Motorn Hackar över 5000 rpm.
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
Motorn Hackar över 5000 rpm.
Var ute och körde lite test på accerlationen.
Vid 5000 rpm börjar motorn "hacka" upp till 6500 rpm.
Detta händer på samtliga växlar.
Har nyligen byt brytare,rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Har även justerat lite på luftmängdmätar "disken" för att den inte låg i centrum (låg emot ena sidan, trodde det var felet).
Fick ett tips att byta bränslefilter.
Tips och råd mottages gärna.
Vid 5000 rpm börjar motorn "hacka" upp till 6500 rpm.
Detta händer på samtliga växlar.
Har nyligen byt brytare,rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Har även justerat lite på luftmängdmätar "disken" för att den inte låg i centrum (låg emot ena sidan, trodde det var felet).
Fick ett tips att byta bränslefilter.
Tips och råd mottages gärna.
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315
PCS #9092
944Sverige #315
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Motorn Hackar över 5000 rpm.
Pierre wrote:Var ute och körde lite test på accerlationen.
Vid 5000 rpm börjar motorn "hacka" upp till 6500 rpm.
Detta händer på samtliga växlar.
Har nyligen byt brytare,rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Har även justerat lite på luftmängdmätar "disken" för att den inte låg i centrum (låg emot ena sidan, trodde det var felet).
Fick ett tips att byta bränslefilter.
Tips och råd mottages gärna.
Ngn uppfattning om det kan vara bränsle som fattas elller tändingen som fallerar? Om det är tändningen finns det chans att det kan smälla i grenröret. Är det bränsle som fattas så ska du nog inte låta den hacka (eller ligga med varvtal och gas precis innan den börjar hacka) mer än en ytterst kort stund eftersom den går magert och varmt (risk för spikning och hål i kolv kanske)
Du kan börja med att mäta upp bränslemängden från pumpen. Man byglar relät och tar loss returslangen (?) och mäter att det kommer en viss minsta mängd på 30 sekunder (har för mig 850cc, men det behöver kollas). Är mängen ok, är det inte filter eller bränslepump antagligen
Går den bättre eller sämre eller samma innan den är riktigt driftsvarm?
Allt det jagskrivit om gäller 924, som har K-jet. 944 har annat system
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Ahhhh, hackningar!! Då ska jag ställa en fråga, har din bil en hallgivare?
Om svaret på frågan är JA så tycker jag att du ska kolla så den är rätt ställd först! Har nämligen som de flesta vet haft sådana hackningar själv på min 968:a vid ca 4000-6000 varv
Efter att ställt den två gånger så fick jag rätt på problemet!
/Björn
Om svaret på frågan är JA så tycker jag att du ska kolla så den är rätt ställd först! Har nämligen som de flesta vet haft sådana hackningar själv på min 968:a vid ca 4000-6000 varv

Efter att ställt den två gånger så fick jag rätt på problemet!
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Eftersom det är en 924 (?) så har det nog inte givare på svänghjulet som på din 968 Björn, men däremot så har den kanske en liknande sorts givare i fördelaren (min 931 har det). Den har en sladd med 2-polig anslutning som sitter på sidan av fördelaren. Dock vetetusan hur justerbar den är. Men det är ju helt klart så som du skriver, att en trilskandes sådan skulle ge dessa ryckningar968EVO wrote:Ahhhh, hackningar!! Då ska jag ställa en fråga, har din bil en hallgivare?
Om svaret på frågan är JA så tycker jag att du ska kolla så den är rätt ställd först! Har nämligen som de flesta vet haft sådana hackningar själv på min 968:a vid ca 4000-6000 varv![]()
Efter att ställt den två gånger så fick jag rätt på problemet!
/Björn
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
JO, en 924 N/A med k-jet system är det.
Någon Hallgivare har jag mig vetligen inte.
Har bara märkt detta när moton är varm (vill inte gasa så mycket på kall motor)
Har inte hört någon "knall" i avgassystemet utan det är mer som när övervarvningskyddet går i (ax-hack-hack-ax-hack-hack-ax)
Jag tycker även att varvmätaren uppträder konstigt, fladdrar 500 varv upp/ner när detta händer.
Någon Hallgivare har jag mig vetligen inte.

