Blårök vid kallstart?!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Yamathan
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2010-01-16 09:07:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Blårök vid kallstart?!

#1 Post by Yamathan »

Hej,

Har en 944S -87a som ger en blå rökknuff vid kallstart... sedan försvinner efter 1 minut ca!
Jag skulle tippa på att det kan vara ventiltätningar llr liknande... men vad vet jag:P


Någon som har tips eller trix?

Tack på förhand, Jonathan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Blårök vid kallstart?!

#2 Post by Erol »

Jag skulle också gissa på att det är dax att byta ventiltätningar/ventilstyrningar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Blårök vid kallstart?!

#3 Post by spirou944t »

Erol wrote:Jag skulle också gissa på att det är dax att byta ventiltätningar/ventilstyrningar.


/ Erol

+1
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Yamathan
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2010-01-16 09:07:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Blårök vid kallstart?!

#4 Post by Yamathan »

Går det att byta utan att ta loss toppen, så som man gör på en gammal volvo llr liknande?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users