Justera varvstopp på 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Justera varvstopp på 931

#1 Post by patand »

Nu har jag konstaterat att det faktiskt går att justera varvstoppet på min bil. Var ute och pillade lite ikväll och körde en sväng. Nu stoppar den vid ca 6100 varv istället för 5800. Ska justera det upp till rödmarkeringen vid 6500 varv i morgon förhoppningsvis.

Så hur gör man då?

Jo först och främst så befinner sig varvtalsbegränsaren i min bil på (eller snareare i) själva rotorn i fördelarlocket. Det hela går till så att en liten fjäder håller emot ett bleck så att det INTE är i kontakt med en yta i utkanten av rotorarmen (ungefär beskrivet) och i andra änden sitter fjädern fast runt en liten metallarm. När fjädern sträckts ut så att det blir kontakt mellan bläcket och den andra ytan så kortsluts tändningen och motorn slutar varva.

Det jag nu gör för att justera när tändningen skall bryta är helt enkelt att böja det lilla metallbläcket utåt så att fjädern belastas mer i viloläge och därmed behöver mer kraft (varv/min) innan den tillåter blecket att kortsluta tändningen.

Schematisk bild:

Image

Hoppas någon fattar något... hade inte möjlighet att fota rotorn idag tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Kul att "ändra förspänningsmetoden" funkar. Ung hur mycket böjde du för dom 300 rpm det ändrade sig?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Ung hur mycket böjde du för dom 300 rpm det ändrade sig?
Det där är ju inte lätt att svara på... det var lite är nog det jag kan säga... 1 mm eller så... vet inte ens om det var så mycket... var lite skumt ute igår när jag provade... förhoppningsvis hinner jag prova mer idag och kan varva fullt i helgen... :)

Hoppas bara man inte lyckas knäcka den lilla metallbiten som håller i fjädern, det vore så typiskt mig att göra något sådant! :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Nu slår varvstoppet till nästan exakt vid rödmarkeringen, 6450 varv eller så... ibland 6500 tror jag och ibland 6550... lite svårt att säga exakt när man samtidigt ska hålla koll på vägen... :roll:

Här är iaf en bild på hur det ser ut i rotorn:

Image

Det jag gjort är alltså att trycka bläcket som är inringat på bilden lite neråt i bilden så att fjädern spänns lite mer. Detta för att förhindra att den vita delen rör sig för lätt i pilens riktning (vilket den ju gjorde tidigare).

Hoppas någon förstår och har nytta av detta. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Goran »

Jaså, var det där det låg. :o
Varför kollade man aldrig upp det? :oops:
Vore intressant att fått varva ut den ordentligt nån gång. Nåja, har för mig att det inte var så mycket mer moment att hämta där, men visst hände det att den stängde av på Knutstorpsrakan.
Förr-förra ägaren ska ha säkt ner varvtalet vid monteringen av trimmet.

Kör hårt
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

goc931 wrote:Jaså, var det där det låg. :o
Varför kollade man aldrig upp det? :oops:
Vore intressant att fått varva ut den ordentligt nån gång. Nåja, har för mig att det inte var så mycket mer moment att hämta där, men visst hände det att den stängde av på Knutstorpsrakan.
Förr-förra ägaren ska ha säkt ner varvtalet vid monteringen av trimmet.

Kör hårt
Goran
Du får komma hit och prova varva bilen Goran! Har du vägarna förbi så ropa till bara! :)

Det känns som man får lite bättre skjuts på nästa växel när man kan varva några hundra varv till. Men visst är det så att effekten börjar dala efter 5800 varv så är det ju, men så farligt är det faktiskt inte. Känns bra att motorn får varva nästan som den ska iaf. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#7 Post by Goran »

Ja, du får låta den sjunga ut ordentligt. :P
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

goc931 wrote:Ja, du får låta den sjunga ut ordentligt. :P
Jag lovar! :) Piskade ju runt på Mantorp och åt GT3:or och andra dyrgripar igår... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#9 Post by Goran »

patand wrote:
goc931 wrote:Ja, du får låta den sjunga ut ordentligt. :P
Jag lovar! :) Piskade ju runt på Mantorp och åt GT3:or och andra dyrgripar igår... ;)
Låter underbart. :lol:
Pengar är ingen garanti på snabba förare.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users