Hur få loss insex i Turbo Bromsok
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Hej!
Nånn som har tips på hur man får loss dom där små insexskruvarna till de rostfria plattorna som sitter på Turbo/S2 bromsoken (4-kolvs alu-OK)
Skruvarna har änna ärjat fast. Och tar man i med insexnyckeln så riskerar man att dra sönder insexskallen på skruven. Det måste väl vara många här som renoverat sådanna OK?
MVH XIIIM-Jocke
Nånn som har tips på hur man får loss dom där små insexskruvarna till de rostfria plattorna som sitter på Turbo/S2 bromsoken (4-kolvs alu-OK)
Skruvarna har änna ärjat fast. Och tar man i med insexnyckeln så riskerar man att dra sönder insexskallen på skruven. Det måste väl vara många här som renoverat sådanna OK?
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Borde det inte vara som vanligt när nåt korroderat? Rostlösare och värme löser det mesta 

- Marcus
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
det sitter gänglåsning på skruvarna. Du måste värma upp dem först
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Eller så kan jag befriade från problemet
Genom att då låter mig ta över dom Jocke
Då är du av med problemet
Värm och ge dom en liten smäll med hammaren så brukar det släppa.

Genom att då låter mig ta över dom Jocke

Då är du av med problemet

Värm och ge dom en liten smäll med hammaren så brukar det släppa.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Super!!! Tack för tipsen!
MVH XIIIM-Jocke


MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Dom kan sitta som F-n minst sagt. Det är värme som gäller! Fast på mitt ena ok var jag tvungen att få muttar fastsvetsade för att få loss dem.
//Pehr
//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.
men först rostlösare o värme
men först rostlösare o värme

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Det finns ingen plats att banka in något där, trångt värre.DLS wrote:om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.
men först rostlösare o värme
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
aj tänkte inte så långt 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.
Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Insex är det i alla fall på mina.henrik l79 wrote:Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.
Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid
skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Jeg hadde samme problem. Prøvde med varme og olje og alt. Endte med at jeg ga opp og slipte klossene i stedet(!) For the full strorry så kan du se i biltråden min. Lykke til...
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Det är insex orginal.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S2-Poster
- Posts: 287
- Joined: 2004-03-29 10:49:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kerava,Finland
- Contact:
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Brembo has made those calipers both "insex" and torx screws. It's the matter of year caliper was fabricated. Most early calipers had "insex" and later ones torx.
When removing these screws there are only few things you should keep in your mind.
1. Overal cleaness. Screw must be toatally clean. If it is not, most likely you will just ruin it. 2. Use heat.
When Brembo installed those screws they also put somekind of locking fluid (Loctite or similar) to screws threds. That locking material keep screws attached very tight.You must heat calipers properly BEFORE you start to open those screws. If your caliper finish is in good condition, just wash & clean them first.Then put caliper to oven(don't tell your wife).Heat caliper 80C about 20 minutes.After that just unscrew those screws. If caliper needs a new surface, you can use heat gun instead.
I just restored a set of calipers. They were re-powder coated, so i used heat gun.
Here's few pictures of the process:
Starting point. A set of 993 calipers to be installed under a 964 C2

After a citrix acid bath and some paint remover.Paint remover was used because otherwise media blasting would take more time & material

After wallnut shell blasting


Fresh powder coat

restored sliding plates & attaching springs

I also changed the pistons, seals & dust cups.Sliding plates are also re-installed.Just waiting for a new Porsche-texture.Just haven't took pictures yet
When removing these screws there are only few things you should keep in your mind.
1. Overal cleaness. Screw must be toatally clean. If it is not, most likely you will just ruin it. 2. Use heat.
When Brembo installed those screws they also put somekind of locking fluid (Loctite or similar) to screws threds. That locking material keep screws attached very tight.You must heat calipers properly BEFORE you start to open those screws. If your caliper finish is in good condition, just wash & clean them first.Then put caliper to oven(don't tell your wife).Heat caliper 80C about 20 minutes.After that just unscrew those screws. If caliper needs a new surface, you can use heat gun instead.
I just restored a set of calipers. They were re-powder coated, so i used heat gun.
Here's few pictures of the process:
Starting point. A set of 993 calipers to be installed under a 964 C2

After a citrix acid bath and some paint remover.Paint remover was used because otherwise media blasting would take more time & material

After wallnut shell blasting


Fresh powder coat

restored sliding plates & attaching springs

I also changed the pistons, seals & dust cups.Sliding plates are also re-installed.Just waiting for a new Porsche-texture.Just haven't took pictures yet
Olli
-88 951 3.0L 16V
-88 951 3.0L 16V
Who is online
Users browsing this forum: No registered users