Smäller någonstans i bakvagnen vid acceleration
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
Smäller någonstans i bakvagnen vid acceleration
Vet inte om det fanns någon tråd om detta.
Men jag har en fråga.
Ibland vid acceleration så börjar bilen studsa (mina bakdämpare är helt kassa) antaglien för att den får fäste osv. Dock är det konstigt för att detta hände förrut på snöunderlag, då kan det väl ändå inte vara bra fäste? Men när den hoppar lite så börjar det liksom smälla någonstans från bakvagnen.
Är det någon som vet vad det kan vara eller har varit med om liknande? Kanske är det att stötdämparna som når botten eller toppläge?
tror ni att det skulle försvinna med nya dämpare?
Men jag har en fråga.
Ibland vid acceleration så börjar bilen studsa (mina bakdämpare är helt kassa) antaglien för att den får fäste osv. Dock är det konstigt för att detta hände förrut på snöunderlag, då kan det väl ändå inte vara bra fäste? Men när den hoppar lite så börjar det liksom smälla någonstans från bakvagnen.
Är det någon som vet vad det kan vara eller har varit med om liknande? Kanske är det att stötdämparna som når botten eller toppläge?
tror ni att det skulle försvinna med nya dämpare?
Alla ungdomar är inte slöa!
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter märkligt att det bara skulle vara dämparna som åstadkommer detta.
Men varför inte börja med att investera i nya dämpare och se vad som händer? Du har ju tydligen konstaterat att nya dämpare behövs iaf?
Byta bakdämpare gör man väldigt enkelt (4 skruvförband att lossa) och man måste ju inte köpa värsta dämparna för att det ska bli klart bättre än gamla slut dämpare så det behöver inte bli speciellt dyrt heller.
Men varför inte börja med att investera i nya dämpare och se vad som händer? Du har ju tydligen konstaterat att nya dämpare behövs iaf?
Byta bakdämpare gör man väldigt enkelt (4 skruvförband att lossa) och man måste ju inte köpa värsta dämparna för att det ska bli klart bättre än gamla slut dämpare så det behöver inte bli speciellt dyrt heller.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
När gummit runt torsionsstavarna blir sämre tillåter det att torsionsstavarna rör sig framåt vid acceleration och bakåt/neråt vid inbromsning.
Att gummit är slut märks först med att man får kompensera med ratten lite när man gasar och bromsar (bilen svänger lite med bakändan) och när de är riktigt slut brukar det smälla när man gasar eller bromsar för då tar stål i aluminium.
Att gummit är slut märks först med att man får kompensera med ratten lite när man gasar och bromsar (bilen svänger lite med bakändan) och när de är riktigt slut brukar det smälla när man gasar eller bromsar för då tar stål i aluminium.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
Det är min nästa sak på inköpslistan, ska köpa coilovers runt ompatand wrote: Men varför inte börja med att investera i nya dämpare och se vad som händer? Du har ju tydligen konstaterat att nya dämpare behövs iaf?
Byta bakdämpare gör man väldigt enkelt (4 skruvförband att lossa) och man måste ju inte köpa värsta dämparna för att det ska bli klart bättre än gamla slut dämpare så det behöver inte bli speciellt dyrt heller.

Alla ungdomar är inte slöa!
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fram har du coilover redan (det är ju standard på bilar med McPherson framvagn)... men jag antar du vill byta till ställbara coilovers...mxputte wrote:Det är min nästa sak på inköpslistan, ska köpa coilovers runt om. Fram behöver också bytas nämligen. Tänkte köpa KWs kit, vet du hur dem är? Borde duga iaf.

Har ingen aning om hur KWs kit är. Säkert 200% bättre än dina gamla dämpare iaf...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
Japp det var det jag menade. Iom att det inte sitter coilovers bak original är väl för att det är torosionstavar och det. (är inte så high på denna typ av bakvagn
). Tips på lite info ang den?
Behöver jag göra om något om jag ska byta till coilovers bak?

Behöver jag göra om något om jag ska byta till coilovers bak?
Alla ungdomar är inte slöa!
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jo det är torsionsstavar bak original. Dvs inga sprialfjädrar.mxputte wrote:Japp det var det jag menade. Iom att det inte sitter coilovers bak original är väl för att det är torosionstavar och det. (är inte så high på denna typ av bakvagn). Tips på lite info ang den?
Behöver jag göra om något om jag ska byta till coilovers bak?
Det finns två alternativ för att få coilover bak. Antingen köper du en coiloversats med en relativt svag fjäder och behåller torsionsstavarna. Eller så köper du en coiloversats med en starkare fjäder och tar bort torsionsstavarna.
Köper du en sats som passar för din bil så ska du inte behöva göra om något (utom möjligen ta bort torsionsstavarna som nämnt ovan).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
Alltså är andra alternativet bättre för min del eftersom gummit runt torsionsstavarna ändå är slitna. Då kan jag lika gärna köpa hårdare fjäder och ta bort dem. En annan fördel med det borde ju vara att man spar en del vikt? 
Är det mycket jobb för att ta bort dessa?

Är det mycket jobb för att ta bort dessa?
Alla ungdomar är inte slöa!
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- mxputte
- S-Poster
- Posts: 131
- Joined: 2009-05-12 21:53:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kolbäck
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users