Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#16 Post by Mårten »

emm wrote:
Maxx wrote:Jo, jag har tänkt på det fästet. Mitt ser likadant ut, men jag antar att det till CS-skalstolarna är en aning bredare/längre. Hittar dock inte "mitt" i PET så jag kom aldrig fram till om det var samma eller två olika versioner.

I övrigt undrar jag om det inte hade varit bättre om jag köpt en Recaroskalstol istället. Pratade med Bubby i helgen och Recaros universalglidskenor passar bolt on på våra bilar (eller i alla fall på hans 951:a). Gissar, vilket jag nog borde sluta med iofs, att det kanske till och med är så att Recaros skalstolssidostöd är bolt on på mina originalglidskenor (som det står Recaro på). Bara i tid och besvär vore det värt de extra kronorna. Fast jag skulle i vilket fall behöva det bredare bältesfästet ... :wink:
Jag har monterat Recaro SPG, med Recaros "sidostöd" i min 951, frågan är om glidskenor från min orginalstol passar? Iofs är det bara jag som kör, men det kan ju vara smidigt om man vill lägga något i baksätet :roll:
Du har alltså fast monterade skalstolar utan skjutmöjlighet?
Stämde bredden mellan sidofästena bra mot fästhålen i golvet?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#17 Post by emm »

Mårten wrote:
emm wrote: Jag har monterat Recaro SPG, med Recaros "sidostöd" i min 951, frågan är om glidskenor från min orginalstol passar? Iofs är det bara jag som kör, men det kan ju vara smidigt om man vill lägga något i baksätet :roll:
Du har alltså fast monterade skalstolar utan skjutmöjlighet?
Stämde bredden mellan sidofästena bra mot fästhålen i golvet?
Jupps, klockrent, behövde borra ett hål i vart sidostöd bara.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#18 Post by firefish »

Jag har Sparcostol med Sparco aluminiumfästen samt Recaro-skenor. Passar bra men nu jag har monterat förarstolen stumt i golvet för att få ner den. Har du stålfästena rekommenderar jag aluminiumvarianten som är rakare och därmed smalare.

Tänk på att SBF inte godkänner att man monterar bältena i stolsunderredet såvida inte originalunderredet och originalfästpunkterna används. Vidare så behöver du 40 cm2 förstärkningsplattor eller sk FIA-plattor vid infästningarna du borrar i bilen.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#19 Post by Maxx »

firefish wrote:Jag har Sparcostol med Sparco aluminiumfästen samt Recaro-skenor. Passar bra men nu jag har monterat förarstolen stumt i golvet för att få ner den. Har du stålfästena rekommenderar jag aluminiumvarianten som är rakare och därmed smalare.
Jupp, köpte sidostöd i stål. Behövde du modifiera fästena något för att få dem att passa med glidskenorna?
Tänk på att SBF inte godkänner att man monterar bältena i stolsunderredet såvida inte originalunderredet och originalfästpunkterna används. Vidare så behöver du 40 cm2 förstärkningsplattor eller sk FIA-plattor vid infästningarna du borrar i bilen.
Ska inte sätta 6-punktsbälte i bilen än, men den dagen det blir 6-punktsbälte i bilen så blir det enligt SBF:s reglemente. Och bur/båge.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#20 Post by Karl Birgander »

Var en sväng i garaget och passade på att fota och mäta.

Maxx: Från mitten på skruven som fäster skenan i bilen till anliggningen där bälteslåset sitter är det ca 25 mm.

Mina underreden kommer från en Alfa 33/75 (ska se om jag ta reda på mer exakt...)
Bygger ca 3,5-4 cm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#21 Post by Maxx »

Karl Birgander wrote:Var en sväng i garaget och passade på att fota och mäta.

Maxx: Från mitten på skruven som fäster skenan i bilen till anliggningen där bälteslåset sitter är det ca 25 mm.
Låter som måttet på fästet på komfortstolarna också. Det är Sparcos sidostöd i stål som är väldigt breda helt enkelt ... :( Går nog att borra upp.

Mina underreden kommer från en Alfa 33/75 (ska se om jag ta reda på mer exakt...)
Bygger ca 3,5-4 cm.
Ser extremt likt ut Sparcos universalglidskenor ... för att inte säga exakt likadana! :D
sparco_glidskenor.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#22 Post by Maxx »

OMP:s sidostöd kanske skulle vara något om de passar stolen? Helt raka.
omp_sidostöd.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte

#23 Post by Karl Birgander »

Maxx wrote:
Karl Birgander wrote:Var en sväng i garaget och passade på att fota och mäta.

Maxx: Från mitten på skruven som fäster skenan i bilen till anliggningen där bälteslåset sitter är det ca 25 mm.
Låter som måttet på fästet på komfortstolarna också. Det är Sparcos sidostöd i stål som är väldigt breda helt enkelt ... :( Går nog att borra upp.

Mina underreden kommer från en Alfa 33/75 (ska se om jag ta reda på mer exakt...)
Bygger ca 3,5-4 cm.
Ser extremt likt ut Sparcos universalglidskenor ... för att inte säga exakt likadana! :D
sparco_glidskenor.jpg
Kollat lite mer: De sitter på iaf Alfa Romeo 75!
Se: http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... 47&page=80" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users