Jag har emellanåt lite bekymmer med ABS:en på S2:an.
Bekymret har blivit större nu med bitigare bromsar... Lätt att låsa upp gatdäck.
Nå, problemet är att ABS-ibland inte funkar helt enkelt.
Normalt scenario så startar man bilen och börjar köra, efter några meter så höra man ABS-pump göra lite ljud, sen är det bra.
När det blir fel så startar bilen som den ska och när man kör och hör pumpen så tänds varningslampan. Då är ABS-ur bruk sedan. Omstart hjälper inte.
Jag har haft detta problem återkommande då och då och har haft loss och gjort rent alla kuggkransar och sett till att det inte ligger skräp där. Det i sig har inte inte hjälpt. Sedan har det helt plötsligt varit "lagat".
Hur man kör spelar ingen roll. Nu var jag ute och körde i fredags en sväng och sedan tog jag med 3-åring till coop (med vanligt bälte, utan barnstol = krypfart, men han fick åka porsche, nu sitter det öglor så jag kan få dit hans sitta-still-stol) och ställde sedan in bilen, ABS-funkade.
Igår kväll vill jag ta en nöjestur och då felindikerar ABS så fort jag kör ut ur garaget...
Som jag förstått det så är det mest troligt att det är ett givarfel när det indikerar fel när man börjat köra. Stämmer det?
Finns det möjlighet att få veta vilken givare som bråkar?
Någon som har andra inputs kring hur man skall felsöka detta?
ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Mig veterligen så om en givare är trasig så brukar den förbli trasig. Inte varit med om givare som funkar ibland och inte ibland. Man kan mäta motståndet i givaren, om jag inte minns fel ska det vara runt 1200 ohm. Är dock meningslöst att mäta på en givare när allt funkar.
En grej som kan slå ut ABS systemet är om det är glapp i t.ex. ett hjullager, så ABSen inte får en jämn signal.
Ditt fel låter mer som något problem med pumpen, antingen något med strömmatningen, relä eller liknande, eller om det helt enkelt är så att den inte klarar bygga upp tryck eller hålla det av någon anledning.
En grej som kan slå ut ABS systemet är om det är glapp i t.ex. ett hjullager, så ABSen inte får en jämn signal.
Ditt fel låter mer som något problem med pumpen, antingen något med strömmatningen, relä eller liknande, eller om det helt enkelt är så att den inte klarar bygga upp tryck eller hålla det av någon anledning.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Jo, givaren i sig tror jag inte på heller, men vet man vilket hörn som strular kan man kolla mer.
Hjullager borde då oftare ge problem i fart? Skillnader torde vara minimala i gångfart ut ur garaget?
Jo, pumpen som sådan är ju en tanke...
Sitter det relän på pumpen? Eller bland andra relän?
Hjullager borde då oftare ge problem i fart? Skillnader torde vara minimala i gångfart ut ur garaget?
Jo, pumpen som sådan är ju en tanke...
Sitter det relän på pumpen? Eller bland andra relän?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Ja tror definitivt på ABS givare vid något hjul. Har varit med om exakt samma symptom på min Audi vid två tillfällen och en gång på min (fd) Cheva. Vid samtliga dessa tillfällen så var lösningen att byta givare vid något av hjulen (Audin talade om via datorn vilken som gav fel signal om jag kollade när den inte funkade och Chevan fick jag mäta mig fram på).
Senast det strulade var på Audin och det var precis som du beskriver Karl, dvs kunde funka bra ena resan och sen strula nästa. På Chevan kunde bilen ibland tro att det var halt ute mitt i sommaren och låta ABSen jobba så inbromsning i låg fart gav läskigt lång bromssträcka.
Mät upp givarna vid alla hjulen så vågar jag nästan slå vad om att en av de har fel motstånd. Om inte annat så är det ju lätt att felsöka och utesluta givarfel om det nu skulle vara något annat.
Senast det strulade var på Audin och det var precis som du beskriver Karl, dvs kunde funka bra ena resan och sen strula nästa. På Chevan kunde bilen ibland tro att det var halt ute mitt i sommaren och låta ABSen jobba så inbromsning i låg fart gav läskigt lång bromssträcka.
Mät upp givarna vid alla hjulen så vågar jag nästan slå vad om att en av de har fel motstånd. Om inte annat så är det ju lätt att felsöka och utesluta givarfel om det nu skulle vara något annat.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Tack för input!
Nån som vet var ABS-boxen sitter? Tänker att det är bäst att mäta vid den signal som tas emot.
Nån som vet var ABS-boxen sitter? Tänker att det är bäst att mäta vid den signal som tas emot.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
Om du mäter vid ABS boxen så mäter du ju även motståndet i kabeln. Det bör inte ge någon stor skillnad men jag skulle ändock mäta upp givaren ute vid hjulen då det nog är både enklast och ger minst "extra" motstånd.Karl Birgander wrote:Nån som vet var ABS-boxen sitter? Tänker att det är bäst att mäta vid den signal som tas emot.
Ska du däremot mäta upp signalen med oscilloskop så är det såklart bäst att mäta nära mottagare (ABS boxen) så man ser hur signalen ser ut där.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: ABS-bekymmer, återkommande och självlagande...
motståndet i kabeln kommer inte att påvera resultatet i någon större utsträckning så mät där du vill.
Även om givaren är hel så kan den djävlas och det är spån eller rost på dom.
Så givaren skall vara "snygg" där frame på spetsen samt att givarkransen skall vara "rätt OK".
Om felet endast uppkommer vid rullande bil så skulle jag gissa givare/givarkabel.
Om felet uppkommer vid längre tomgångskörning också så gissar jag på styrsystem/pump men det kan vara kabelfel också.
/Jan
Även om givaren är hel så kan den djävlas och det är spån eller rost på dom.
Så givaren skall vara "snygg" där frame på spetsen samt att givarkransen skall vara "rätt OK".
Om felet endast uppkommer vid rullande bil så skulle jag gissa givare/givarkabel.
Om felet uppkommer vid längre tomgångskörning också så gissar jag på styrsystem/pump men det kan vara kabelfel också.
/Jan
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]