Synkringar - hur ser man om de är dåliga?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Synkringar - hur ser man om de är dåliga?

#1 Post by Henka_E »

Har problem med en växellåda. Både tvåan och trean är svåra att få i. Har tagit isär hela lådan nu. Mäter jag upp spelet i synkringarna enligt manualen så ser jag direkt att 3:an är körd. Tvåan däremot ligger inom tolerans. Kan det vara så att den funkar dåligt trots att den ligger rätt när man mäter den? Trean skrapar duktigt när man river i den, tvåan är bara stum - ah, det skrapar endel på den med.

Ska riva isär axlarna och byta till bättre beggade för jag hinenr inte få tag på nya innan rejs.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?

#2 Post by gegge »

Nu har jag just rivit en G31 låda som ser lite annorlunda ut men kan kanse bidra med något.

Mäter jag upp synkringarna är de några hundradelar mindre än sepcifikationen tillåter men framför allt blankare men mindre grov yta. Köpte nya och monterade. Fortfarande rätt stort spel och jag kollar innerdiametern på glidringen som synkringarna "sliter" mot. Köpte ny sådan och mäter upp skillnaden till tiondelar!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?

#3 Post by Erol »

Henka_E wrote:Ska riva isär axlarna och byta till bättre beggade för jag hinner inte få tag på nya innan rejs.
Jag har en S2:låda liggandes, om du behöver låna...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Synkringar - hur ser man om de är dåliga?

#4 Post by Henka_E »

Jon - väldigt snällt av dig, jag hör av mig!

Okej, tolkar jag det rätt i att de kan vara slitna trots att man inte kan mäta upp det på spelet? Ska kolla extra noga på tänderna på tvåan, det kanske är det som strular.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]