Kopplingsbyte - hur ser jag vad som behöver bytas?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Partagas
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989

Kopplingsbyte - hur ser jag vad som behöver bytas?

#1 Post by Partagas »

Hej!

Bilen pallade inte förarkursen på kinnekulle hehe.
Fick problem med att få i växlarna, misstänker att lamellen tog slut.... Funkade bättre när bilen kallnat något.
Är även 99,9% säker på att gummipucken lagt av eftersom jag har en rejält glapp i transmissionen vid glassläpp/pådrag (och det trillar ur gummi från startmotorhålet).

Min fråga är: påverkar gummipucken även förmågan att koppla ur?
Eller är det som jag misstänker att även lamellen tog slut exakt samtidigt som pucken... Låter ju osannolikt eller?
Eller kan det vara nåt annat som gör det svårt att koppla ur (urtrampninglager/tryckplatta)?

Ska ta av kopplingkåpan ikväll så kanske blir klokare, men hur ser man att F-eks tryckplattan eller urtrampninglager behöver bytas? Är ju rätt dyra grejer...

Tack på förhand
Partagas

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Re: Kopplingsbyte - hur ser jag vad som behöver bytas?

#2 Post by Erol »

En lamell som är slut slirar, vilket borde göra det lättare att växla.
Skulle tro att din tryckplatta, slavcylinder eller växellänkage är boven när det gäller kärvande växlar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Partagas
S-Poster

#3 Post by Partagas »

Skulle ha omnämnt i första inlägget:
Länkaget är uppsmort å genomgången i båda ändar med nytt kors så det är inte boven.

Just haft växellådan renoverad oxå då jag inte fick i 5an tidigare (dålig synkring å lite andra smådelar trasiga).
Fick nu samma problem på banan förutom att jag fick problem att få i samtliga växlar - därför jag misstänker kopplingen, att den helt enkelt inte kopplar ur helt. När jag linkade hem funkade växlarna igen men kände glappet vid pådrag/motorbroms. Så har ändå gått igång att riva allt, kopplingkåpan åker av ikväll.

Slaven ser oxå bra ut å läcker inte/fjädrar ut när jag tog bort den.

Med vänlig hälsning,
Partagas

Partagas
S-Poster

#4 Post by Partagas »

Nu behöver jag (kreativ) hjälp,

Jag håller på att byta koppling. All demontering gick bra ända fram till att jag skulle dra ur axeln som håller fast kopplingsarmen som aktiverar lager/tryckplatta innanför kopplingskåpan.
Allt annat är bortmonterat inkl transaxeln och bultarna som håller fast kåpan...

PROBLEMET:
Axeln som håller fast kopplingarmen sitter som berget, skruvade i en bult i änden på axeln enligt spec, kört stenhårt med värme/wd40 flera dagar i sträck, greppat bulten och försökt knacka/banka loss bulten.
Gjorde en avdragare av ett stålrör som resulterade i att bulten gick av jäms med änden på axeln(!!).

Borrade sen ett hål i bulten för att försöka använda en gängpitt men får den inte att ta gäng (trots massor av värme).

Som grädde på moset försökte jag sen använda ett dorn i hålet i bulten för att försöka bänga loss den trasiga bulten. Dornet gick också av och sitter nu stenhårt i hålet i den trasiga bulten, som sitter fast i axeln som i sin tur sitter stenhårt fast i kopplingskåpan.... Kort sagt JAG sitter i skiten :x

FRÅGOR
Har någon lyckats knacka ut axeln från andra hållet genom det lilla hålet i axelns andra ände UTAN att ta ur motorn ur bilen?
Kan man få av kåpan utan att ha dragit ut axeln? Typ genom att slå sönder urtrampningslagret eller dyl (desperat - YOU BET!)

Tips mottages tacksamt, just nu med den fastslagna spetsen från ett dorn i stenhårt stål så kan jag inte ens borra bort den trasiga bulten och gänga om axeln. Jag kommer alltså inte kunna dra ur axeln enligt spec.

Med vänlig hälsning,
Partagas

melander
S-Poster
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951

#5 Post by melander »

Tjena Håkan!

Fy f*n, man kan ju bli gråhårig för mindre..

Har du tillgång till svets? Tänkte om man kan svetsa på en stor och lite tjockare bricka på höjden (ståendes) och sedan kroka i en draghammare i brickan.

Jag tog en M8-gängstång som jag svetsade fast en stående bricka i ena ändan och fick ryckt ur axeln med draghammaren på Niclas bil, satt så in i..

Mvh
Viktor

Partagas
S-Poster

#6 Post by Partagas »

Hej Victor!

Tack för tipset. Har dessvärre inte nån svets men var tidigare inne på samma spår.
I värsta fall kanske man kan hyra från nån firma. Är nog lite lurigt att få en fog att hålla dock nu när jag har klantat till det och har åtminstone 2 material som behöver svetsas ihop (bult/dorn i betydligt hårdare stål), körde du med MIG eller?

