ny bliven ägare söker hjälp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
tsc.sundsvall
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2015-11-23 10:54:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

ny bliven ägare söker hjälp

#1 Post by tsc.sundsvall »

nu undra jag då om någon här inne kan hjälpa en ny bliven 944 ägare med tips på dessa saker.

behöver uppgradera med coils?
större bromsar?
short shift?
konkav fälgar?
är det några andra svagheter i chassit?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

ny bliven ägare söker hjälp

#2 Post by Maxx »

tsc.sundsvall wrote:nu undra jag då om någon här inne kan hjälpa en ny bliven 944 ägare med tips på dessa saker.

behöver uppgradera med coils?
större bromsar?
short shift?
konkav fälgar?
är det några andra svagheter i chassit?
Vad är målet med bilen? Just show, no go? Eller ska den vara kul att köra "inspirerat" med på småvägar? Eller hardcore trackdaybil? Driftingbil? Eller bara vara värst för sakens skull?

Vad är konkav-fälgar? Har aldrig någonsin stött på det uttrycket!

Svagheter i chassit? Tja, att bussningar och dämpare är ruttna/utslitna pga av mil och ålder.

Sen om du ska köra skiten ur bilen så är det väl någon årsmodell av spindeln där navtappen kan gå av, men det har väl bara hänt för de som kör på bana och har råkat ta en kurb eller kant alldeles för våldsamt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

tsc.sundsvall
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2015-11-23 10:54:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: ny bliven ägare söker hjälp

#3 Post by tsc.sundsvall »

Maxx wrote:
tsc.sundsvall wrote:nu undra jag då om någon här inne kan hjälpa en ny bliven 944 ägare med tips på dessa saker.

behöver uppgradera med coils?
större bromsar?
short shift?
konkav fälgar?
är det några andra svagheter i chassit?
Vad är målet med bilen? Just show, no go? Eller ska den vara kul att köra "inspirerat" med på småvägar? Eller hardcore trackdaybil? Driftingbil? Eller bara vara värst för sakens skull?

Vad är konkav-fälgar? Har aldrig någonsin stött på det uttrycket!

Svagheter i chassit? Tja, att bussningar och dämpare är ruttna/utslitna pga av mil och ålder.

Sen om du ska köra skiten ur bilen så är det väl någon årsmodell av spindeln där navtappen kan gå av, men det har väl bara hänt för de som kör på bana och har råkat ta en kurb eller kant alldeles för våldsamt.
meningen med bilen är en racing bil för gatan. en bil som skall kuna köra från det mesta på en kurviga vägar i norrland.
där för jag frågade efter coils och broms uppgraderingar.
jag har redan en motor bygga på.
sedan undra jag om det finns short shift till dessa bilar er en de jag finner usa.
konkav fälgar är typiskt mercedes å bmw.

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: ny bliven ägare söker hjälp

#4 Post by bbellman »

Shortshift finns på lindsey racing, only944, 9product osv. De svenska återförsäljarna jag hittar är Sandén och Utzon som säljer shortshiften från 9 products.Tycker mina växellägen är superlånga trots shortshift så jag rekommenderar att byta bussningarna kring växelväljaren också! De vanligaste bromsuppgraderingen är väl att man tar från en turbo om man har en N/A annars finns det kit som gör att du får på gt3 350mm skivor och ok om man vill vara lite värre :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: ny bliven ägare söker hjälp

#5 Post by patand »

tsc.sundsvall wrote:en bil som skall kuna köra från det mesta på kurviga vägar i norrland
Hur är chaffisen? Det är ju han som kör, inte bilen... ;)

Men om vi antar att chaffisen är av hög kaliber så behöver du inte göra något åt bilen öht förutom att se till att originalchassiet är i bra skick och att du har bra däck. 924/944/968 åker ju ifrån det mesta på kurviga vägar redan i originalskick. :#944burn: :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

tsc.sundsvall
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2015-11-23 10:54:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: ny bliven ägare söker hjälp

#6 Post by tsc.sundsvall »

patand wrote:
tsc.sundsvall wrote:en bil som skall kuna köra från det mesta på kurviga vägar i norrland
Hur är chaffisen? Det är ju han som kör, inte bilen... ;)

Men om vi antar att chaffisen är av hög kaliber så behöver du inte göra något åt bilen öht förutom att se till att originalchassiet är i bra skick och att du har bra däck. 924/944/968 åker ju ifrån det mesta på kurviga vägar redan i originalskick. :#944burn: :#cheers:
kört både drifting å rally cross
så föraren är det ej fel på.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: ny bliven ägare söker hjälp

#7 Post by patand »

tsc.sundsvall wrote:kört både drifting å rally cross
så föraren är det ej fel på.
:d=: Då är det bara ut och köra ifrån det mesta med bilen i originalskick! :#944burn:

Därmed inte sagt att den inte blir ännu snabbare med lite modifkation, men även i originalskick så lovar jag att de flesta familjepulkor får svårt att hänga med på en krokig väg. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

ny bliven ägare söker hjälp

#8 Post by Maxx »

Man kanske vill känna förtroende för bilen också, men visst, en 944 med fräscha bussningar och nya dämpare är kompetent men mjuk. Bra grepp men med risk för sjösjuka. :)

Enkla lösningen är ett coiloverkit med lagom hårda fjädrar efter ändamål och grövre krängningshämmare. Nya fräscha bussningar om det behövs. Lagom breda 17-tumsfälgar med riktigt bra däck. 18-tums blir för stötigt, 16-tum funkar. Däck är nog viktigaste punkten. Om glapp i styrningen, åtgärda det. Fixa glappande växellänkage (standardfel). En skalstol är inte fel för känslan men alla gillar inte att köra långt i skalstol. Fräscha bromsar, i synnerhet bromsvätskan och se till att de är luftade korrekt. Sen tanka och köra!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users