Död varvräknare i en 968 ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Död varvräknare i en 968 ?

#1 Post by PelleM »

Är det någon som vet vad det är för signal som kommer till varvräknaren.
DC, AC eller något annat.
Och går det att mäta den.
Den funkade när jag ställde in bilen i höstas, men inte nu:evil:.

Jag hade ett problem med att starta bilen för någon vecka sedan.
Men det felet hittade jag, kabeln till soppapumpen hade skaft mot plåten
som tanken ligger i. Borde inte ha påverkat varvräknaren.

Mvh Pelle M

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

4K våg knappt 5 volt har jag för mig.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by PelleM »

FSN wrote:4K våg knappt 5 volt har jag för mig.
Betyder det att den bara är mätbar med oscilloskop ?

Pelle M

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#4 Post by Mårten »

Om nu "K" står för kHz så ja.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

PelleM wrote:
FSN wrote:4K våg knappt 5 volt har jag för mig.
Betyder det att den bara är mätbar med oscilloskop ?

Pelle M
Menar fyrkantsvåg. Jag mätte den med occiloskop. Kan inte mycket el men 0 ,+5V, 0, 5V, 0, 5V osv.... Vet inte hur det blir med vanligt instrument.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by PelleM »

Med ett bra instrument borde man se att det pulsar.
Om man nu mäter med ett vanligt instrument, så borde det bli
kortare mellan pulserna desto högre varv motorn har eller ?

Pelle M

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: Död varvräknare i en 968 ?

#8 Post by maxcarlsson »

Vilken kabel mätte du varvräknarsignalen på?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users