Har bara märkt detta när moton är varm (vill inte gasa så mycket på kall motor)

Har inte hört någon "knall" i avgassystemet utan det är mer som när övervarvningskyddet går i (ax-hack-hack-ax-hack-hack-ax)

Jag tycker även att varvmätaren uppträder konstigt, fladdrar 500 varv upp/ner när detta händer.
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315
PCS #9092
944Sverige #315
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Intressant, när min 951 hade gravt feljusterad hallgivare (lossnat) så fladdrade varvräknaren..... Dock sitter det ingen på svänghjulet på 924:an. Vet inte var varvräknarsignalen kommer ifrån, men det gör ju att man genast misstänker tändsystemet eftersom varvräknarsignalen på ett eller annat sätt kommer därifrån. Bränslesystemet har ju däremot ingenting med varvräknaren att göra.Pierre wrote: Jag tycker även att varvmätaren uppträder konstigt, fladdrar 500 varv upp/ner när detta händer.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Håller med Pär, fladdrar varvräknaren bör felet finnas i tändningen. Kollar man elschemat så så verkar den vara kopplad direkt på tändspolens minussida. http://www.pelicanparts.com/944/electri ... agrams.htm
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Hej!
Det låter logiskt att det skull ha vart något du har pillat på som strular till det för dig nu. Rätta mig om jag har fel ni som läser detta. Men jag tycker att det problemet låter lite bekant som ett brännsle tillförselsproblem. Haft liknande problem på en sierra men då var det den elektriska bränslepumpen som inte matade fullt tryck, vilket erfodrades vid högre motorvarvtal.
Det låter logiskt att det skull ha vart något du har pillat på som strular till det för dig nu. Rätta mig om jag har fel ni som läser detta. Men jag tycker att det problemet låter lite bekant som ett brännsle tillförselsproblem. Haft liknande problem på en sierra men då var det den elektriska bränslepumpen som inte matade fullt tryck, vilket erfodrades vid högre motorvarvtal.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
Har kollat upp bränslepumpen.
Den ger 3600 cc/min. Har byt bränslefiltret innan jag gjorde mätningen.
Har noterat att problemet är störst på morgon/natt.
Kan det vara den "mättade" luften?
Kollade upp CO, låg på 0,48. Hackar på tomgången.
Skruvade upp till 3,80. går jämt på tomgång, och bara små "hack" vid 5500+ rpm.
Om man monterar dit en Lamba mätare, kan man då se om moton får för lite bränsle?
Var kan man köpa sådat och vad kostar det?
Den ger 3600 cc/min. Har byt bränslefiltret innan jag gjorde mätningen.
Har noterat att problemet är störst på morgon/natt.
Kan det vara den "mättade" luften?
Kollade upp CO, låg på 0,48. Hackar på tomgången.
Skruvade upp till 3,80. går jämt på tomgång, och bara små "hack" vid 5500+ rpm.
Om man monterar dit en Lamba mätare, kan man då se om moton får för lite bränsle?
Var kan man köpa sådat och vad kostar det?
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315
PCS #9092
944Sverige #315
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
JaPierre wrote:Om man monterar dit en Lamba mätare, kan man då se om moton får för lite bränsle?
Var kan man köpa sådat och vad kostar det?
Finns lite här och var, sök och du skall finna www.google.com
Kostar från runt 1000 lappen nytt inklusive lambdasond (vilket du ju måste ha) och uppåt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Lånar tråden lite.
Har samma probs fast på en 944 -84.
Har bytt pump (förra tjöt som en snorig unge) och filter. Det gjorde lite förbättring, men fortfarande tendenser till ryck. En skillnad för mig är dock att den smäller, precis som Pär skrev.
Själv tror jag det är soppan, känns som det. Plockade ner insuget häromdan för att kolla att den inte tog tjuvluft nånstans. Såg sjyst ut.
Skall kolla bränslemängd under helgen. Var mer kan jag leta fel?
Har samma probs fast på en 944 -84.
Har bytt pump (förra tjöt som en snorig unge) och filter. Det gjorde lite förbättring, men fortfarande tendenser till ryck. En skillnad för mig är dock att den smäller, precis som Pär skrev.
Själv tror jag det är soppan, känns som det. Plockade ner insuget häromdan för att kolla att den inte tog tjuvluft nånstans. Såg sjyst ut.
Skall kolla bränslemängd under helgen. Var mer kan jag leta fel?

// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
Who is online
Users browsing this forum: No registered users