Hade tänkt att sikta mot 350-400 hästars strecket så småningom.
Någon som har bra tips på vad man skall köpa för prylar och vart.
Är väl troligtvis inte aktuellt förrän till vintern, men det kan vara bra att hinna förbereda sig lite.....
Söker tips på trim-prylar....
-
- NA-Poster
- Posts: 26
- Joined: 2005-12-05 11:20:41
- Telefon: 0760148001
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Söker tips på trim-prylar....
Kan ju vara bra att skriva vad det är för bil du tänkt trimma 

- Marcus
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Söker tips på trim-prylar....
Av tidigare trådar att dömma: 944 turbo.
Över 300 hk räcker den inte med chip utan krävs en del jobb och pengar. Finns massor av info på forumet.
Över 300 hk räcker den inte med chip utan krävs en del jobb och pengar. Finns massor av info på forumet.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Söker tips på trim-prylar....
Ny wastegate är en alltid bra investering. För att nåt 400 hästar är det en hel del jobb och det finns många vägar att gå..
Saker som är bra...
Wastegate
Spridare
Annat sprut (Stand alone, piggyback eller chip)
Större turbo
?Boostcontroller?
Soppa-pump..
Har säkert missat en hel del.. Man måste kanske inte ha alla saker, beror på hur stor grad av bon-trim man vill att det ska vara...
Saker som är bra...
Wastegate
Spridare
Annat sprut (Stand alone, piggyback eller chip)
Större turbo
?Boostcontroller?
Soppa-pump..
Har säkert missat en hel del.. Man måste kanske inte ha alla saker, beror på hur stor grad av bon-trim man vill att det ska vara...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Söker tips på trim-prylar....
951:an är lite knepig att plocka ut mycket effekt ur, det finns igentligen
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.
Men om du ska över 350 hk måste du byta följande:
För att få en bra körbarhet bör följande bytas:
Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.
Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!
Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.
trådar som behandlar detta ämne.
Mvh Erol
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.
Men om du ska över 350 hk måste du byta följande:
- Spridare
Turbo
Chip/MAF-kit
För att få en bra körbarhet bör följande bytas:
- Avgassystem, förslagsvis 3"
Wastegate
EBC "electric boost controller
- Annat sprut (Stand alone, piggyback/maf-kit)
Bränslepump
Kamaxel
Intercooler
Porta/fräsa ventiler på toppen
Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.
Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!
Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.
- 1. Cylinderfodrena börjar flexa/röra på sig.
2. Högt cylindertryck, dvs. risk att toppen "lyfter"
3. Värmeutveckling/kylning av toppen.
trådar som behandlar detta ämne.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users