Kylarproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#16 Post by M-Nilsson »

Jag hade tänkt mäta glykolen i kylaren, var kan man hitta en "glykolmätare" eller vad de heter? Finns kanske på typ. statiol el liknande?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kylarproblem

#17 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Jag hade tänkt mäta glykolen i kylaren, var kan man hitta en "glykolmätare" eller vad de heter? Finns kanske på typ. statiol el liknande?
Vet att biltema har b.la... men finns säker på många mackar osv också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kylarproblem

#18 Post by gurra »

Om möjligt provtryck också locket, fjädern i gamla lock tappar styrka.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#19 Post by M-Nilsson »

Jag köpte en billigare variant av glykolprovare igår när jag hade vägarna förbi mekonomen..Någon som har provat denna? Någon som fått den att funka?! Tror det är samma billiga som finns på biltema. Tog en titt igår men blev alltså inte klok på den, stod mest som ett :?: . Efter att ha provat den så visar den ju helt olika beroende på hur mycket man suger upp i den så att säga, ska göra en närmare undersökning idag och se hur det går.
Last edited by M-Nilsson on 2010-03-04 09:34:35, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#20 Post by M-Nilsson »

gurra wrote:Om möjligt provtryck också locket, fjädern i gamla lock tappar styrka.
tack för tipset, de skall jag göra!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#21 Post by M-Nilsson »

mellan -10, -15 grader har jag fått ut nu..svårt att avläsa helt korrekt.

En fråga till, varför sjunker nivån i kylaren hela tiden! Så var det med min 924 också..jag fyllde ju upp till ungefär mellan max-minium, men nu är det nere igen där det var innan. Det läcker ju inget heller...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Kylarproblem

#22 Post by makkanftw »

Ryker bilen mer vitt än "vanligt" så har du nog en kass toppackning så det smiter ut den vägen.
- Marcus

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#23 Post by M-Nilsson »

makkanftw wrote:Ryker bilen mer vitt än "vanligt" så har du nog en kass toppackning så det smiter ut den vägen.
Nu har jag typ noll koll, men byter man inte toppackning i samband med renoveringen då kamrem gått? I så fall är min packning inte så värst gammal.

Det rök inte så värst mycket, men det rök i alla fall vitt..och inte svart :shock: :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kylarproblem

#24 Post by M-Nilsson »

Efter en uppstart idag så verkar problemet vara löst nu när bilen fått tina upp :)

Jag hade tänkt ha i lite mer glykol, det är inga konstigheter, bara till att fylla på eller? Har inte förstått mig på det där med att lufta systemet..eller aldrig hört att man ska göra det.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users