Torkarmotor - Hur testa?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Torkarmotor - Hur testa?

#1 Post by Peedster »

Hej,

El är inte min starka sida men jag känner att jag måste felsöka torkarmotorn då den inte ger ifrån sig några tecken på liv.

När jag drar i vindrutespaken så hör jag att det klickar i reläet men allt annat är dött.
Finns det därför något sätt att skicka ström direkt på motorn för att se reaktion? Jag slipper jättegärna att riva bort länkage mm för det ser inte kul ut!!
Har testat ett annat relä så det är inte problemet. Säkring är hel.

Hjälp tack!

Sen började det ryka bakom instrumenbrädan när jag hade tändning på och flikigare lite med knappar....stängde av allt pronto och drog ut batteriet...hörde om en brand i Vallentuna idag men den var en bit bort tack och lov...

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#2 Post by Johnny »

Peedster wrote:Hej,

El är inte min starka sida men jag känner att jag måste felsöka torkarmotorn då den inte ger ifrån sig några tecken på liv.

När jag drar i vindrutespaken så hör jag att det klickar i reläet men allt annat är dött.
Finns det därför något sätt att skicka ström direkt på motorn för att se reaktion? Jag slipper jättegärna att riva bort länkage mm för det ser inte kul ut!!
Har testat ett annat relä så det är inte problemet. Säkring är hel.

Hjälp tack!

Sen började det ryka bakom instrumenbrädan när jag hade tändning på och flikigare lite med knappar....stängde av allt pronto och drog ut batteriet...hörde om en brand i Vallentuna idag men den var en bit bort tack och lov...

/Peter

944 -87 -86
Hej
Detta är kontaktdonet (honkontakten) till torkarmotorn. Men i motsvarande (hankontakt) kopplar du minus12 volt på stift "6" sen kan du prova de olika hastigheterna och då plus på 2, 3 eller 5
Hälsning Johnny
torkare.jpg

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#3 Post by Peedster »

Hej och tack!

Var sitter denna kontakt? Har inte lyckats lokalisera denna.

Så minus på 6 och plus på de andra för att köra resp hastighet?

Tack
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#4 Post by Johnny »

Peedster wrote:Hej och tack!

Var sitter denna kontakt? Har inte lyckats lokalisera denna.

Så minus på 6 och plus på de andra för att köra resp hastighet?

Tack
/Peter
Kontakten sitter nästan vid torkarmotorn. Sladden från motorn är ca 30cm så den sitter inte så långt bort från motorn. Men du måste lyfta på plastskyddet.
Ja, minus på "6" sen så kopplar du plus på någon av 2, 3 eller 5, prova samtliga så vet du om alla hastigheter funkar.
Johnny

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#5 Post by Peedster »

Tjena,

Har nu testat att koppla ström direkt in i motorn kontakter och det händer ingenting!

Det klickar bara till i nåt relä när jag tar minus på nr 6.

Jag behöver inte ha något annat igång antar jag?

Är motorn paj då?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#6 Post by Erol »

Ta en hammare å dräm till motorn
ett par gånger, har "lagat" flera stycken
torkarmotorer på detta sätt efter att
bilar stått en längre tid.


/ Erol


Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#7 Post by Maxx »

Erol wrote:Ta en hammare å dräm till motorn
ett par gånger, har "lagat" flera stycken
torkarmotorer på detta sätt efter att
bilar stått en längre tid.
Och dig låter jag gå loss på min bil?! I fortsättningen ska jag låta bli att läsa dina inlägg ... :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#8 Post by Erol »

Maxx wrote:Och dig låter jag gå loss på min bil?! I fortsättningen ska jag låta bli att läsa dina inlägg ... :wink:
Det finns ju en anledning till att man inte låter kunder, som lämnar sina
bilar på verkstad, titta på när mekanikern skruvar.... :wink:

I detta fall så handlar det om att det kan bli kondens inuti torkarmotorn
om bilen står ute en längre tid (läs: en S2:a som ståt ute 2 år :wink: ),
pga. kondensen så blir det avlagringar som gör att motorn kärvar fast,
vilket brukar gå att lösa med några väl valda slag med valfri hammare.

När motorn sedan hoppar igång brukar de kunna gå lite trögt, men efter
lite användande släpper det och torkarna fungerar som vanligt!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#9 Post by Johnny »

Peedster wrote:Tjena,

Har nu testat att koppla ström direkt in i motorn kontakter och det händer ingenting!

Det klickar bara till i nåt relä när jag tar minus på nr 6.

Jag behöver inte ha något annat igång antar jag?

Är motorn paj då?

Mvh Peter
Naturligtvis gör du nog fel!
Du skriver att du kopplat ström direkt in i motorn, gör du det så kan det omöjligt klicka i något relä. Är du säker på att du tar rätt sladd? Det är ju lätt att se vilken sladd som går in till motorn.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#10 Post by Peedster »

Hej,

Johnny - När du säger det låter det konstigt!

Men det klickade vid varje kontakt mellan minus och nr 6. Dock när jag tänker på det så hade jag pluspolen på batteriet som höll fast min lilla pluskabel som jag matade nr 2,3,5 med. Kan motorn ha jordat mot karossen då och något annat relä klickat?

Testade även Erols finmekaniska tips utan framgång...

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#11 Post by Peedster »

Har nu testat på farsans 968 och den får jag igång på dessa test.

Måste väl vara så att motorn är paj då..!?

Hur var det enklaste sättet att plocka bort denna på? Gick det utan att ta bort länkage eller måste det väck?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#12 Post by Peedster »

Har nu tagit bort motor och länkaget.

Hur får jag liv i den med motorn ur? Är det samma sett som innan med minus på 6 och plus på övriga? Måste man jorda på nåt sätt?

Nr 2,3,5 går in i motorn och de andra går till glidkontakter som sitter på ett hjul, är det kronhjul?)

Inne i hjulhuset är det fett överallt men ser inte smutsigt ut. Får minus kontakt när det är fett där?

Jag kan dra motorn runt med nyckel utan problem.

Snälla feedback! Vad är nästa steg?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Torkarmotor - Hur testa?

#13 Post by Peedster »

Problemet löst!!

Öppnade motorn och hittade en lös sladd. Den som ska sitta med en kabelsko ner i godset.

Allt är tillbakaskruvat och funkar kalas! :-)
Vindrutetorkaren låter ganska mycket på dessa va? Alltså motorn har inga missljud men låter mycket ändå.

Tack för all hjälp!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users