Oljeläckage
-
- S-Poster
- Posts: 158
- Joined: 2008-05-07 18:37:15
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1985B
- Location: Chevlange...(Kävlinge) Skåne.
- Contact:
Oljeläckage
Tjena! Har upptäckt att min bil lämnar "spår" av olja under sig när den varit parkerad en stund. Lyfte upp bilen på pallbockar och kröp under för att kolla läget. Det va rätt grisigt därunder. Kunde inte hitta nån ledtråd direkt var oljan kom ifrån. Men det är som grisigast på höger sida. Dock verkar det inte komma från trågpackningen eller oljepluggen i tråget. Har planer på att prova på bana i Ljungbyhed den 14 juni och vill helst inte söla ner asfalten där. Oljebyte och filter står på agendan. Någon som kan ha en aning om var jag ska fortsätta kolla? Det är en 944 na 85b. Tacksam för svar!
De e najs!
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljeläckage
Packboxarna på vevaxel och kamaxel är ökända för att läcka. Oljetrycksgivaren kan också vara orsaken.
Tvätta ordentligt rent med bräkleen, kör en runda, kolla om du ser var det kommer från.
Tvätta ordentligt rent med bräkleen, kör en runda, kolla om du ser var det kommer från.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Oljeläckage
Säger det samma, packboxarna eller oljetrycksgivaren. Allt. att det är gammalt spill från när man bytt oljefilter, det sitter i samma region.Janne J wrote:Packboxarna på vevaxel och kamaxel är ökända för att läcka. Oljetrycksgivaren kan också vara orsaken.
Tvätta ordentligt rent med bräkleen, kör en runda, kolla om du ser var det kommer från.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Oljeläckage
Håller med Janne o Erol börja med dom ställena men
sitter läckaget högre upp på höger sida så kan det vara höger balansaxel kåps packning som läcker.
den brukar kunna börja läcka då den sitter väldigt varmt till pga grenröret.
sitter läckaget högre upp på höger sida så kan det vara höger balansaxel kåps packning som läcker.
den brukar kunna börja läcka då den sitter väldigt varmt till pga grenröret.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 158
- Joined: 2008-05-07 18:37:15
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1985B
- Location: Chevlange...(Kävlinge) Skåne.
- Contact:
Re: Oljeläckage
Okej! Låter krångligt och dyrt? Eller? Var sitter oljetrycksgivaren? Är inte helt hemma mekaniskt på dessa bilar. Än.
De e najs!
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljeläckage
Givaren sitter under oljefiltret, på bilden är det mojängen med en gul och en svart kabel.Yoouhaan wrote:Okej! Låter krångligt och dyrt? Eller? Var sitter oljetrycksgivaren? Är inte helt hemma mekaniskt på dessa bilar. Än.

PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 158
- Joined: 2008-05-07 18:37:15
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1985B
- Location: Chevlange...(Kävlinge) Skåne.
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 158
- Joined: 2008-05-07 18:37:15
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1985B
- Location: Chevlange...(Kävlinge) Skåne.
- Contact:
Re: Oljeläckage
Ok. Tror jag utesluter Oljetrycksgivaren. Såg inte så grisigt ut. Men jag skruvade bort plastkåpan för kamremmen. Ville ändå kolla konditionen på remmarna. Dom verkar okej iaf. Men det fanns lite oljekladd därinne med. Är det normalt? Hade gärna lagt upp bild men begriper inte hur man gör:)
De e najs!
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljeläckage
Nej, det ska vara torrt. Sedan kommer det naturligtvis med åldern en del smuts där, tvätta rent och ha koll. Akta remmarna när du tvättar.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- cabberobban
- S-Poster
- Posts: 146
- Joined: 2004-04-02 18:20:53
- Bilmodell: 944 TurboCab
- Årsmodell: 1991
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Oljeläckage
Är det långt bak till höger kan det vara det bakre locket till kamkåpan. Svårt att se utan en liten spegel. På min turbo hade skruvarna börjat gänga upp sig, eller dragits löst av tidigare ägare. Packningen var kass, gjorde en ny av vanligt packningsmaterial och det har varit tätt i 8-9 år. Beroende på hur det letar sig neråt, kan detta läckage droppa ner på avgassystemet med hyfsat kraftig rökutveckling vid varje kallstart:-)
944 Turbocab
Who is online
Users browsing this forum: No registered users