Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2013-05-03 20:39:38
- Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
- Årsmodell: Vet ej
- Location: sundsvall
- Contact:
Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?
Är det någon som har ett recept på att bygga turbo på 3,0 liters s2 motor. Siktar på ca 400 hk vilket man borde hamna på med ca 1 bar. Vilka svagheter har motorn?
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej!
Kul! "Recept" är ju en ganska bred fråga som kan tolkas lite hursomhelst...
Först bör man bestämma ambitionsnivån och användningsområde. Det kan vara knepigt/dyrt att ändra i ett senare skede.
Grunden är ju att börja med ett friskt block, nya lager etc. Här finns ett par vägval: oljesprut på kolvar? Stålfodrade cylindrar eller original? Slipad/lättad vev?
Andra kolvar och stakar kommer behövas hursomhelst.
Topp: 16v eller 8v. Det får ju betydelse för kolvar, insug och grenrör. Och möjligen besvärligare att få en 16v genom besiktning, om det ligger i ambitionen. 16v är mindre spikningsbenägen och flödar original bättre än en riktigt bearbetad 8v. Lämpligare för höga varv också.. 8v topp som passar rakt av på 3L block tar man från 944 2.7L. Inte lätt att hitta alltid, så då kan man svetsa om en vanlig 8v topp, ingen stor operation. Pinnbultar till toppen kör vissa med grövre typ, vissa inte. Stålpackning typ cometic är vanligt att använda på dessa byggen.
Kamaxel/axlar: på en 8v skulle iaf jag byta kam. Beroende på ambition naturligtvis.
Koppling: finns en uppsjö varianter.. Men byt till bra grejer när du ändå håller på. Dubbelskivig koppling finns numera att tillgå, jäkligt coolt.
Oljetillförsel: svaghet på dessa motorer. Iaf över 7000 rpm eller vid kraftig kurvtagning. Lösningen stavas torrsump. Behövs inte på en gatbil iofs. Med torrsump blir det knepigt att få plats med org fläktpaket.. Så det bör flyttas fram en bit. Lite jobb men inte så farligt.
Engine management: stand alone sprut och en riktigt bra mappning är ett måste. Börjar du modifiera så slutar du aldrig. Varje ändring måste du kunna anpassa mappningen efter för att dra nytta av den. Större spridare, knocksensor, bredbandslambda (ursäkta om jag skriver uppenbara saker här, vet inte din bakgrund).
Turbo: beroende på ambition/användningsområde. Större downpipe och avgassystem för lägre mottryck skulle jag dock rekommendera starkt. Större IC kan ju vara kul också, allt beror på..
Sen är det ju massa småpill runt om med bränslepump, wastegate, dumpventil, oljekylning. Satsa på riktiga grejer.
Ingen tokig effektambition du har tycker jag. Men bygg det ordentligt ändå. Speciellt vad gäller det interna, är så jäkla trist att behöva lyfta ur allt och öppna och dona bara för att man snålade i början. Och kräma ur mer kommer du sannolikt att vilja göra vad det lider;).
En start iaf!
Mvh
Fredrik
Kul! "Recept" är ju en ganska bred fråga som kan tolkas lite hursomhelst...
Först bör man bestämma ambitionsnivån och användningsområde. Det kan vara knepigt/dyrt att ändra i ett senare skede.
Grunden är ju att börja med ett friskt block, nya lager etc. Här finns ett par vägval: oljesprut på kolvar? Stålfodrade cylindrar eller original? Slipad/lättad vev?
Andra kolvar och stakar kommer behövas hursomhelst.
Topp: 16v eller 8v. Det får ju betydelse för kolvar, insug och grenrör. Och möjligen besvärligare att få en 16v genom besiktning, om det ligger i ambitionen. 16v är mindre spikningsbenägen och flödar original bättre än en riktigt bearbetad 8v. Lämpligare för höga varv också.. 8v topp som passar rakt av på 3L block tar man från 944 2.7L. Inte lätt att hitta alltid, så då kan man svetsa om en vanlig 8v topp, ingen stor operation. Pinnbultar till toppen kör vissa med grövre typ, vissa inte. Stålpackning typ cometic är vanligt att använda på dessa byggen.
