(Simpelt?) elfel blinker ?!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

(Simpelt?) elfel blinker ?!

#1 Post by Nahpets »

Hallå,

vad i all barmhärtighet kan jag ha missat??
Min högra framblinkers vill inte blinka längre.

- Själva glödlampan är det inte fel på. Har provat med två olika som fungerar på vänstersidan.

- Med varningsblinkers igång: När jag mäter över plusterminal (tungan i mitten) och de två jordtungorna (i nivå med skruven på bilden) har jag med min digitala multimeter utslag. Displayen visar värden kring 8 och uppåt. Antar att det beror på samplingen.

- Trodde det var korrosionsrelaterat så jag slipade försiktigt på kontaktytan för plus och jord där sockel möter hållaren, men icke...

- Trodde plustungan inte nådde fram till lampan, så jag bände den utåt, men icke...

Vad f-n är det som pågår ... jag har spänningsutslag på terminalerna samt att lampan är fullt fungerande men ändå inget ljus !!
Vad för trivialt har jag missat ??

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Re: (Simpelt?) elfel blinker ?!

#2 Post by fälgen »

Har du full spänning fram? Jag letade fel länge på min bil, men hade bara runt 5 volt. För mig har det kontakten bakom fronten som glidit isär lite.

Har du spänning, kontakt och fungerande lampa ska det ju funka....

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#3 Post by QV_ »

en digital multimeter belastar inte mätobjektet. Så om du har 12 volt där så spelar det ingen roll om den kommer ifrån batteriet direkt eller via ett motstånd av någon form.

Ett digitalt mätinstrument har en belastning på mätobjektet i storleksordningen några MegaOhm

En blinkerslampa däremot har en belastning på 21 watt ungefär 2 Amp ungefär 6 Ohm.
Har man ett motstånd i serie (läs oxid) så kommer lampans belastning att ge ett grovt spänningsfall över detta motstånd och därmed ingen spänning kvar till lampan.

Så för att "lättast" göra en korrekt mätning så mäter du med lampan kvar i hållaren (eller med en lampa liggandes parallelt med mätsladarna).

Först då kommer du få det värdet som lampan "ser"

/Janne

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by Nahpets »

Tack för hjälpen.

Började koppla kabel från resp terminal. Mätte upp 12 volt. Men funkade ändå inte.
Jag lossade armaturen i fronten och försökte få ut paketet. Gick inte, så jag återmonterade och sedan fungerade plötsligt det...

Måste varit taskig kontakt, som blev bättre enligt Jannes resonemang.

Post Reply