Koppla in oljenivågivare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Koppla in oljenivågivare

#1 Post by Erol »

Då jag har bytt sprut i min bil har jag även bytt ut motorkabelhärvan, vilket resulterat i att min varningslampa för låg oljenivå lyser ilsket.

Någon som vet var jag ska koppla in sladden från givaren i tråget? Är det någon av kontakterna uppe vid bromsservot?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#2 Post by emm »

Följfråga...
Går det att koppla in en oljenivå givare i efterhand? Min -88 hade en, väldigt smidigt, men min -86 saknar denna... =/
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#3 Post by DLS »

Okej
Nu har jag suttit o letat en bra stund efter info om det här o kommit fram till detta
oil level warning switch to DME pin plug # 8 .075 bl/ge wire

Alltså går oljenivå givaren genom pin 8 på dme o sen till instrumentbrädan.

Du kan se elschemat på sidan 215 i den här pdf:en
http://www.renegadehybrids.com/OTHER/94 ... trical.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Givaren funkar som så att när det är nivå så kortsluter den kretsen o lampan slocknar men är nivån låg så blir kretsen bruten o då lyser lampan vilket det är i ditt fall eftersom den ligger avklippt nånstans antar jag alternativ så ligger sladden löst nere vid passangerar sidan men vet ej om det funkar att kortsluta den när du inte har nån dme enhet längre?

Edit
nu har jag letat lite till o det verkar som att kabeln först går till en 8 polig kontakt bredvid dme enheten
Man blir inte riktigt klok när man letar på nätet o hittar en massa olika saker hela tiden :roll:
Last edited by DLS on 2013-06-24 10:41:03, edited 1 time in total.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#4 Post by DLS »

emm wrote:Följfråga...
Går det att koppla in en oljenivå givare i efterhand? Min -88 hade en, väldigt smidigt, men min -86 saknar denna... =/

Tveksamt, då måste du först byta till -87ans oljetråg + givare samt dra kabel o eventuellt måste du även kanske byta dme kontakten o dme enhet men är inte riktigt säker
Sen kanske du måste byta instrumenten också då för att få den lampan.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#5 Post by emm »

DLS wrote:
emm wrote:Följfråga...
Går det att koppla in en oljenivå givare i efterhand? Min -88 hade en, väldigt smidigt, men min -86 saknar denna... =/

Tveksamt, då måste du först byta till -87ans oljetråg + givare samt dra kabel o eventuellt måste du även kanske byta dme kontakten o dme enhet men är inte riktigt säker
Sen kanske du måste byta instrumenten också då för att få den lampan.
Tror jag lägger ner det projektet... :roll:

Thx!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Koppla in oljenivågivare

#6 Post by Erol »

Kollade elschemat i går, hittar ingen kontakt med rätt färger på sladdarna där DME har suttit. Så jag får nog dra en sladd upp till instrumentet.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#7 Post by Sven »

Hej
Jag lånar denna tråd lite.
Jag har samma fenomen i min 86:a, bytte till ett nyare "kombi" och vips fanns där en varning för låg oljenivå.
Om jag tolkar resonemanget ovan korrekt så är detta avhjälpt om jag ansluter en 12v matning via tändningslåset (15 spänning) till en ingång på kombiinstrumentet. Är det korrekt eller skall jag ansluta jord?
Var på "kombit "skall jag koppla in mig (vilken pinne och kontaktdon)?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Sven

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#8 Post by Sven »

Kom fram till att signalen från givaren går via "Connection DME" pinne 8 till kombi pinne 15 kontaktdon A. Denna pinne lägger ut en spänning på 11.5 volt.
Jag har provat att jorda ner den, först via ett motstånd sedan direkt, utan att lampan slocknade. Testade även att mata med 12v, inget resultat.
Det enklaste är ju att ta ur lampan men den stora lampan med utropstecknet placerad i mitten av instrumentet fortsätter att lysa och dess funktion vill jag nog ha kvar. Någon som har en idé?

Mvh
Sven

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#9 Post by Sven »

Problemet löst.
Mätaren måste vara jordad när man vrider på tändningen, det är då den registerar oljenivån. Det går m a o inte att göra som jag gjorde, jorda den efter att jag vridit på nyckeln
//Sven

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Koppla in oljenivågivare

#10 Post by Erol »

Sven wrote:Problemet löst.
Mätaren måste vara jordad när man vrider på tändningen, det är då den registerar oljenivån. Det går m a o inte att göra som jag gjorde, jorda den efter att jag vridit på nyckeln
//Sven
Du får gärna förklara lite mer ingående hur du kopplade, jag har nämnligen inte tagit tag i mitt problem ännu. Vart på instrumentet kopplade du in dig? Sladden från givaren, vart drog du den?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#11 Post by Sven »

Det jag gjorde med min bil var att jorda pinne 15 på kontaktdon A (det finns 3st A-B-C till kombiinstrumentet) på lämplig jordplint under instrumentbrädan. Jag saknar oljenivågivaren då den kom först på 87 årsmodell.
Enligt det kopplingsschema jag titta på så skall det komma en vit/gul kabel från givaren i oljetråget, den passerar ett kontaktdon "Connection DME" på stift 8. Därifrån går den till kombiinstrumentet kontaktdon A stift 15.
Stiften i kontaktdonen är låsta med en "sprint" som man måste dra åt sidan innan man kan skjuta in ett nytt stift.
Det du kan göra är att dra en kabel direkt till kombit.
Du kommer att behöva ett stift enligt bifogad bild. om du inte har kvar den gamla kabeln i kontaktdonet då är det bara att skarva kabeln.
Jag har några stift kvar om du behöver.
Med vänlig hälsning Sven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Koppla in oljenivågivare

#12 Post by Sven »

Så här kan det se ut när det är klart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]