Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
carrera86
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-05-03 20:39:38
Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
Årsmodell: Vet ej
Location: sundsvall
Contact:

Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?

#1 Post by carrera86 »

Är det någon som har ett recept på att bygga turbo på 3,0 liters s2 motor. Siktar på ca 400 hk vilket man borde hamna på med ca 1 bar. Vilka svagheter har motorn?

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Sluggen »

Hej!

Kul! "Recept" är ju en ganska bred fråga som kan tolkas lite hursomhelst...

Först bör man bestämma ambitionsnivån och användningsområde. Det kan vara knepigt/dyrt att ändra i ett senare skede.

Grunden är ju att börja med ett friskt block, nya lager etc. Här finns ett par vägval: oljesprut på kolvar? Stålfodrade cylindrar eller original? Slipad/lättad vev?
Andra kolvar och stakar kommer behövas hursomhelst.

Topp: 16v eller 8v. Det får ju betydelse för kolvar, insug och grenrör. Och möjligen besvärligare att få en 16v genom besiktning, om det ligger i ambitionen. 16v är mindre spikningsbenägen och flödar original bättre än en riktigt bearbetad 8v. Lämpligare för höga varv också.. 8v topp som passar rakt av på 3L block tar man från 944 2.7L. Inte lätt att hitta alltid, så då kan man svetsa om en vanlig 8v topp, ingen stor operation. Pinnbultar till toppen kör vissa med grövre typ, vissa inte. Stålpackning typ cometic är vanligt att använda på dessa byggen.

Kamaxel/axlar: på en 8v skulle iaf jag byta kam. Beroende på ambition naturligtvis.

Koppling: finns en uppsjö varianter.. Men byt till bra grejer när du ändå håller på. Dubbelskivig koppling finns numera att tillgå, jäkligt coolt.

Oljetillförsel: svaghet på dessa motorer. Iaf över 7000 rpm eller vid kraftig kurvtagning. Lösningen stavas torrsump. Behövs inte på en gatbil iofs. Med torrsump blir det knepigt att få plats med org fläktpaket.. Så det bör flyttas fram en bit. Lite jobb men inte så farligt.

Engine management: stand alone sprut och en riktigt bra mappning är ett måste. Börjar du modifiera så slutar du aldrig. Varje ändring måste du kunna anpassa mappningen efter för att dra nytta av den. Större spridare, knocksensor, bredbandslambda (ursäkta om jag skriver uppenbara saker här, vet inte din bakgrund).

Turbo: beroende på ambition/användningsområde. Större downpipe och avgassystem för lägre mottryck skulle jag dock rekommendera starkt. Större IC kan ju vara kul också, allt beror på..

Sen är det ju massa småpill runt om med bränslepump, wastegate, dumpventil, oljekylning. Satsa på riktiga grejer.

Ingen tokig effektambition du har tycker jag. Men bygg det ordentligt ändå. Speciellt vad gäller det interna, är så jäkla trist att behöva lyfta ur allt och öppna och dona bara för att man snålade i början. Och kräma ur mer kommer du sannolikt att vilja göra vad det lider;).

En start iaf!

Mvh
Fredrik

carrera86
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-05-03 20:39:38
Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
Årsmodell: Vet ej
Location: sundsvall
Contact:

#3 Post by carrera86 »

Tanken är att utgå från en komplett s2 motor, byta kolvar till custom med lägre komp (hade inte tänkt sätta stålfoder om det inte är ett måste), behålla s2 toppen. Måste man byta stakar vid mina effektnivåer? Annan motorstyrning är också tanken

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Sluggen »

Hej igen!

Kul med en 16v!!! Måste och måste.. Du dubblar effekten och vridet också.. Möjligt att nya originalstakar skulle palla med men de är väl dyrare än att köpa nya eftermarknadsstakar.. Så hade det varit jag hade jag skaffat andra stakar. Definitivt.

carrera86
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-05-03 20:39:38
Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
Årsmodell: Vet ej
Location: sundsvall
Contact:

#5 Post by carrera86 »

Varför skulle jag köpa nya originalstakar??? Att dom skulle vara utmattade av att suttit i en otrimmad motor har jag mycket svårt att tro frågan är om original är vek -finns ju andra motorer som klarar effektökning på 150% på originalgrejjer.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Sluggen »

Moderator. Kan ni ta bort funktionen som gör att hamsterpajinloggningen går hit.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?

#7 Post by tkgb »

S2 och 968:ans vevstakar är i stort sett värdelösa om du ska turbokonvertera motorn och ladda 1 bar.
Dom kommer att gå av det är bara en tidsfråga :)

Du kan sätta dit 944 turbo vevstakar dom håller relativt bra.
Men det bästa är ju klart eftermarknads stålstakar.

carrera86
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-05-03 20:39:38
Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
Årsmodell: Vet ej
Location: sundsvall
Contact:

#8 Post by carrera86 »

Hamsterpajj har jag aldrig smakat , du kan förklara vad du menar med att man skall byta vevstakar istället eller finns det inga belägg mer än att man ska ha ett fancy saker invärtes att bryta sig med i depån?

carrera86
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-05-03 20:39:38
Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
Årsmodell: Vet ej
Location: sundsvall
Contact:

#9 Post by carrera86 »

Tack tkgb för ett bra svar och inte massa svammel om diverse maträtter

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Erol »

Sim Tkgb säger, originalstakarna klarar inte mycket. Jag skulle inte våga ta ut mer än 300 hk med originalstakarna.

Turbostakarna som är märkta "Rarst" sägs hålla för 450-500 hk de senare turbostakarna ska man vara lite försiktigare med gällande höga effekter.

Bortsätt från bättre hållbarhet i eftermarknadsstakar så är dessa i regel lättare vilket är önskvärt då alla rörliga delar i dessa motorer är relativt tunga.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re:

#11 Post by Erol »

Sluggen wrote:Moderator. Kan ni ta bort funktionen som gör att hamsterpajinloggningen går hit.
Vet vad Hamsterpaj är, men förstår inte vad du menar... Kan du utveckla?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?

#12 Post by chrix »

Finns det grenrör att köpa som passar S2 för turbo?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?

#13 Post by Dea »

Lyfter lite...
Ska man ha samma mått som originalstakarna när man byter på en 3.0l för att bygga turbomotor?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]