Kamaxel/axlar: på en 8v skulle iaf jag byta kam. Beroende på ambition naturligtvis.
Koppling: finns en uppsjö varianter.. Men byt till bra grejer när du ändå håller på. Dubbelskivig koppling finns numera att tillgå, jäkligt coolt.
Oljetillförsel: svaghet på dessa motorer. Iaf över 7000 rpm eller vid kraftig kurvtagning. Lösningen stavas torrsump. Behövs inte på en gatbil iofs. Med torrsump blir det knepigt att få plats med org fläktpaket.. Så det bör flyttas fram en bit. Lite jobb men inte så farligt.
Engine management: stand alone sprut och en riktigt bra mappning är ett måste. Börjar du modifiera så slutar du aldrig. Varje ändring måste du kunna anpassa mappningen efter för att dra nytta av den. Större spridare, knocksensor, bredbandslambda (ursäkta om jag skriver uppenbara saker här, vet inte din bakgrund).
Turbo: beroende på ambition/användningsområde. Större downpipe och avgassystem för lägre mottryck skulle jag dock rekommendera starkt. Större IC kan ju vara kul också, allt beror på..
Sen är det ju massa småpill runt om med bränslepump, wastegate, dumpventil, oljekylning. Satsa på riktiga grejer.
Ingen tokig effektambition du har tycker jag. Men bygg det ordentligt ändå. Speciellt vad gäller det interna, är så jäkla trist att behöva lyfta ur allt och öppna och dona bara för att man snålade i början. Och kräma ur mer kommer du sannolikt att vilja göra vad det lider;).
En start iaf!
Mvh
Fredrik
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2013-05-03 20:39:38
- Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
- Årsmodell: Vet ej
- Location: sundsvall
- Contact:
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2013-05-03 20:39:38
- Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
- Årsmodell: Vet ej
- Location: sundsvall
- Contact:
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?
S2 och 968:ans vevstakar är i stort sett värdelösa om du ska turbokonvertera motorn och ladda 1 bar.
Dom kommer att gå av det är bara en tidsfråga
Du kan sätta dit 944 turbo vevstakar dom håller relativt bra.
Men det bästa är ju klart eftermarknads stålstakar.
Dom kommer att gå av det är bara en tidsfråga

Du kan sätta dit 944 turbo vevstakar dom håller relativt bra.
Men det bästa är ju klart eftermarknads stålstakar.
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2013-05-03 20:39:38
- Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
- Årsmodell: Vet ej
- Location: sundsvall
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2013-05-03 20:39:38
- Bilmodell: Porsche 996 C2 -såld
- Årsmodell: Vet ej
- Location: sundsvall
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sim Tkgb säger, originalstakarna klarar inte mycket. Jag skulle inte våga ta ut mer än 300 hk med originalstakarna.
Turbostakarna som är märkta "Rarst" sägs hålla för 450-500 hk de senare turbostakarna ska man vara lite försiktigare med gällande höga effekter.
Bortsätt från bättre hållbarhet i eftermarknadsstakar så är dessa i regel lättare vilket är önskvärt då alla rörliga delar i dessa motorer är relativt tunga.
Turbostakarna som är märkta "Rarst" sägs hålla för 450-500 hk de senare turbostakarna ska man vara lite försiktigare med gällande höga effekter.
Bortsätt från bättre hållbarhet i eftermarknadsstakar så är dessa i regel lättare vilket är önskvärt då alla rörliga delar i dessa motorer är relativt tunga.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re:
Vet vad Hamsterpaj är, men förstår inte vad du menar... Kan du utveckla?Sluggen wrote:Moderator. Kan ni ta bort funktionen som gör att hamsterpajinloggningen går hit.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?
Finns det grenrör att köpa som passar S2 för turbo?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Recept på 3,0 liter turbo baserat på s2?
Lyfter lite...
Ska man ha samma mått som originalstakarna när man byter på en 3.0l för att bygga turbomotor?
/Dea
Ska man ha samma mått som originalstakarna när man byter på en 3.0l för att bygga turbomotor?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]