Hej,
Som jag nämnt tidigare så funderade jag på att renovera min s-motor men så fick jag ett förslaget att sätta i en relativt nyrenoverad S2 motor som dessutom var lite trimmad för ungefär samma pris. Jag var tveksam pga misstanke om att detta skulle skapa en massa problem. Jag föll dock till föga pga hästkrafterna men ganska omgående fick jag intrycket av att den gamla kopplingen inte kommer att hålla för denna motor. Har bara kört hem bilen men redan fått ett par indikationer på att kopplingen inte matchar motorn. Dels lät den lite plågad när jag kom lite före kopplingen med gasen vid en uppväxling från stillastående. Dels så luktade det bränd koppling när jag växlade ner i tre steg från 5an till 2an och slirade lite på kopplingen i varje nedväxling.
Nu har jag en gammaldags gummipuckskoppling där gummipucken är borttagen.
Vilka alternativ finns som håller bättre?
Lindseyracing har något de kallar för en full metallic clutch och Pelican parts säljer något de kallar för Center force dual friction clutch set.
Någon som vet något om dessa och vad de håller för?
Andra förslag på lameller/kopplingar som håller?
/Staffan
Alternativa kopplingslameller
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Hej,
Jag ser nu att det naturligtvis finns en massa gamla trådar om detta som är informativa.
/STaffan
Jag ser nu att det naturligtvis finns en massa gamla trådar om detta som är informativa.
/STaffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Hej,
Även om de andra trådarna är informativa så väcker de vissa frågor också. Vad har tex tryckplattan för funktion. Ser att vissa har förstärkta tryckplattor och det även följer med tryckplattor till olika kopplingskit som ska vara bättre. Vad har tryckplattan blir effekten av en förstärkt tryckplatta? Större tryck och friktion i kopplingen? Alltså något som mest/bara ger effekt på vilket vridmoment kopplingen klarar?
/Staffan
Även om de andra trådarna är informativa så väcker de vissa frågor också. Vad har tex tryckplattan för funktion. Ser att vissa har förstärkta tryckplattor och det även följer med tryckplattor till olika kopplingskit som ska vara bättre. Vad har tryckplattan blir effekten av en förstärkt tryckplatta? Större tryck och friktion i kopplingen? Alltså något som mest/bara ger effekt på vilket vridmoment kopplingen klarar?
/Staffan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Varför inte köra på original S2 koppling, den lär ju matcha effekten. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Hej,
Jag tror att S och S2 kopplingen är samma men jag är aningen osäker. Tryckplattan är i alla fall samma. Tycker det känns som att det inte skulle hålla.
/Staffan
Jag tror att S och S2 kopplingen är samma men jag är aningen osäker. Tryckplattan är i alla fall samma. Tycker det känns som att det inte skulle hålla.
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Många kör många mil med original S2 koppling.
Jag har plågat min i 7000 mil, varav en hel del bana och på den tiden bytt lamell två gånger.
Första gummipuckslamellen gick sönder en månad efter köp (ca 20000 mil på mätaren, troligen originalkoppling). Den lamell jag bytte till höll 6000 mil av plågande året runt.
Efter 6000 mil gick lamellen sönder i själva plåten (ej utsliten).
Av de 7000 som jag haft bilen har nog i alla fall 3000 varit på r-däck, En hel del bankörning och slalom.
Jag har inte sett någon anledning att köra med annat än standardprylar.
Jag har plågat min i 7000 mil, varav en hel del bana och på den tiden bytt lamell två gånger.
Första gummipuckslamellen gick sönder en månad efter köp (ca 20000 mil på mätaren, troligen originalkoppling). Den lamell jag bytte till höll 6000 mil av plågande året runt.
Efter 6000 mil gick lamellen sönder i själva plåten (ej utsliten).
Av de 7000 som jag haft bilen har nog i alla fall 3000 varit på r-däck, En hel del bankörning och slalom.
Jag har inte sett någon anledning att köra med annat än standardprylar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Alternativa kopplingslameller
Ok, trevligt att höra Karl. Hur kör du varvtalsmatchar eller slirar på kopplingen.
/Staffan
/Staffan
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]