Hej,
Jag har en Porsche 968 från 93 med original fälgar (cup1 17" - 7,5" fram och 9" bak) däck och fälgarna börjar bli slitna så jag funderar på att antingen renovera dom och köpa nya däck eller köpa begagnade kompletta hjul i bra skick.
Jag funderar på Porsches 996 turbo fälgar:
18" - 8" ET 45 fram - 225/40
18" - 11" ET 50 bak - 295/30
Det jag undrar är:
Kan dessa hjul passa min bil?
Behöver jag någon adapter/spacer? Om svaret är ja.
Kan dessa skada bilen? Minska/öka körglädjen?
Vad tycker ni? Byta eller renovera?
Bilen kommer inte att köras på bana eller liknande. Bara söndagskörning!
Tacksam för alla svar!
Mvh, Abel.
968 - Byte från 17" till 18" fälgar.
- Amaö
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2015-05-16 21:17:53
- Bilmodell: Porsche 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Stockholm
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 - Byte från 17" till 18" fälgar.
De kommer bredda för mycket bak, du måste ha rätt ET för att få in 11" breda hjul på en 944:a.
996 turbo hjul passar i stort sett bara nyare 911 turbo eller Carerra 4 bilar.
996 turbo hjul passar i stort sett bara nyare 911 turbo eller Carerra 4 bilar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 968 - Byte från 17" till 18" fälgar.
Om det är riktiga cup1 fälgar ( med porsche artikelnummer och bredd och et ingjutet jämte ventilen ) så är de attraktiva på begagnatmarknaden.
På min S2:a, jag har 18*10" bak och 18* 8,5" fram.
Körglädjen blir inte större, snarast mindre, massan på större fälgar hamnar längre ut och gör att hjulet får kraftigare gyroverkan vilket påverkar hur snabbt de kan ändra riktning.
På min S2:a, jag har 18*10" bak och 18* 8,5" fram.
Körglädjen blir inte större, snarast mindre, massan på större fälgar hamnar längre ut och gör att hjulet får kraftigare gyroverkan vilket påverkar hur snabbt de kan ändra riktning.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Amaö
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2015-05-16 21:17:53
- Bilmodell: Porsche 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 - Byte från 17" till 18" fälgar.
Då kanske blir det att renovera mina original fälgar. Jag funderar på att passa på och renovera bromsokarna samtidigt. Det sitter svarta bromsokar med vita bokstäver (Porsche) och skulle vara trevligt att lacka om de i röd men vill gärna ha kvar Porsche märket. Är det klistermärken som gäller då? Blir det lika bra? Eller måste man måla in Porsche market på nytt?
//Abel
//Abel
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]