Bygga ny motor 2,7L 16v??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

Bygga ny motor 2,7L 16v??

#1 Post by 944norr »

Som nybliven 944 ägare har jag lite funderingar :roll:
Vad passar/fungerar bra ihop??

Vet av ett 2,7l block (komplet utan topp)
passar s2ans eller 968ans 16v topp direkt på?
Finns det bra trimm insug/spjällhus med separata spjäll?
Extraktor grenrör...
Prisvärt mappbart sprut

Siktar på en bra och hållbar motor med 230-260hk

Många funderingar.. mycket tacksamm för svar :lol: :lol:

Justja :idea: hur är det med s2 topp på 2,5l motorn eller finns det olika 16v toppar??? :?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by safe »

Vet inte om toppen passar, men kolvarna i 4-ventilsmotorerna har andra urfräsningar för ventilerna än 2-ventils kolvarna.
Fast det är samma borrning i 2.7an som i 3 litersmotorerna kan du inte använda dessa kolvar då höjden på kolvbulten skiljer, du skulle fel kompression.
Det finns säker något annat som skiljer också, typ vatten och/eller oljekanaler.
Släng i en 3.0 vev i 2.7 blocket så får du ju 3 liter, då kan du också använda 3.0 kolvarna som är gjorda för 4a ventiler. Att skaffa en komplett 3.0 motor från början är nog bätte...

Separata spjäll får du nog bygga själv. Köp 4 Jenvey spjäll och svetsa ihom ett insug som passar.
Det är kul med sug trim, men väldigt dyrt! Gamla tumregeln på 1000kr per hk är inte helt ute och cyklar....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Bygga ny motor 2,7L 16v??

#4 Post by Pehr Johnsson »

944norr wrote:
Justja :idea: hur är det med s2 topp på 2,5l motorn eller finns det olika 16v toppar??? :?
Det är olika 16v toppar på S och S2. Större kolvar/cylindrar på S2
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

#5 Post by 944norr »

Pehr Johnsson wrote:16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
Tack för svaren... men :lol:
en 16v topp till S:en är ju omöjlig att hitta :(

Så därför funderar jag om det går att fixa till en s2 eller 968 top på en 2,5a
att det är olika kolvar mellan 8v/16v har jag redan listat ut...
Men om det skiljer något mellan 2,5 och 3,0 topparna och vad, är det bara olje eller vatten kanaler eller är det totalt helt olika :?: :?:

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Jag skrev ett svar på en snarlik fråga i en köpestråd häromdagen:
---
Alla 2.5l block är likadan. Dvs ett block från 2.5l 8v passar 2.5l 16v.
Däremot är kolvarna precis som du misstänker specifika för 2.5l 16v.

3.0l 16v topparna passar inte 2.5l-blocken så inga andra 16v-toppar fungerar på S-motorn.

---

Det som gör att en topp från 2.7l N/A eller 3.0l S2/968 inte passar på 2.5l-blocken är vattenkanelen. Den kan dock svetsas om så det är inte omöjligt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Henka_E »

Gurra - en 16V topp från en 928 då? Tidiga 928S har ju samma borr.

3.0 16V på 2.5 - då behöver man bearbeta förbränningsrummen också iom att cyl diam skiljer - eller?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Henka_E wrote:3.0 16V på 2.5 - då behöver man bearbeta förbränningsrummen också iom att cyl diam skiljer - eller?

Tror det är samma borr, då många använder 8v toppar på 3 liters
turbobyggen, då brukar de endast svetsa om vattenkanalen.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Henka_E »

3.0: 104 x 88
2.7: 104 x 78.9
2.5: 100 x 78.9

Alltså inte samma borr. Kanske inte spelar roll i turbo fallet, du höjjer ju bara kompet mer -men om du går åt andra hållet, 3.0-topp på 2.5 block så borde det bli tokigt.... Borde mao vara mer än bara vattenkanalen, därav frågan.

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

#10 Post by 944norr »

Vi kommer att prova oss fram nu :)
2,5L na block
Kolvar vet vi inte ännu...
968 topp med dubbla avgaskammar!!!
ev. separata spjäll
Standalone sprut
.......... :D
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

#11 Post by Olli951 »

Det finns säker något annat som skiljer också, typ vatten och/eller oljekanaler
If you have a 1989 2.7L (only year 2.7L was made) you can use either S2 or 968 head directly. 2.7L block is the same as 944 S2 one.
If you have a 2.5L block, then just pick up 944 S 16V head.
If you are planning to build a 3.0L turbo with 8V head, two ways to do it. Either use a 2.7L head which is a direct bolt on or have front left corner of the 2.5L head modified.There's a slight difference on water jackets.
If you plan to use 2.7L block with 16V head, pickup also 16V pistons some where, S2 or 968 ones.

Here's a S2/2.7L block

Image

Same block with 2.7L head

Image

2.5L 951 block

Image

2.5L head & block

Image

from these pictures you can easily see the differences of front left corner's water jackets
Vi kommer att prova oss fram nu
2,5L na block
Kolvar vet vi inte ännu...
968 topp med dubbla avgaskammar!!!
Most likely this combo will not work. I have never seen a modified 16V S2 or 958 head for 2.5L block. It's much harder to modify 16V than 8V head to be fit to 2.5L block
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Re:

#12 Post by JohanX »

944norr wrote:
Pehr Johnsson wrote:16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
Tack för svaren... men :lol:
en 16v topp till S:en är ju omöjlig att hitta :(

Så därför funderar jag om det går att fixa till en s2 eller 968 top på en 2,5a
att det är olika kolvar mellan 8v/16v har jag redan listat ut...
Men om det skiljer något mellan 2,5 och 3,0 topparna och vad, är det bara olje eller vatten kanaler eller är det totalt helt olika :?: :?:
Jag kan kolla i mitt garage i helgen, tror jag har en extra 944S topp där fast i uselt skick som jag minns det. Är detta intressant? Annars orkar jag inte leta fram det just nu.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users