trima 924 - 8a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Mercury
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-05-08 18:23:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

trima 924 - 8a

#1 Post by Mercury »

någon som har några bra tips på trim till en 924 från 83 som inte kostar allt för mycket?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Cédric »

nja, inget jag skulle ge mig på om jag inte hade onödigt mycket pengar, toppen är väl det som begränsar mest, men allt beror ju på hur mycket pengar du vill lägga ner på kärran din, enligt mig finns det en del annat som kan göras innan man ger sig på motorn, i.a.f om man är ute efter att kapa sekunder på bana.

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#3 Post by Utzon.se »

Jag håller med Cédric men om du är händig så är billigaste (hk/kr) sättet att plana motorblocket 1,5mm. Motorn blir mycket piggare och faktiskt snålare på soppa!
Jag vet en kille som lyckades plana blocket med kolvar och vevaxel på plats.
Han tätade allt med silikon så att inte spånerna skulle fastna mellan kolv och cylinder.

Detta ger ingenting:
Trimkamaxel
Sportluftfilter
Plana toppen
Avgasrör som väsnas
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Mercury
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-05-08 18:23:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#4 Post by Mercury »

ok. tack för tipsen. men hur mår motorn av att plana motorblocket? jag är inte ute efter allt för mycket hk men lite extra så man kan dra polaren med likadan bil ;D

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Billigare att plocka ur saker ur bilen. Vad ska du med baksäte till? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Mercury
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-05-08 18:23:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#6 Post by Mercury »

jag vill ha den orginal inuti. hur mycket extra ger det att plana motorblocket?

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#7 Post by Utzon.se »

Kanske 15 hästar
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Utzon.se wrote:Jag håller med Cédric men om du är händig så är billigaste (hk/kr) sättet att plana motorblocket 1,5mm. Motorn blir mycket piggare och faktiskt snålare på soppa!
Jag vet en kille som lyckades plana blocket med kolvar och vevaxel på plats.
Han tätade allt med silikon så att inte spånerna skulle fastna mellan kolv och cylinder.

Detta ger ingenting:
Trimkamaxel
Sportluftfilter
Plana toppen
Avgasrör som väsnas
Hur är det med portning av toppen? Har läst på några ställen på nätet att just flödet genom toppen är en begränsande faktor på 924 N/A.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mercury
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-05-08 18:23:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#9 Post by Mercury »

utzon.se: ok.. är det något du kan göra? i så fall vad kostar det?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]