Som sagt om nån annan har andra tips oxå så spetsar jag gärna öronen.
Är framförallt intresserad om nån har lyckats pressa ur axeln från andra hållet - genom det lilla hålet i kopplingskåpan på förarsidan. Tight som attan där mot karossen....

Alternativt om nån testat att skruva av kuggkransen för startmotorn... Går att göra genom hålet för startmotorn tror jag om man roterar motorn för hand.
Skulle det göra att jag kan få loss kåpan utan att ta ur axeln?

Mvh

Hasse
S2-Poster
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S

#7 Post by Hasse »

Partagas wrote:
Alternativt om nån testat att skruva av kuggkransen för startmotorn... Går att göra genom hålet för startmotorn tror jag om man roterar motorn för hand.
Skulle det göra att jag kan få loss kåpan utan att ta ur axeln?

Mvh
Jag har inte provat men kan du skruva ut dom skruvarna så får du med dig hela kopplingen med kopplingskåpan, så prova.
Men häng dit ett par skruvar i kopplingskåpan först, så du inte får allt över dig när du lossat
sista skruven i startkransen/tryckplattan.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

melander
S-Poster
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951

#8 Post by melander »

Hej!

Ja jag har en MIG, men det är som du säger svårt att få det att bita bra. Bäst hade helt klart varit TIG då du har bättre koll på var du svetsar med den.

Du är nog inne på något där, då får du med dig hela tryckplattan och således också urtrampningslagret som gaffeln sitter fasthakad i..

Mvh
Viktor

Partagas
S-Poster

#9 Post by Partagas »

Löst!
Tack vare tipset om att ta bort bultarna för tryckplattan - tack för tipset!
Riktigt enkelt var det, tycker det är rätt synd att detta sätt inte anges som standardprocedur (eller över huvud taget) på diverse manualer...
Dels för att dessa bultar ju måste av ändå i senare ske, samt för att man på detta sätt mycket enkelt kan knacka ut axeln från andra hållet när kåpan/tryckplatta etc är av - helt utan risk att sabba axeln som jag gjorde.

Btw så var gummipucken totalt massakrerad, har inte så bra koll på hur övriga delar ska se ut när de är i bra skick men kunde känna att urtrampningslagret hade ett litet glapp.
Nu blir det att shoppa loss:)

Mvh
Partagas

Hasse
S2-Poster
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S

#10 Post by Hasse »

Gött att det löste sig :D
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Ubbe944S2
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#11 Post by Ubbe944S2 »

Hejsan !

Samma problem , bankörningoch helt plötsligt får jag inte i några växlar.......
kopplingslamell inte slut om man mäter på slavcylinder tappen......
Kunde köra obehindrat hem men lite oljud och inte helt 100, det känns.....
Gått 28000mil o kopplingen bytt vid ungefär 17000mil och 12-13år sedan.... monterade man verkligen med gummipucken då ??
Var det "gummipucken" som strulade ??

Nyfiken innan vintermecket börjar :-)

URBAN

Partagas
S-Poster

#12 Post by Partagas »

Hej!

Jag skulle tro att det du har samma problem som mig - pucken slut.
Min lamell var faktiskt oxå ok, vilket ju tycks märkligt eftersom det var svårt att få i växlarna.. I teorin borde inte en trasig ryckutjämnare (puck eller fjädrar) hindra att få i växlarna så länge man har lamell kvar.

Min teori är att delar av den trasiga pucken fysiskt låg i vägen och hindrade tryckplattan att koppla ur helt.
Allt funkar bra efter bytet i alla fall.

Ubbe944S2
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#13 Post by Ubbe944S2 »

Hej igen !

Var köpte du kopplingen någonstans och vad kostade den ??
Bytte du själv eller lämnade in, kostnad för byte ??

Urban

Partagas
S-Poster

#14 Post by Partagas »

Hej,

Jag bytte själv - det är en rejäl operation men inte raketforskning.
Läste nånstans att verkstäderna räknar på 16 timmar i arbetstid för Na och +20 för turbo....
Jag resonerade som så att det skulle bli dyrare att lämna in än vad bilen var värd.

Lärorikt & Perfekt för vintern med andra ord! Jag la betydligt mer tid än 20 timmar, sannolikt minst det dubbla, men då strulade i stort sett allt som kunde strula. Finns en bra steg för steg manual på clarcs garage. Kolla gärna min och andras trådar om vilka fallgropar som finns. Var framförallt försiktig när du ska dra ut axeln som håller i kopplingsgaffeln(!)

Köpte delar från utzon men bedömde att min tryckplatta var ok så den återanvände jag (kostar lite över 3000).
Övriga delar tror jag landade på strax över 6000... Så du kan ju ana vad det blir om man lämnar in den.

Helst ska du kunna stå under bilen men jag gjorde det på pallbockar, behövs dock en domkraft som lyfter högre än billigaste standarddomkraften från biltema eller jula.

Finns MYCKET bra hjälp från forummedlemmar om du kör fast.
Rätt kul emellanåt faktiskt trot eller ej:)

Post Reply