Trubbel, växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Trubbel, växellåda

#1 Post by maverick »

Efter en lite väl snabb växling från ettan till tvåan (varav lådan protesterade med ett skraaaap) så verkar tvåan ha bytt plats med fyran, nästan i alla fall :lol:

Ettan går i utan större problem och likaså trean (lite kinkig) fyran och femman.

Femman körde jag fem mil hem på utan problem.

Det är alltså mestadels tvåan som är förskjuten till höger, den är inte rakt nedanför ettan längre.
Svår att få i och låter illa.

Är det byta låda som gäller? 8)
MVH//Per

skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Trubbel, växellåda

#2 Post by skipper »

Hej,

kolla hur kopplingsdelen mellan lådan, och överförings mekanismen för växlarna ser ut, det är en bult som håller allt i hopa och glider den, vilket jag har råkat ut för.. så vart reslutatet liknande det du har!

Mvh Lasse

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Trubbel, växellåda

#3 Post by maverick »

Hej!

Du verkar ha rätt, dock har jag pillat på korset förut och vad jag vet så finns det ingen bult som håller tag i stången, eller? :?

http://mavericktcc.250free.com/13-10-10_1330.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Här har jag dragit ner tvåan tills det tar stopp, och man ser direkt (den röda fyrkanten) att stången fortsätter på något intressant vis.
De blåa fyrkanterna symboliserar alla bultar (vad jag vet) som finns på korset.

http://mavericktcc.250free.com/13-10-10_1336.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Här jag jag lagt i ettan och då ser man att avståndet/stången i bakkant av korset är borta och nu befinner sig framför istället (se blå fyrkant).

http://mavericktcc.250free.com/13-10-10_1339.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästan samma bild som ovan, men här har jag markerat ett tydligt spår i stången, ska det sitta någon typ av låsring där?
Den röda fyrkanten visar två packningar som jag inte har sett där innan. den vänstra är av någon form av metall och den högra är av gummi.
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Trubbel, växellåda

#4 Post by patand »

Du har tappat en låsring... den ska hindra att stången åker tillbaka genom korset när man lägger i 2:an, 4:an...

kanske därför slangklämman sitter där som en nödlösning av någon?

Edit: Nr22 på bilden nedan saknar du.
nr22.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Trubbel, växellåda

#5 Post by maverick »

patand wrote:Du har tappat en låsring... den ska hindra att stången åker tillbaka genom korset när man lägger i 2:an, 4:an...

kanske därför slangklämman sitter där som en nödlösning av någon?

Edit: Nr22 på bilden nedan saknar du.
nr22.jpg
Har ingen aning varför den sitter där. Det var nog den värdelösa mecken jag anlitade för att byta kopplingen.

Då beställer jag en sån jäkel!
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Trubbel, växellåda

#6 Post by patand »

Inte så mycket att beställa... gå in på Biltema eller liknande och köp en uppsättning med olika C låsringar i lagom storlek. Den ska gå ganska trögt att få på, jag och Johan gjorde misstaget att sätt dit en något för stor låsring på hans 944a först och då tappade vi växlar vid första provkörningen... var bara tillbaka i garaget och sätta dit en mindre låsring som inte lossnade så lätt. :)

Som en nödlösning kan du nog flytta tillbaka slangkkämman och dra åt den så håller den nog kvar länkaget ett tag (iaf om du växlar lite mjukt).

Lycka till!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]