Nej, effekten är inte proportionell mot laddtrycket. Väldigt många andra faktorer spelar in. Framförallt temperatur och densitet på luften. Viktigast är dock vid vilket varvtal man har mätt. Lyckas man få 1,2 bar kall luft där man har maxeffekt dvs 5-6000 rpm så har man mer än 400hk. Tyvärr går inte det med ett orginalaggregat. Man kan stressa aggregatet genom att hålla wg stängd men det som händer då är att man får inte ut avgaserna samtidigt som aggregatet arbetar utanför sitt effektiva område och i princip bara vispar luften varm. Det högre trycket man avläser är alltså inte för att det finns mer luftmolekyler utan för att luften värmts upp.1,2 bar laddtryck på en 250hk 944 turbo torde bli 250/1,75*2,2 = 314hk
Kan det stämma kanske? Man tappar väl lite pga sämre effektivitet när man bara ökar trycket eftersom resten av motorn inte är byggd för det högre flödet iof så det är kanske därför man pratar om ca 300hk?
För övrigt så ökar verkningsgraden när man laddar på mer om man har ett anpassat aggregat och bra IC eftersom man får ett snabbare och bättre förbränningsförlopp med full cylinder.
När vi pratar om max 1,2 bar så är det runt 3-4000rpm där aggregatet hinner med att få upp trycket och man måste begränsa för att inte knacka itu motorn. Vid högre varvtal så pumpar motorn mer luft än aggregatet kan ge och trycket sjunker.