Jag har monterat bort växellådan från Porschen och funderar på att spola lådan ren invändigt. Finns det något speciellt medel för ändamålet, eller hur gör proffsen?
Min första tanke var att öppna nivåpluggen och spruta diselolja genom hålet och låta det rinna ut från avtappningen
Last edited by Johnny on 2010-10-14 18:47:43, edited 1 time in total.
Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan.
Det finns ju en del "engine flush" maskiner och medel, men en motor har ju förbränning som gör att den blir skitig invändig vilket en växellåda inte har.
Så det räcker nog med att byta till ny olja i lådan.
tkgb wrote:Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan.
Det finns ju en del "engine flush" maskiner och medel, men en motor har ju förbränning som gör att den blir skitig invändig vilket en växellåda inte har.
Så det räcker nog med att byta till ny olja i lådan.
mvh tommy
Ja, jag får nog ge mig, verkar som spolning av manuella lådor är inget man pysslar med.
Tänkte bara att jag skulle ha en ren och fin växellåda och då bara inte utvändigt.
Tack.
tkgb wrote:Har aldrig hört talas om nån växellådsspolning innan.
Det finns ju en del "engine flush" maskiner och medel, men en motor har ju förbränning som gör att den blir skitig invändig vilket en växellåda inte har.
Så det räcker nog med att byta till ny olja i lådan.
mvh tommy
Ja, jag får nog ge mig, verkar som spolning av manuella lådor är inget man pysslar med.
Tänkte bara att jag skulle ha en ren och fin växellåda och då bara inte utvändigt.
Tack.
spolning av växellådor brukar endast ske på automaiska lådor för att få ur all gammal olja.
ex. en mercedes 5-växlad automatlåda innehåller ca 7 liter olja. men när vi byter olja/filter i samband med service så brukar det bara gå åt ca 4 liter ny olja (ibland mer om momentomvandlaren har en egen avtappning)
men annars är det bara att mäta upp hur mycket olja du får ur och om det är lika mycket som den ska innehålla så är det ingen mening att spola lådan.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther