Skrapande växlingar!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Cédric wrote:har också en skrapande låda, men det är inte så stort hinder,
Har blivit väldigt mycket bättre sen jag bytte till redline mtl olja, men med lite heel-toe så löser det sig oftast, fast i challenge banan så blev det lite kras vid jättehastiga nedväxlingar utan heel toe...

du skulle lagt beställning när jag köpte från usa för 8.99 dollar/flaska utan svensk moms/tull...kostar nästan 200 spänn flaskan här..
Jag har ju inga problem annat än när jag växlar upp från 1:an till 2:an... så några hastiga nedväxlingar är nog ok... :D

Redline MTL låter som ett alternativ att prova iaf då! :) Vad hade du innan du bytte? 200kr flaskan är väl ok, det går väl inte i så många liter så det kan jag nog leva med även om det förståss är mycket billigare att ta det från USA... fick du vänta länge på ordern från USA?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

BNTS wrote:En ATF är ju tunnare och då blir den mer lättväxlad vid låga temperaturer.
BMW använder ATF i många manuella lådor.
En tjockare olja MC eller annan vxl-olja kan bli skrapigare när den är kall.
Jag skulle nog inte behöva en tunnare olja utan en segare eller något som ger mer friktion... :? Ska nog prova med Cédrics förslag om Redline MTL...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by BNTS »

Segare ger mer friktion i lagren, men kanske inte säkert i synkroniseringarna. Oljan skall ju "försvinna" från friktionsytorna när du växlar. Men som sagt, mycket av oljevaet beror på vilken typ av synkroniseringar det sitter i lådan.

Finns det ingen som bygger "Dog-ringar " till dessa lådor? då slipper man ju detta, och kopplingen med...
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Cédric »

redline oljan är nog inte helt olik atf olja, hade samma färg och hyffsat lika konsistens.
Det man vill ha är ju en så tunn olja som möjligt med maximal friktion.

har/hade också problem med uppväxlingar till 2an, inte så mycket längre, men man tar det helt enkelt lite lugnare vid uppväxlingen så går det ju ändå..

Beställningen va lite speciell då jag beställde oljan till ett företag i usa, som sedan skickade det samtidigt som dom skickade hit en maskin...(Bra med en far ibland) :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

BNTS wrote:Finns det ingen som bygger "Dog-ringar " till dessa lådor? då slipper man ju detta, och kopplingen med...
Vad är det för manick? Låter ju intressant... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by BNTS »

"Dog-ring" är det som används inom racing (och MC) dvs en klo-koppling mellan löphjul och kopplingshylsa isf synkronisering, ger möjlighet till snabba växlingar utan att använda kopplingen. Dock blir komforten lidande... men det är kanske inte högst på prio-listan.
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#22 Post by Goran »

BNTS wrote:"Dog-ring" är det som används inom racing (och MC) dvs en klo-koppling mellan löphjul och kopplingshylsa isf synkronisering, ger möjlighet till snabba växlingar utan att använda kopplingen. Dock blir komforten lidande... men det är kanske inte högst på prio-listan.
Patrik, var försiktig med lådan och växla försiktigt. Det finns ingreppsringar(dogteeth) till 2'a växeln att köpa, men inte till första!!! Då pratar vi om helt ny växel.
Jag har som sagt fått den(2'an) utbytt på Stigs garage för inte så längesedan, så den är OK. Ettans växel kommer från en låda som enligt tysken inte kört mer än 12000 mil innan krocken. Jag har kollat dem tänderna och dem var MYCKET bättre än dem jag hade och det kan Kenneth Johansen också intyga. Han håller till i samma industriområde i Gantofta som Jaan Tolli. Kenneth tar 1500 kr för att öppna och skruva ihop en växellåda. Synkringarna kostade inte så mycket, 300-400 kr/st.
Synkringarna är också utbytta nyligen och ska/kan inte vara slitna.
Dock blir växellådan bättre när den är varm än kall.

Eftersom så många verkar ha problem med detta, kan det vara att växellådorna helt enkelt var dåligt dimensionerade.

Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

goc931 wrote:Patrik, var försiktig med lådan och växla försiktigt. Det finns ingreppsringar(dogteeth) till 2'a växeln att köpa, men inte till första!!! Då pratar vi om helt ny växel.
Jag har som sagt fått den(2'an) utbytt på Stigs garage för inte så längesedan, så den är OK. Ettans växel kommer från en låda som enligt tysken inte kört mer än 12000 mil innan krocken. Jag har kollat dem tänderna och dem var MYCKET bättre än dem jag hade och det kan Kenneth Johansen också intyga. Han håller till i samma industriområde i Gantofta som Jaan Tolli. Kenneth tar 1500 kr för att öppna och skruva ihop en växellåda. Synkringarna kostade inte så mycket, 300-400 kr/st.
Synkringarna är också utbytta nyligen och ska/kan inte vara slitna.
Dock blir växellådan bättre när den är varm än kall.

Eftersom så många verkar ha problem med detta, kan det vara att växellådorna helt enkelt var dåligt dimensionerade.

Lycka till
Goran
Kan det vara 1:a växeln som strular? Det är bara vid växling till 2:an som den skrapar vad jag har märkt, iof blir det ju inte ofta man växlar ner snabbt till 1:a växeln.

Var ju inte så hiskeligt dyrt att få Kenneth att fixa lådan (öppna och skruva ihop tolkar jag som att han fixar den om man har nya delar till den) så det blir kanske att göra något sådant i vinter om inte annat för att se vad felet är. Vore ju inte så dumt om någon på närmare håll hade rätt kunskaper för detta också så man slipper åka halva Sverige för att få hjälp.

Ska också som sagt prova att byta till Redline MTL kan ju inte skada att prova annan olja. Sen får man väl köra utav bara h-vete så lådan blir ordentligt varm... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

BNTS wrote:Dock blir komforten lidande... men det är kanske inte högst på prio-listan.
Har ingen prioritet alls på komfort, kan man ordna så att det går att växla fort och utan skrap så är jag nöjd oavsett komfort. Har iaf hörselskydd när jag kör redan nu... 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]