Provstart med större spridare utan piggyback?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Provstart med större spridare utan piggyback?

#1 Post by Henka »

Jag har monterat större turbo, LR Maf med chip och större spridare och 3 bars btr.
Nu undrar jag om bilen ska gå riktigt vid provstart eller om jag behöver installera piggybacken för att det ska funka med de större spridarna?
Jag har original 24pin dme men monterade kompletta boxar med 28pin och LR chip om det har betydelse
Ville gärna se så att allt funkade innan jag gav mig på ytterligare en del. Men som den är nu startade den direkt och går på tomgång men dör när man rör gasen för kvickt. Det går att smyga upp varven en del.

Jag ska montera piggybacken med, men ville gärna se att det andra funkade först så det blir lättare med ev. felsökning.
Bilen är min 951 -87
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Provstart med större spridare utan piggyback?

#2 Post by Erol »

Har du monterat större spridare utan att kompensera i programmet så kommer motorn att gå fett. Har du lambdastyrt motronic så kommer kanske klara att justera vid tomgång (om spridarna bara är något större) men när du gasar kommer motorn gå fett och gå illa.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Provstart med större spridare utan piggyback?

#3 Post by Henka »

Delarna hör ihop i ett paket från Lindsey
Bara att jag inte monterat piggybacken ännu utan ville provstarta först för att se så de andra delarna var hela och rätt inkopplade först för att ha mindre saker att felsöka om det blir problem vid uppstarten
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Provstart med större spridare utan piggyback?

#4 Post by Henka »

Nu har jag kommit en bit på väg
Med mina original boxar med bengt chip och original spridare så går bilen (så då är det inga fel på maf och mafterburner eller kopplingar)
Så till min fråga
Behöver jag ha just LR chip eller kan jag ha Bengts kvar? Bränslet styrs väl ändå av Mafterburnern?
Är det fler funktioner som chippen påverkar än just bränsleblandningen?
Kan jag montera tillbaka de större spridarna och mappa med Mafterburnern

Att jag inte bara flyttar över chipen beror på att LR chippen är 28pin och mina gamla är 24
Jag vet att det går att löda om i boxen för 28 pin men det kan vara skönt att slippa

#Edit det kanske handlar om tändningen förstås#
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Provstart med större spridare utan piggyback?

#5 Post by Bubby »

Jag har lindsey maf-kit med mafterburner o kör chip från bengt.. mafterburnern finjusterar bara signalen från Maf-mätaren in till boxen.. kolla med bengt så chipet är gjort för större spridare ( fanns den funktionen på mitt chip då man ändrar på switchen i boxen) sen justerar du i mafterburner o ställer in den.. är lite jobb för att få det bra.. min har gått lite fett men ska väl försöka få den att gå lite snålare vid belastning. blir sotig i bakänden o har A/F värde på under 12 vid laddtryck..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Provstart med större spridare utan piggyback?

#6 Post by Henka »

Så om jag förstår dig rätt så är bränslemängden konstant till chippets programmering och man med mafterburnern lurar boxen på hur mycket luft motorn får?
För att i slutänden ha den optimala blandningen.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Provstart med större spridare utan piggyback?

#7 Post by Bubby »

Bränslet styrs ju till stor del av hur mycket luft motorn får.. därav kan man ju justera det till viss del då man justerar signalen för just luftmätningen.. men helst bör väl mappen i chippet vara så bra anpassad som möjligt innan.. är ingen expert alls.. tycker det funkar bra med bengts chip o sen finjusterar jag i mafterburnern.. tvivlar på att amerikaska chip skulle vara optimala för vårt bränsle o så.. men men..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users