944 missljud växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fiddestrom
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984

944 missljud växellåda

#1 Post by Fiddestrom »

Hej,

Efter en körning på banan för nån dag sedan så uppkom ett ''malande'' missljud från bakaxeln misstänker växellådan. Missljudet får mig att bli påmind om dåligt urtrampningslager. Låter konstant på tomgång i neutral oavsett koppling nertryckt eller uppsläppt. Dock tystnar det när man lägger i en växel eller när man drar spaken nätt mot början av växelläget
Växelläge.png
Någon som kan ha någon idé om vad det är för fel?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: 944 missljud växellåda

#2 Post by [Bobo] »

Om det låter illa på tomgång med kopplingen nedtryckt måste det väl sitta längre fram?
Eller fattade jag fel?
Det borde ju inte kunna låta malande från en låda som inte snurrar...

Om det låter som ett taskigt urtrampningslager så kanske det är där du har felet... Zebror och hästar och allt det där... :roll:

Bobo

Edit: Välkommen hit förresten! :D
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Fiddestrom
NA-Poster

#3 Post by Fiddestrom »

[Bobo] wrote:Om det låter illa på tomgång med kopplingen nedtryckt måste det väl sitta längre fram?
Eller fattade jag fel?
Det borde ju inte kunna låta malande från en låda som inte snurrar...

Om det låter som ett taskigt urtrampningslager så kanske det är där du har felet... Zebror och hästar och allt det där... :roll:

Bobo

Edit: Välkommen hit förresten! :D

När jag sitter i bilen så låter det som det kommer baktill, jag har för mig att ett urtrampningslager brukar tystna när man antingen trampar ner kopplingen eller släpper upp den (minne?)
Men nu blev jag osäker, får åka till verkstan, rulla under bilen och lyssna vart det kommer ifrån :) :?

Tack för välkomnandet :D

[Bobo]
Addict

#4 Post by [Bobo] »

Brukar vara svårt att lokalisera missljud om man är själv...
Har slitit isär hela instrumentpanelen i jakt efter gnisslande och det visade sig komma från takluckan. :oops:

Det är inte ovanligt att lagren i transaxeln blir dåliga. Men det tystnar när man trycker ner kopplingen.
Det finns ett inspektionshål framme vid kopplingskåpan. vet inte om man kan se något som du söker där, men kan vara bra att veta att den finns iallafall...

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Fiddestrom
NA-Poster

#5 Post by Fiddestrom »

Då har jag varit under bilen och lyssnat, med hjälp av min bror. Vi båda är överens om att ljudet verkar komma ifrån slutet av kardanen. Vi har även tagit av inspektionsluckan i till (växellådan?) och satt örat till där, därifrån "river" det lite svagt från lagerna men inget som hade hörts i vanliga fall.
Med risk för att bli dumförklarad så undrar jag om där sitter något lager till kardanen? Kardanen verkar till att gå inuti ett "rör" en annan sak som vi finner det lite udda är att axeln som man ser genom inspektionsluckan slutar inte snurra när man trampar ner kopplingen utan den slutar bara snurra när man lägger i en växel eller början till en växel enligt bilden i mitt första inlägg och fortfarande håller kopplingen nere.

[Bobo]
Addict

#6 Post by [Bobo] »

Ok.
Så om vi tar det från början.
Det låter som ett taskigt urtrampningslager.
Transaxeln (vi kallar "kardanen" så på Porsche-språk. Kardan är något annat :wink: ) slutar inte snurra när kopplingen är nedtryckt...

Låter ju onekligen som ett taskigt urtrampningslager det där, tycker jag. :roll:

Kopplingens uppgift är ju att frikoppla transaxeln från motorn. Det gör bevisligen inte din koppling.
Alltså har du problemet där.

Det sitter tre lager i transaxeln. Men dom blir tysta när kopplingen trycks ner.
Om kopplingen är frisk väll säga...

Jag är långt ifrån någon mekaniker. Men som sagt. Om transaxeln fortsätter att snurra när du har kopplingen nedtryckt så har den inte kopplat ur ordentligt.
Sen kan ju problemet vara något annat än just urtrampningslager. Men jag sätter en nyblästrad 924-fälg på att problemet sitter vid kopplingen...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Fiddestrom
NA-Poster

#7 Post by Fiddestrom »

[Bobo] wrote:Ok.
Så om vi tar det från början.
Det låter som ett taskigt urtrampningslager.
Transaxeln (vi kallar "kardanen" så på Porsche-språk. Kardan är något annat :wink: ) slutar inte snurra när kopplingen är nedtryckt...

Låter ju onekligen som ett taskigt urtrampningslager det där, tycker jag. :roll:

Kopplingens uppgift är ju att frikoppla transaxeln från motorn. Det gör bevisligen inte din koppling.
Alltså har du problemet där.

Det sitter tre lager i transaxeln. Men dom blir tysta när kopplingen trycks ner.
Om kopplingen är frisk väll säga...

Jag är långt ifrån någon mekaniker. Men som sagt. Om transaxeln fortsätter att snurra när du har kopplingen nedtryckt så har den inte kopplat ur ordentligt.
Sen kan ju problemet vara något annat än just urtrampningslager. Men jag sätter en nyblästrad 924-fälg på att problemet sitter vid kopplingen...

