Elfel soppapump relä 968, DME

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse968
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-01-20 14:55:46
Bilmodell: 968
Contact:

Elfel soppapump relä 968, DME

#1 Post by lasse968 »

Hej
Min 968 började bråka med att starta för ett tag sen.
Kom på att jag bytte soppapump relä för några år sen, fick tips här om att köpa nytt DME relä på mekonomen till Opel. Funka utmärkt!!!

Nu så krånglar det igen så jag köpte nytt och efter 20 min körning så dog bilen, relät var överhettat. Bärgare och sen så efter 1 h gick bilen igång igen.

Nån som vet varför relät blir överhettat? Har provat med bägge mina gamla reläer nu och bilen fungerar med dem oxå..........

Har läst om att ett relä kan bli överhettat om nån komponent går "trögt". Skulle vara soppapumpen isf men den är bytt för 1år sen.
Kan de vara glappkontakt så att relät går varmt?

Tacksam för svar! :D
Lasse
/968
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18923

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: Elfel soppapump relä 968, DME

#2 Post by Adamj »

Om bränslepumpen är sliten/ går trögt blir reläet överhettat så du bör testa att byta den.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Det är rätt vanligt att det är en betydande strömförlust bak till pumpen.

Ett tips är att dra fram nya matarkablar till pumpen och låta befintlig kabel användas som styström till ett nytt relä bak vid pumpen.

Många som trimmar turbobilar gör detta gör att säkerställa att pumpen levererar den mängd bränsle som förväntas.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Elfel soppapump relä 968, DME

#4 Post by SeaGull »

DME-reläet blir alltså varmt!?
Knepigt, det är ju bara en reläkontakt, förlusten där borde vara minmal, om det blir varmt måste det nästan elda i reläkontakten. Opel-reläet kanske är för vekt för detta.
DME-reläet matar även värmningen av lambdan, och kanske nåt mer, kommer inte ihåg. Dra ur lambdakontakten, svart rund kontakt med tre stift, bakom toppen, så kan du utesluta denna.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users