att pressa in olja i veven. Är oljan uppvispad med luft så får man ingen sughjälp av oljan som slungas ut mot tapparna. Det blir en gasbubbla mitt i veven och avbrott på oljeförsörjningen.

Jag tänker bygga mig en ny trelitermotor så jag är intresserad av torrsumpssystem. Vad har du hittat Björn?

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Varvtal bana

#9 Post by Björn Nilsson »

Hej Bengt,

Jag har fått offert på ett komplett system med option på en luft/olje-avskiljare för 4 200$, utan avskiljaren så ligger det på 3 504$, utan transport, tull, moms mm från Drysump.com (Gary Armstrong). Han har utvecklat oljetråget för 944:an.

Köper vi två system kanske det går att göra något på priset. Har dock skickat en fråga angående om han har uppdaterat det oljetråg (sump) som offereras, det första hade visst designats utan att tänka på att våra motorer lutar. Men det skall visst vara löst på den senaste versionen.

Skicka din mail till mig så kan du få offerterna och kolla själv. Garys system är ca 1 500$ billigare än LR:s

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Varvtal bana

#10 Post by Björn Nilsson »

Så här skriver Gary ang hans nya tråg/sump:

"I redesigned the 944 pan to model after our pick ups on the LeMans winning design of Dry sump pans we do for the Corvettes, 30-40 HP increase. The original ones were flat bottom like the LS sumps were."

För de personer som intresserar sig för torrsumpssystem :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users