Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Errol
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-04-26 20:30:59
Bilmodell: Porsche 944S
Årsmodell: 1987
Location: Lund
Contact:

Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#1 Post by Errol »

Hej,

Tyvärr blir mitt första inlägg här på forumet jag följt sedan dag ett av mitt porscheinköp ett tråkigt och något pinsamt sådant. Sedan ett år tillbaka har jag haft en 944S -87 i mina ägor. Denna bytte jag rakt av mot min Honda Civic Type-R -04, ett byte jag fortfarande är nöjd med då bilen har skänkt mig oerhörd glädje och en omvärdering av vad som gör en bra bil. Jag blev andra ägaren av bilen i Sverige före den som importerat den från Tyskland. Mätaren står på 19.000 och bilen gick nyligen igenom besiktningen utan några anmärkningar.

Tyvärr inleddes en av vårens första turer med att kamremen gick av. De synliga felen förrutom en söndrig kamrem är en läckande vattenpump. Efter jobbig läsning på nätet förstår jag risken för böjda ventiler är så gott som säkrad. Till helgen tänkte jag sätta på en ny kamrem beställd från Utzon och dra runt motorn för att ge någon form av diagnos.

Jag är praktiskt lagd men ny på motorer, med detta sagt ber jag som ödmjukast efter alla råd och tips om hur jag kan gå vidare med denna motor som lär var långt ifrån körduglig. Har någon erfarat detsamma? Vet någon var man köper nya ventiler och är de någorlunda lätta att byta? Jag anar att detta kan bli dyrt och eftersom min ekonomiska situation numera är beroende av CSN lutar mycket åt att jag inte kommer få ihop det. Detta leder mig till nästa sak som kanske hade passat bättre i Köp & Sälj forumet:

Är det någon som vill köpa min bil som den nu står OM helgens undersökning resulterar i en dålig diagnos?

Image


Image

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#2 Post by Karl Birgander »

Hej!

Med största sannolikhet är det dags för lite ventilbyten.
Jag hade dragit runt motorn oerhört försiktigt, tänk på att vev/kam säkerligen inte står rätt i förhållande till varandra heller.
Har du inte bråttom att få ihop sakerna är det lönsamt att köpa prylar på andra sidan den stora pölen.
Men först måste prylarna isär för att kunna vet vad som behövs.
Skulle jag köpa som den står skulle priset vara rätt lågt.
Har du däremot tagit isär och kan konstatera fel så är det lättare som köpare att bilda sig en uppfattning också, vilket kan ge lite fler kulor för dig.

Skriv gärna om du tänkt dig ett pris och hur bilen i övrigt är.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Errol
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-04-26 20:30:59
Bilmodell: Porsche 944S
Årsmodell: 1987
Location: Lund
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#3 Post by Errol »

Karl Birgander wrote:Hej!

Med största sannolikhet är det dags för lite ventilbyten.
Jag hade dragit runt motorn oerhört försiktigt, tänk på att vev/kam säkerligen inte står rätt i förhållande till varandra heller.
Har du inte bråttom att få ihop sakerna är det lönsamt att köpa prylar på andra sidan den stora pölen.
Men först måste prylarna isär för att kunna vet vad som behövs.
Skulle jag köpa som den står skulle priset vara rätt lågt.
Har du däremot tagit isär och kan konstatera fel så är det lättare som köpare att bilda sig en uppfattning också, vilket kan ge lite fler kulor för dig.

Skriv gärna om du tänkt dig ett pris och hur bilen i övrigt är.
Tack för ditt svar Karl,

De billigaste ventilerna jag hittat än så har legat kring 250 sek/st ungefär, har jag missat något billigare tror du?

Jag tänkte skriva lite kort om bilen för den som kanske är intresserad:

Det är som sagt en 944S med 19.000 på mätaren. Importerad till Sverige 2003. Dokumentation och Servicebok finns. Jag är andra ägaren i Sverige.

2,5L na 188hk, 16 Ventiler, Katalysator. Ingen AC, ingen servostyrning, inga elhissar eller elstolar. ("Club Sport!?") Årsskatt 2000, har halvförsäkring nu för 420 SEK (och jag är riskgrupp 25 år...)

Förarsätet är något slitet i klädseln på ett ställe som annars är svart halvläder. Någon enstaka spricka i instrumentpanelen. Innertak i exemplariskt skick. Rutorna är i perfekt skick. Dino Sportratt, originalratten finns ej kvar tyvärr. Vid kraftiga inbromsningar känns det som det är något glapp i ratten som jag inte hunnit kolla närmre på ännu. (Några tips på var man kan börja leta?)

Det är en eftermonterad manuell taklucka i tonat glas, professionellt utfört, dock har jag upplevt läckage vid de värsta regnskurarna (nya lister eller lite silikon bör ordna det) just nu har jag högst provosoriskt eltejpat det.

