Efter som jag byt ut mitt elsystem i samband med installation
av Nira så förlorade jag dragningen från oljenivågivaren till
instrumentet. Är det någon som vet/kan lista ut vart man ska
koppla in detta "snöre", jag misstänker att det är kontakten
uppe vid torpeden vid bromsservon. Men vilket av stiften det
är har jag ingen aning om.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Oljenivå givaren - eldragning
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Oljenivå givaren - eldragning
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oljenivå givaren - eldragning
Den givaren kopplas in på en kontakt i närheten av DME-boxen inne kupén. På en av trådarna till den kontakten man kopplar in varvgivaren.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Oljenivå givaren - eldragning
Jag har kopplat in varvsignalen i kontakten uppe vid torpeden
som jag skrev om ovan. Borde gå att koppla in denna sladd i
samma kontakt, frågan är ju bara vilket av stiften det är
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
som jag skrev om ovan. Borde gå att koppla in denna sladd i
samma kontakt, frågan är ju bara vilket av stiften det är
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Oljenivå givaren - eldragning
Det är nog som gurra skriver.Erol wrote:Jag har kopplat in varvsignalen i kontakten uppe vid torpeden
som jag skrev om ovan. Borde gå att koppla in denna sladd i
samma kontakt, frågan är ju bara vilket av stiften det är
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Sladden till oljenivån skall går till en 8-pol kontakt som sitter vid DME-boxen.gurra wrote:Den givaren kopplas in på en kontakt i närheten av DME-boxen inne kupén.
Däremot går oljetrycksgivaren till kontakten uppe vid torpeden.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oljenivå givaren - eldragning
Erol du skriver att du kopplat varvsignalen vid kontakten vid torpden vid bromsserven, det vill säga 2x7 pin kontakten. Det låter märkligt eftersom varvsignalen till klustret går från DME'n till en kontakt i närheten av DME-boxen i passagerarens fotutrymme. Kan inte hitta någon avvikelse där mellan årsmodeller på elschemana. Eller rättare sagt, den 1x8-poliga pluggen var annorlunda på tidiga modeller men de hade inte varning för oljenivå i klustret.
Precis som Johnny skriver så är det oljetryck, vattentemp, 12+ till DME+spridare+tändning osv som går via 2x7 pluggen i motorrummet vid huvudcylindern.
Oljenivån går direkt från motorrummet in till pin nr 8 på den 8-polskontakt som varvräknaren går till i fotutrymmet. Den kabeln är normalt vit/gul.
Precis som Johnny skriver så är det oljetryck, vattentemp, 12+ till DME+spridare+tändning osv som går via 2x7 pluggen i motorrummet vid huvudcylindern.
Oljenivån går direkt från motorrummet in till pin nr 8 på den 8-polskontakt som varvräknaren går till i fotutrymmet. Den kabeln är normalt vit/gul.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]