Tror jag ber Sandén att ställa -1,7 eller något bak för jag tror jag hade det innan Leda dämparna och då var slitagebilden helt jämn men nu efter 3 dagar så är det inte mycket kvar av höger baks innsida..
Annars får en jag väl spara ihop till en diff.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Pär blir det inte väldigt skumt när man kör vanlig väg för jag kör ju fortfarande min bil till banorna.
Rikard jag har justerbar krängningshämmare bak och jag har den i mittenläget, man kanske skulle ta och pilla på den lite nästa gång?
Jag har inte riktigt koll på hur bilen skulle bete sig om man sätter den mjukare respektive hårdare.
Vad händer om jag sätter bakdämparna hårdare?
Många frågor
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06
Om du ändrar dämpningen bak så bör du nog göra den mjukare. Kan även vara värt att prova ställa bakre krängningshämmaren lite mjukare.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)
Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)
Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.
Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..
Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)
Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)
Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.
Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..
Tackar för teorilektionen Dan!
Jo visst är det så att en diff står högt på önskelistan men jag väntar tills efter nästa banmöte med snällare hjulvinklar och så kan jag testa att labba lite med krängningshämmaren.
En diff är ju en relativt stor investering känns det som för jag har inte riktigt bestämt hur jag skall göra till nästa säsong om jag skall ha kvar 968:an eller en 964 RS eller något åt det hållet
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06
Jag ställde mina hjulvinklar själv i förra veckan vilket gick riktigt bra.
Jag har 2 grader fram och 1,8 bak. Verkar fungera bra för mig, är förvånad över hur bra fästet är, har dock diffbroms på min.