Vänstra framskärmen har fått sig en smäll, inget allvarligt men det kan spacklas och lackas bättre än vad det gjorts nu. Taket har en kal fläck som jag sprayat över för att skydda plåten tills vidare. Huven har en liten nedsänkning som bör kunna bockas ut igen utan större problem. Annars är karossen och lacken i gott skick, Alpine Weiss. "Framläppen" är spucken på mitten men går att rädda, har inte hunnit med det.

Jag har bråkat extremt mycket med bakluckan som inte "poppar" upp när jag använder ellåset, där måste man alltså manuellt öppna med nyckeln och dra upp luckan samtidigt. Gummipackningarna har torkat sönder, därav problemet antagligen.

Telefonfälgar med Porscheemblemet på centrumnavkapslarna. Samtliga bultar är i Titanium (har vägt dem). Alla fyra däck var nybytta Pirellis P1 då jag köpte bilen, kvitto på detta finnes. I samma veva hade även oljan, oljefilter och bränslefilter bytts. Jag har inte haft några problem med bromsarna men vågar inte riktigt uttala mig om skicket i övrigt. Nya skivor och belägg hade säkert inte skadat men som sagt har den gått genom besiktningen.

I mitten av motorkåpan har någon varit på med Plastic Padding vilket tyder på att den någon gång fått en mindre spricka.

Jag har bytt till öppet luftfilter men för den som vill går det att byta tillbaka till original.

När jag skriver inser jag att det är svårt att ge en komplett bild, men jag återkommer kanske med fler bilder om det blir aktuellt. Vad jag kan säga är att jag älskat den här bilen och tagit hand om den så gott min tid, mina pengar och kunskap tillåtit. Jag gav 50 000 för den, den som vill får komma med skambud men förudmjuka mig inte.

Hej så länge

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#4 Post by Karl Birgander »

Tänk på att du mest troligt inte behöver byta 16 st ventiler.
Tror att kringkostnader (packningar, tätningar, etc) kommer kosta är ventilerna i slutänden.

Fint, du har gett en bra bild av din bil. Kanske någon som är intresserad.

(Titanium är det nog inte in dina hjulmuttrar, däremot en aluminiumlegering med magnesium i, om jag minns rätt)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#5 Post by patand »

Trist med motorras, men allt går ju att fixa med tiden. Tyvärr måste jag som moderator fråga: Är detta en säljannona eller en teknikfråga? Ser helst att vi inte blandar dessa båda ämnen i samma tråd, blir väldigt rörigt.

:-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Errol
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-04-26 20:30:59
Bilmodell: Porsche 944S
Årsmodell: 1987
Location: Lund
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#6 Post by Errol »

Karl Birgander wrote: (Titanium är det nog inte in dina hjulmuttrar, däremot en aluminiumlegering med magnesium i, om jag minns rätt)
Så var det ja, minnet svek... Fick i alla fall tipset av en kunnig i ämnet att väga och se om de "värdefulla" original-muttrarna var kvar :)

Errol
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-04-26 20:30:59
Bilmodell: Porsche 944S
Årsmodell: 1987
Location: Lund
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#7 Post by Errol »

patand wrote:Trist med motorras, men allt går ju att fixa med tiden. Tyvärr måste jag som moderator fråga: Är detta en säljannona eller en teknikfråga? Ser helst att vi inte blandar dessa båda ämnen i samma tråd, blir väldigt rörigt.

:-)
Jag ber om ursäkt, jag tror jag har försökt baka in så mycket jag kan i tråden. Men jag är ärlig när jag säger att jag gärna behåller bilen själv om jag får ihop detta kaoset. Vad jag menar är nog att det finns en överhängande risk att den på sikt blir en renodlad säljannons med historian tillhörande.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#8 Post by FSN »

Jag har precis sålt min rejsbil och skulle kunna tänka mig nåt mer standard om skick och pris är rätt. Är inte rädd för en ventilsallad men det kommer att kosta en slant att fixa till.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Errol
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-04-26 20:30:59
Bilmodell: Porsche 944S
Årsmodell: 1987
Location: Lund
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#9 Post by Errol »

Det börjar luta mot att jag försöker sälja min bil som ett projekt, tyvärr får jag väl lov att säga. :( Känner att jag varken har tid eller pengar för tillfället att ta mig an detta projekt. Köpte en ny kamrem och kamrulle för att se om motorn gick runt, det gjorde den men utan att starta. En eller flera ventiler behöver bytas. Toppen är ett renoveringsobjekt med andra ord men i vilken grad vet jag inte. Jag ber moderator att flytta tråden till säljes istället. jag har skapat en Google Drive-mapp med lite fler bilder än vad som bifogats tidigare.

https://drive.google.com/open?id=0ByPa0 ... DZGajZpZzA

Buda på! :) :D

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?

#10 Post by FSN »

Den spacklade ventilkåpan skulle kunna tyda på att kamkedjan gått åt helvete nån gång tidigare, den sitter där i mitten.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users