Glapp i växellänkaget

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Glapp i växellänkaget

#1 Post by JohanX »

Har bytt ut växelkorset vid växellådan för att bli av med glappet i växellänkaget MEN det visar sig att det fortfarande är jätte mycket glapp i anslutningen mellan växelspaken och länkarmen som går bak till lådan.
Hur gör man får att åtgärda detta problem? Måste man byta både växelspak och länkarmen?
Har sett att Deutch Nine har en väkelspak där man kan välja 11mm anslutning mot länkarmen och man ska då borra "bussningen" i länkarmen till exakt 11mm.
9products har någon liknande short shifter för original knoppen men ingen överdimension vilket antagligen inte hjälper utan att byta länkarmen.

Tar tacksamt emot alla tips för att bli av med glappet.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Glapp i växellänkaget

#2 Post by Erol »

I regel är det spaken som blir sliten.

Enklast är att byta mot en fräsch spak.
Om man vill fixa lite själv och göra en förbättring kan man
kapa bort "sprinten" som går igen om länkaget, borra upp ett
hål i spaken där sprinten satt, sätt i en bult som du svetsar
fast skallen på, skaffa sedan rullager på t.ex. Momentum

Rullagret till höger ser ut som det jag använt.
Image

Montera lager på båda sidor om länkaget, avluta med en mutter
för att hålla allt på plats!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: Glapp i växellänkaget

#3 Post by Ratatosk »

En annan sak att byta för att tighta till det ytterligare kan ju vara bussningen som växelspaken sitter i. Artikelnr. 477711231A, finns hos Utzon för 29:-

Annars håller jag helt med Erol om att spaken är det som brukar slitas, jag har själv bytt min mot 9Product's shortshifter. Det krävdes en del våld för att få i sprinten genom länkarmen så där är absolut inget glapp längre. :D
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users