Spola ur växellådan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

Spola ur växellådan?

#1 Post by Johnny »

Jag har monterat bort växellådan från Porschen och funderar på att spola lådan ren invändigt. Finns det något speciellt medel för ändamålet, eller hur gör proffsen?
Min första tanke var att öppna nivåpluggen och spruta diselolja genom hålet och låta det rinna ut från avtappningen :roll:
Last edited by Johnny on 2010-10-14 18:47:43, edited 1 time in total.

Johnny
Turbo-Poster

Re: Spola ur växellådan?

#2 Post by Johnny »

Vid avtappning av växellådsoljan fanns det knappt spår av metallspån så det kanske inte är något nödvåndigt med urspolning, eller?

tkgb
Turbo-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991

#3 Post by tkgb »

Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan. :?:
Det finns ju en del "engine flush" maskiner och medel, men en motor har ju förbränning som gör att den blir skitig invändig vilket en växellåda inte har.
Så det räcker nog med att byta till ny olja i lådan.

mvh tommy

Johnny
Turbo-Poster

#4 Post by Johnny »

tkgb wrote:Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan. :?:
Det finns ju en del "engine flush" maskiner och medel, men en motor har ju förbränning som gör att den blir skitig invändig vilket en växellåda inte har.

mvh tommy
Ja, jag får nog ge mig, verkar som spolning av manuella lådor är inget man pysslar med.
Tänkte bara att jag skulle ha en ren och fin växellåda och då bara inte utvändigt.
Tack.

rob3rt
Turbo-Poster

#5 Post by rob3rt »

goto737 wrote:
tkgb wrote:Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan. :?:

mvh tommy
Ja, jag får nog ge mig, verkar som spolning av manuella lådor är inget man pysslar med.
Tänkte bara att jag skulle ha en ren och fin växellåda och då bara inte utvändigt.
Tack.
spolning av växellådor brukar endast ske på automaiska lådor för att få ur all gammal olja.

ex. en mercedes 5-växlad automatlåda innehåller ca 7 liter olja. men när vi byter olja/filter i samband med service så brukar det bara gå åt ca 4 liter ny olja (ibland mer om momentomvandlaren har en egen avtappning)

men annars är det bara att mäta upp hur mycket olja du får ur och om det är lika mycket som den ska innehålla så är det ingen mening att spola lådan.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply