Värden på framvagnsinställning?????

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Värden på framvagnsinställning?????

#1 Post by andgus »

Kan nån bistå med vilka värden som gäller vid inställning av framvagnen på en 944 -84? Verkstan hade inga i sina böcker.......
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

patand kan hjälpa din med information om servicemanualerna.. där står det säkert.

PM´a honom

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Jamen, ska du ställa enligt bok så blir det ju inte bättre än när bilen lämnade fabriken ;-)

Skämt å sidor, vad som är bra beror ju på vad du ska ha bilen till. Jag menar att max caster men lika på båda sidor ställer man alltid. Camber typ -0,5- -1° på en gatbil och kanske -2,5--3 på en banbil. Toe in typ 0,1-0,2° på en gatbil och noll eller motsvarande toe out på en banbil.

Med andra ord finns det inget "som gäller", utan det är kompromisser beroende på vad man ska ha sin bil till.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#4 Post by 944_968CS »

Hej,

Varför max caster och varför är det ok med olika på vänster och höger?

Borde man inte ställa max på bägge sidor och se vilken sida som blir minst, sedan ta det minsta värdet och justera bägge sidor till det värdet så det blir lika på bägge sidor.Hänger du med?

Om man ökar caster borde mna inte då kunna minska camber? Alltså rent teoretiskt?

Tacksam för svar och synpunkter

/Bosse P

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jamen det var ju det jag skrev, lika på båda sidor! lr?

Jo, man vinner ju lite camber vid vridning av hjulen med mkt caster.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#6 Post by andgus »

Vad är det för värden som gäller enligt fabriken?
Har letet i PET och HAYNES....utan att lyckas hitta nåt.
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Kan tänkas att det står något i verkstadshandbokens kapitel om chassie... skickar ett PM till andgus om var han hittar den.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]