Har problem med en växellåda. Både tvåan och trean är svåra att få i. Har tagit isär hela lådan nu. Mäter jag upp spelet i synkringarna enligt manualen så ser jag direkt att 3:an är körd. Tvåan däremot ligger inom tolerans. Kan det vara så att den funkar dåligt trots att den ligger rätt när man mäter den? Trean skrapar duktigt när man river i den, tvåan är bara stum - ah, det skrapar endel på den med.
Ska riva isär axlarna och byta till bättre beggade för jag hinenr inte få tag på nya innan rejs.
Synkringar - hur ser man om de är dåliga?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?
Nu har jag just rivit en G31 låda som ser lite annorlunda ut men kan kanse bidra med något.
Mäter jag upp synkringarna är de några hundradelar mindre än sepcifikationen tillåter men framför allt blankare men mindre grov yta. Köpte nya och monterade. Fortfarande rätt stort spel och jag kollar innerdiametern på glidringen som synkringarna "sliter" mot. Köpte ny sådan och mäter upp skillnaden till tiondelar!
Mäter jag upp synkringarna är de några hundradelar mindre än sepcifikationen tillåter men framför allt blankare men mindre grov yta. Köpte nya och monterade. Fortfarande rätt stort spel och jag kollar innerdiametern på glidringen som synkringarna "sliter" mot. Köpte ny sådan och mäter upp skillnaden till tiondelar!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?
Jag har en S2:låda liggandes, om du behöver låna...Henka_E wrote:Ska riva isär axlarna och byta till bättre beggade för jag hinner inte få tag på nya innan rejs.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?
Jon - väldigt snällt av dig, jag hör av mig!
Okej, tolkar jag det rätt i att de kan vara slitna trots att man inte kan mäta upp det på spelet? Ska kolla extra noga på tänderna på tvåan, det kanske är det som strular.
Okej, tolkar jag det rätt i att de kan vara slitna trots att man inte kan mäta upp det på spelet? Ska kolla extra noga på tänderna på tvåan, det kanske är det som strular.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]