Hur få loss insex i Turbo Bromsok

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#1 Post by XIIIM-Jocke »

Hej!
Nånn som har tips på hur man får loss dom där små insexskruvarna till de rostfria plattorna som sitter på Turbo/S2 bromsoken (4-kolvs alu-OK)
Skruvarna har änna ärjat fast. Och tar man i med insexnyckeln så riskerar man att dra sönder insexskallen på skruven. Det måste väl vara många här som renoverat sådanna OK?

MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#2 Post by makkanftw »

Borde det inte vara som vanligt när nåt korroderat? Rostlösare och värme löser det mesta ;)
- Marcus

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#3 Post by Ducati »

det sitter gänglåsning på skruvarna. Du måste värma upp dem först
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#4 Post by Mats Jacobsson »

Eller så kan jag befriade från problemet :D
Genom att då låter mig ta över dom Jocke :roll:
Då är du av med problemet :mrgreen:

Värm och ge dom en liten smäll med hammaren så brukar det släppa.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#5 Post by XIIIM-Jocke »

Super!!! Tack för tipsen! :D :#944burn:
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#6 Post by Pehr Johnsson »

Dom kan sitta som F-n minst sagt. Det är värme som gäller! Fast på mitt ena ok var jag tvungen att få muttar fastsvetsade för att få loss dem.

//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#7 Post by DLS »

om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.

men först rostlösare o värme :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#8 Post by Pehr Johnsson »

DLS wrote:om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.

men först rostlösare o värme :)
Det finns ingen plats att banka in något där, trångt värre.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#9 Post by DLS »

aj tänkte inte så långt :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#10 Post by henrik l79 »

Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.

Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#11 Post by bergodalvana »

henrik l79 wrote:Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.

Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid
skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
Insex är det i alla fall på mina.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#12 Post by kghas »

Jeg hadde samme problem. Prøvde med varme og olje og alt. Endte med at jeg ga opp og slipte klossene i stedet(!) For the full strorry så kan du se i biltråden min. Lykke til...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#13 Post by Pehr Johnsson »

Det är insex orginal.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok

#14 Post by Olli951 »

Brembo has made those calipers both "insex" and torx screws. It's the matter of year caliper was fabricated. Most early calipers had "insex" and later ones torx.
When removing these screws there are only few things you should keep in your mind.
1. Overal cleaness. Screw must be toatally clean. If it is not, most likely you will just ruin it. 2. Use heat.
When Brembo installed those screws they also put somekind of locking fluid (Loctite or similar) to screws threds. That locking material keep screws attached very tight.You must heat calipers properly BEFORE you start to open those screws. If your caliper finish is in good condition, just wash & clean them first.Then put caliper to oven(don't tell your wife).Heat caliper 80C about 20 minutes.After that just unscrew those screws. If caliper needs a new surface, you can use heat gun instead.
I just restored a set of calipers. They were re-powder coated, so i used heat gun.
Here's few pictures of the process:

Starting point. A set of 993 calipers to be installed under a 964 C2

Image


After a citrix acid bath and some paint remover.Paint remover was used because otherwise media blasting would take more time & material

Image

After wallnut shell blasting

Image
Image

Fresh powder coat

Image

restored sliding plates & attaching springs

Image

I also changed the pistons, seals & dust cups.Sliding plates are also re-installed.Just waiting for a new Porsche-texture.Just haven't took pictures yet
Olli
-88 951 3.0L 16V

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users