Nu har jag konstaterat att det faktiskt går att justera varvstoppet på min bil. Var ute och pillade lite ikväll och körde en sväng. Nu stoppar den vid ca 6100 varv istället för 5800. Ska justera det upp till rödmarkeringen vid 6500 varv i morgon förhoppningsvis.
Så hur gör man då?
Jo först och främst så befinner sig varvtalsbegränsaren i min bil på (eller snareare i) själva rotorn i fördelarlocket. Det hela går till så att en liten fjäder håller emot ett bleck så att det INTE är i kontakt med en yta i utkanten av rotorarmen (ungefär beskrivet) och i andra änden sitter fjädern fast runt en liten metallarm. När fjädern sträckts ut så att det blir kontakt mellan bläcket och den andra ytan så kortsluts tändningen och motorn slutar varva.
Det jag nu gör för att justera när tändningen skall bryta är helt enkelt att böja det lilla metallbläcket utåt så att fjädern belastas mer i viloläge och därmed behöver mer kraft (varv/min) innan den tillåter blecket att kortsluta tändningen.
Schematisk bild:
Hoppas någon fattar något... hade inte möjlighet att fota rotorn idag tyvärr.
Pär Hylander wrote:Ung hur mycket böjde du för dom 300 rpm det ändrade sig?
Det där är ju inte lätt att svara på... det var lite är nog det jag kan säga... 1 mm eller så... vet inte ens om det var så mycket... var lite skumt ute igår när jag provade... förhoppningsvis hinner jag prova mer idag och kan varva fullt i helgen...
Hoppas bara man inte lyckas knäcka den lilla metallbiten som håller i fjädern, det vore så typiskt mig att göra något sådant!
Nu slår varvstoppet till nästan exakt vid rödmarkeringen, 6450 varv eller så... ibland 6500 tror jag och ibland 6550... lite svårt att säga exakt när man samtidigt ska hålla koll på vägen...
Här är iaf en bild på hur det ser ut i rotorn:
Det jag gjort är alltså att trycka bläcket som är inringat på bilden lite neråt i bilden så att fjädern spänns lite mer. Detta för att förhindra att den vita delen rör sig för lätt i pilens riktning (vilket den ju gjorde tidigare).
Jaså, var det där det låg.
Varför kollade man aldrig upp det?
Vore intressant att fått varva ut den ordentligt nån gång. Nåja, har för mig att det inte var så mycket mer moment att hämta där, men visst hände det att den stängde av på Knutstorpsrakan.
Förr-förra ägaren ska ha säkt ner varvtalet vid monteringen av trimmet.
goc931 wrote:Jaså, var det där det låg.
Varför kollade man aldrig upp det?
Vore intressant att fått varva ut den ordentligt nån gång. Nåja, har för mig att det inte var så mycket mer moment att hämta där, men visst hände det att den stängde av på Knutstorpsrakan.
Förr-förra ägaren ska ha säkt ner varvtalet vid monteringen av trimmet.
Kör hårt
Goran
Du får komma hit och prova varva bilen Goran! Har du vägarna förbi så ropa till bara!
Det känns som man får lite bättre skjuts på nästa växel när man kan varva några hundra varv till. Men visst är det så att effekten börjar dala efter 5800 varv så är det ju, men så farligt är det faktiskt inte. Känns bra att motorn får varva nästan som den ska iaf.