Bobo
Jag är långt ifrån en porsche expert och har märkt att dessa bilar är uppbyggda på ett helt annat sätt än vad ''vanliga'' bilar är.
Vad jag vet så fungerar kopplingen ungefär på ett så sätt att urtrampningslagret trycker med hjälp av en gaffel i de flesta fall när det gäller äldre bilar och då trycker de på ''fjädrarna'' på tryckplattan när man trampar ner kopplingspedalen som i sitt fall släpper trycket mot kopplings lamellen så det mer eller mindre frigör lamellen från att snurra med i takt med motorn/svänghjulet.
Nu när jag skrev detta kom jag att tänka på om det är vajerstyrt på dessa äldre porschar så kan det vara så jäkligt att vajern bara behövs spännas, kan vara så att den inte trycker ordentligt på tryckplattan så lamellen fortsätter ändå att slira med. Får kolla på det :idea:

Men tillbaka till transaxellagerna, det måste ju vara dom som låter då? :roll: Känns som att jag får riva ner transaxeln och kolla både lagerna och kopplingen. Vart kan man få tag på lagerna någonstans? Förutom inne hos porsche då? :D

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#8 Post by patand »

Fiddestrom wrote:Nu när jag skrev detta kom jag att tänka på om det är vajerstyrt på dessa äldre porschar så kan det vara så jäkligt att vajern bara behövs spännas, kan vara så att den inte trycker ordentligt på tryckplattan så lamellen fortsätter ändå att slira med. Får kolla på det :idea:
På 944:a är det hydraliskt, inte vajer (det är bara vanliga 924 som har vajer av dessa frontmotorporschar). Men det går fortfarande att justera spelet vid kopplingspedalen, kan ju vara värt att prova iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#9 Post by [Bobo] »

Fiddestrom wrote:Men tillbaka till transaxellagerna, det måste ju vara dom som låter då? :roll: Känns som att jag får riva ner transaxeln och kolla både lagerna och kopplingen. Vart kan man få tag på lagerna någonstans? Förutom inne hos porsche då? :D
Att byta lagren i transaxeln är inget förmiddagsprojekt direkt. bara så du vet...
De tre lagren är av standardmodell som du hittar i SKF:s sortiment. Kolla i PET (den elektroniska reservdelskatalogen) för korrekta dimensioner.

Det finns några olika varianter på hur man går tillväga för att byta dom. Men det är som sagt inget man ger sig på i onödan om man kan slippa. Det är anledninen till att det rasslar om 8 av 10 transaxlar har jag en känsla av...

Men det är som sagt antagligen inte där du har ditt egentliga problem...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Fiddestrom
NA-Poster

#10 Post by Fiddestrom »

patand wrote:
Fiddestrom wrote:Nu när jag skrev detta kom jag att tänka på om det är vajerstyrt på dessa äldre porschar så kan det vara så jäkligt att vajern bara behövs spännas, kan vara så att den inte trycker ordentligt på tryckplattan så lamellen fortsätter ändå att slira med. Får kolla på det :idea:
På 944:a är det hydraliskt, inte vajer (det är bara vanliga 924 som har vajer av dessa frontmotorporschar). Men det går fortfarande att justera spelet vid kopplingspedalen, kan ju vara värt att prova iaf. :)
Ah, hade en volvo 740 -89 för några år sedan o det var vajer på den haha kunde aldrig tänka mig att en 5 år äldre bil skulle vara mer modern :)

Fiddestrom
NA-Poster

#11 Post by Fiddestrom »

[Bobo] wrote:
Fiddestrom wrote:Men tillbaka till transaxellagerna, det måste ju vara dom som låter då? :roll: Känns som att jag får riva ner transaxeln och kolla både lagerna och kopplingen. Vart kan man få tag på lagerna någonstans? Förutom inne hos porsche då? :D
Att byta lagren i transaxeln är inget förmiddagsprojekt direkt. bara så du vet...
De tre lagren är av standardmodell som du hittar i SKF:s sortiment. Kolla i PET (den elektroniska reservdelskatalogen) för korrekta dimensioner.

Det finns några olika varianter på hur man går tillväga för att byta dom. Men det är som sagt inget man ger sig på i onödan om man kan slippa. Det är anledninen till att det rasslar om 8 av 10 transaxlar har jag en känsla av...

Men det är som sagt antagligen inte där du har ditt egentliga problem...

Bobo

Var tror du mitt problem finns Bobo? Det är svårt att höra varifrån ljudet kommer ifrån, men där jag och min bror tycker oss kunna höra oljudet är mellan mitten av transaxeln och bakåt mot slutet. Vi tycker oss kunna höra det som mest mot slutet av transaxel :cry:

Man kan väl inte köra så förlänge utan att lagret skär helt om vi nu skulle säga att det är ett lager som är på bommen? Jag använder bara bilen till bankörningar, har en trackday imorgon och en heldag på lördag. Hoppas på att den kommer hålla, finns de något som kan ta skada om lagret skulle gå itu och kanske släppa från sig kulor?

Jonas_norberg
NA-Poster
Telefon: 0737524573
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985

#12 Post by Jonas_norberg »

Har likande ljud.

Men det blir tyst när man frikopplar. Trodde på urtrampninslagret först, men det lutar åt tranaxellagrena.

Har du fixat ditt oljud ?

Post Reply