Byte koppling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Byte koppling

#1 Post by Bathory »

Behövs det centreringsverktyg för att byta koppling på en 924 2.0 ?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Byte koppling

#2 Post by Lilja »

Behövs väl på alla bilar. Men finns ju universal satser man kan köpa lite varstans
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Byte koppling

#3 Post by Erol »

Nja, inget specialverktyg. Jag tog en lång 1/4 hylsa, 10 mm har jah för mig, och lindade ett par varv eltejp på den tills den var lagom tjock, sen sentrerade jag lamellen med denna.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Byte koppling

#4 Post by Lilja »

Det är väl också en sorts centreringsverktyg :mrgreen:
Tog ett kvastskaft en gång och lindande i eltejp.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte koppling

#5 Post by Cédric »

Jag har ett i garaget annars, det följde med kopplingssatsen har jag för mig.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byte koppling

#6 Post by QV_ »

Med ett riktigt centreringsverktyg (jag använder en avsågad transaxel) så finns det möjlighet att motorn går lätt på axeln vid montering.

Använder man ex Biltemas universal och kompleterar med lite finlir med ögonmått och skruvmejsel så kommer motorn att kunnas läggas i men det åtgår lite mera våld, dock inget orimligt våldande.

Så om du har motorn löst, ser bra så fungerar det mesta.
Har du motorn kvar i bilen svårt att se om kopplingen ligger centrerad innan svep och transaxel skall dit stiger värdet på ett "riktigt" centreringsdon. Man kanske kan skjuta fram transaxeln tillfälligt.

Så det är inget krav på ett "riktigt" men har man ett så gillar man det.

/Janne

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Byte koppling

#7 Post by Bathory »

Har köpt ett riktigt nu.
Finns ju fler bilar som kan behöva byte framöver :)
Tack för alla tips.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]