Laddtryck

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Laddtryck

#16 Post by Bengt »

1,2 bar laddtryck på en 250hk 944 turbo torde bli 250/1,75*2,2 = 314hk

Kan det stämma kanske? Man tappar väl lite pga sämre effektivitet när man bara ökar trycket eftersom resten av motorn inte är byggd för det högre flödet iof så det är kanske därför man pratar om ca 300hk?
Nej, effekten är inte proportionell mot laddtrycket. Väldigt många andra faktorer spelar in. Framförallt temperatur och densitet på luften. Viktigast är dock vid vilket varvtal man har mätt. Lyckas man få 1,2 bar kall luft där man har maxeffekt dvs 5-6000 rpm så har man mer än 400hk. Tyvärr går inte det med ett orginalaggregat. Man kan stressa aggregatet genom att hålla wg stängd men det som händer då är att man får inte ut avgaserna samtidigt som aggregatet arbetar utanför sitt effektiva område och i princip bara vispar luften varm. Det högre trycket man avläser är alltså inte för att det finns mer luftmolekyler utan för att luften värmts upp.
För övrigt så ökar verkningsgraden när man laddar på mer om man har ett anpassat aggregat och bra IC eftersom man får ett snabbare och bättre förbränningsförlopp med full cylinder.

När vi pratar om max 1,2 bar så är det runt 3-4000rpm där aggregatet hinner med att få upp trycket och man måste begränsa för att inte knacka itu motorn. Vid högre varvtal så pumpar motorn mer luft än aggregatet kan ge och trycket sjunker.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Laddtryck

#17 Post by patand »

Tack för en bra förklaring Bengt! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Laddtryck

#18 Post by tomp »

Orginal ska det vara enl. nedan


M44.51 engine ('86-'88 turbo)
Max boost pressure of 1.75 +/- 10% bar is reached at 3000 RPM, but drops to about 1.52 +/- 0.03 bar at 5800 RPM.

M44.52 engine ('88 turbo S & '89+ turbo)
Max boost pressure of 1.75 +/- 10% bar is reached at 3000 RPM, and stays at 1.75 bar until 5800 RPM - at which point it begins to drop off.

(Remember, this is all measured at absolute air pressure, what's shown on the factory boost gauge. At sea level, the air pressure is 1 bar.)
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users