BIlen laddar ur
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
BIlen laddar ur
Hej!
När jag ställer min 944 na över en natt så laddar den ur å jag vet inte varför, batteriet är nytt och generatorn är jag nästan 100 procent säker på att den är hel. Jag har ju ett larm men det ska ju inte dra så mycket.Alla lampor är släckta, ser inget som tyder på att de ska dra ström när den är avstängd.
Kan man mäta fram vad de kan va för fel på nåt sätt?
Vore tack samt om ni hade några ideer om va de kan vara.
mvh johan
När jag ställer min 944 na över en natt så laddar den ur å jag vet inte varför, batteriet är nytt och generatorn är jag nästan 100 procent säker på att den är hel. Jag har ju ett larm men det ska ju inte dra så mycket.Alla lampor är släckta, ser inget som tyder på att de ska dra ström när den är avstängd.
Kan man mäta fram vad de kan va för fel på nåt sätt?
Vore tack samt om ni hade några ideer om va de kan vara.
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
-
- S-Poster
- Posts: 119
- Joined: 2008-12-21 23:09:11
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Enklaste sättet att hitta strömtjuvar är att koppla en multimeter inställd på strömmätning (A) mellan jordkabeln och batteriets minuspol. När alla förbrukare är avstängda ska förbrukningen ligga under 30mA eller 0.03A. Är den högre än så rycker du en säkring i taget och ser om förbrukningen går ner. Jag föreslår att du börjar med larmet och du har säkert en eftermonterad stereo som kan vara boven.
Om förbrukningen går ner under 30mA när du rycker en säkring kollar du vad säkringen går till och fortsätter felsökningen där.
Om förbrukningen går ner under 30mA när du rycker en säkring kollar du vad säkringen går till och fortsätter felsökningen där.
924 -82 *såld*
944 Turbo -86 *såld*
944 Turbo -89
944 Turbo -86 *såld*
944 Turbo -89
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Verkar vara larmet. hmm, kan de dra så mycket ström nåt måste va fel...
Är ägare av porsche 944 -84
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Men minuspolen på batteriet jordar ju i karossen går väl inte mäta där i mellan
Hur menar du?
Håller på å mäter nu, är dålig på sånt här.
mvh johan
Hur menar du?
Håller på å mäter nu, är dålig på sånt här.
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- MickeF
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2012-09-29 19:29:24
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Som Igloo skriver, koppla loss minuspolen, sätt ena sladden från multimetern på batteriets minuspol och den andra sladden på minuskabeln i bilen. På så vis kommer du mäta bilens strömförbrukning vid det tillfället.
OBS1: Stäng alla dörrar, bagagelucka, handskfack, mm. Kontrollera innerbelysning, radio, bagagerumslampa, mm. På min bil med larm sitter en brytare för larmet nära säkringsdosan, den håll jag nere med en snabbtving när jag felsökte min bil)
OBS 2: Viktigt är att du ställer din multimeter på strömmätning (ampere, A). Börja med ett högt värde så du inte bränner en säkring i mätaren (jag började med 10A när jag felsökte).
När det är klart följer du Igloo's beskrivning med att rycka en säkring åt gången till du ser att strömförbrukningen går ner under 30ma (0.03A), man har alltid lite strömförbrukning, tex klockan. När du hittar den krets som förbrukar ström får du felsöka vidare där. På min bil var det centrallåsmotorn på passagerardörren som spökade.
Om du inte får någon skillnad efter att du ryckt säkringarna får man gå vidare med felsökning av startmotor och generator, koppla loss dom helt enkelt. (kan säkert vara annat också, är ingen expert men så hade jag gjort i alla fall)
Lycka till!
/Micke
OBS1: Stäng alla dörrar, bagagelucka, handskfack, mm. Kontrollera innerbelysning, radio, bagagerumslampa, mm. På min bil med larm sitter en brytare för larmet nära säkringsdosan, den håll jag nere med en snabbtving när jag felsökte min bil)
OBS 2: Viktigt är att du ställer din multimeter på strömmätning (ampere, A). Börja med ett högt värde så du inte bränner en säkring i mätaren (jag började med 10A när jag felsökte).
När det är klart följer du Igloo's beskrivning med att rycka en säkring åt gången till du ser att strömförbrukningen går ner under 30ma (0.03A), man har alltid lite strömförbrukning, tex klockan. När du hittar den krets som förbrukar ström får du felsöka vidare där. På min bil var det centrallåsmotorn på passagerardörren som spökade.
Om du inte får någon skillnad efter att du ryckt säkringarna får man gå vidare med felsökning av startmotor och generator, koppla loss dom helt enkelt. (kan säkert vara annat också, är ingen expert men så hade jag gjort i alla fall)
Lycka till!
/Micke
Micke F
Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)
Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Minuspolen i bilen, vart sitter de då?
Trodde de bara va jordat i motor utrymmet.
Trodde de bara va jordat i motor utrymmet.
Är ägare av porsche 944 -84
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Den ena polen på batteriet är minuspolen, den andra är plus. Märkning för vilken som är vilken brukar finnas på batteriet.hanilton199 wrote:Minuspolen i bilen, vart sitter de då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
De va inte det jag mena. Så klart jag vet va plus å minus är.patand wrote:Den ena polen på batteriet är minuspolen, den andra är plus. Märkning för vilken som är vilken brukar finnas på batteriet.
Nu fattar jag hur jag ska göra allafall
tack hehe.
Är ägare av porsche 944 -84
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
En annan fråga. Hur mycket ska generatorn ladda? och hur mäter man de?
Vore bra om nån kunde förklara bra.
mvh johan
Vore bra om nån kunde förklara bra.
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: BIlen laddar ur
Hur mycket vad? I ampere så står det på den. Får mätas med amperemeter.
I volt så mät bara över batteriet. Bilen avstängd så bör du har ha strax över 12 volt, annars kan batteriet vara kaputt. Med bilen igång så ska du ha någonstans kring 13,8 volt över batteriet.
I volt så mät bara över batteriet. Bilen avstängd så bör du har ha strax över 12 volt, annars kan batteriet vara kaputt. Med bilen igång så ska du ha någonstans kring 13,8 volt över batteriet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]