(Löst) 944 2,7 dör när den blir varm??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

(Löst) 944 2,7 dör när den blir varm??

#1 Post by Tjabba »

Svänghjulsgivarna samt DME givaren i motorblocket byttes och nu har den fungerat och idag besiktigades bilen med blankt papper,underbart när bilen inte varit i trafik sedan 2006. så nu kan vi ut och njuta av skönheten.

Mikael


Köpte en 944 89 2,7 förra året som vi meckat med en del,och idag när vi äntligen fått den i trafik så vid första längre provkörningen som jag egentligen gjort med bilen så dör den när den blir varm och jag har nu 2 timmar efteråt ännu inte fått igång den, detta hände även förra året vid en provkörning och då startade bilen igen när den fått stå några timmar,jag tänkte att batteriet som var helt slut kunde vara boven i dramat den gången men så verkar fallet inte vara.

Kollade gnistan nu på kvällen och det fanns ingen varken vid stift eller tändspolen, stiftet verkade torrt också.

Hoppas nån här har nåt tips om vad jag borde kolla och ev mäta upp.

Mikael
Last edited by Tjabba on 2013-05-22 17:49:42, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#2 Post by [Bobo] »

Bygla DME-reläet och se om du får soppa och gnista.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#3 Post by Erol »

Tjabba wrote:Kollade gnistan nu på kvällen och det fanns ingen varken vid stift eller tändspolen, stiftet verkade torrt också.
Låter som ett klassiskt DME-fel, då detta relä försörjer både tändning- och bränslestyrdon med ström.
Som Bobo säger, prova att bygla kontakterna till reläet i säkringsboxen.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#4 Post by Tjabba »

Får kolla detta senare idag om jag hinner, om det nu skulle funka då är det relät som brukar vara trasigt eller nåt annat som skall dra reläet?? kollade lite snabbt i mörkret igår och konstaterade med hjäp av en polare att det var bara ena av 2 relä:n som drog i Dme relät när man slog på tändningen,borde ju vara så att bägge skall dra iom dom omtalade byglarna. nån som har koll på hur ordningen är för att dom 2 reläerna skall dra.
Hade varit kul att få fart på grejerna,har 2 ungar som skall övningsköra i raketen och dottern lös som en sol igår när vi provkörde bilen.

Mikael

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 2,7 dör när den blir varm??

#5 Post by Erol »

Kan gå att få ordning på om man öppnar och gör rent. Men ett nytt finns på Mekonomen för 200-300:- samma sorts relä till bl.a Opel Omega.

Vill du få fart på bilen på stört sätter du ihop tre sladdar med plattstift i varje ända och byglar de tre stora stiften i kontakten.

OBS! Om du byglar kommer bränslepump gå konstant, även när du stänger av tändningen, så kom ihåg att ta bort sladdarna när du kört klart!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#6 Post by Tjabba »

Kunde inte hålla mig längre,ut och byglade relät nyss ,byglade de 3 stiften men det hjälpte inte.
Givarna i bakkant motorn,kan det vara dom?? nån som har koll på hur man mäter upp dom kanske nån som sitter på nån bra länk.

Mikael

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#7 Post by Henka »

Jag har haft ungefär samma fel
Min gick att starta kall men inte varm
Visade sig vara en av de nya impulsgivarna
Gav rätt värden kall men inga varm. tog man ur den och kylde ner den en kort stund i en frys tex så kunde man åka hem igen sedan
Testa mät upp givarna både hemma före och när felet uppstår

Instruktion för att mäta finns på Clarks garage sidan det kan du söka dig fram till
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#8 Post by Tjabba »

Har för mig att jag läst nånstans att man kunde använda volvos givare,kan det vara så att det är dessa som jag länkar nedan passar ??
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 58a46653sv" onclick="window.open(this.href);return false;


Mikael

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#9 Post by Erol »

Tjabba wrote:Har för mig att jag läst nånstans att man kunde använda volvos givare,kan det vara så att det är dessa som jag länkar nedan passar ??
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 58a46653sv" onclick="window.open(this.href);return false;


Mikael
Ser lite kort ut. Ska vara givare till bo.a Volvo 740 som passar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 2,7 dör när den blir varm??

#10 Post by Tjabba »

Detta verkar skumt försökt starta bilen flera ggr sedan det inträffade,mätt upp givarna till svänghjulet,tändspolen m,m igår så tog jag bort batteriet och satte det på laddning, och idag i med batteriet och vred igång bilen precis som om inget hade hänt och den startade direkt???
bilen är ju import från början,kan det sitta nån imobilizer i den som stökar tro ?? och vad hittar man en sån i bilen tro?? eller kan det vara nån styrbox som skojar med mig?

Mikael

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users