sportkam

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

sportkam

#1 Post by ecke_87 »

Hej! nu har jag suttit o letat runt på forumet i ett par timmar och har blivit smått förvirrad :? det är så att jag letar efter en vassare kam till min bil, och det står så mycket olika överallt. så jag tänkte att jag lägger ut en tråd om det själv.

mina frågor är:
* vart får man tag i en?
*vad ska man ha för någon?
*ger det mycket effekt?
*behöver jag byta något annat än själva kammen?

jag har en 944 N/A -86
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Revline har vassare kam och hårdare fjädrar
http://www.revline.se/osc/catalog/

Jag har en sådan i min maskin och visst blir det lite roligare, men jag tror man skulle behöva ett ställbart drev också för att komma rätt med den. Med originaldrevet känns det som att registret hamnar lite långt ner upplever jag det som. Men nu är inte min maskin helt original i övrigt så man ska inte dra för mycket slutsatser från den.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#3 Post by ecke_87 »

ok för jag har tänkt att konvetera till e85 också. men behövde du byta något annat än själva kamn när du bytte?
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Bytte ventilfjädrar också. Ett ganska enkelt ingrepp när man fixat trycksättning av cylindrarna med tryckluft och byggt ett litet verktyg för att pressa ner fjädrarna manuellt med. Det tråkiga var att skrapa bort den gamla packningen mellan topp och kamaxelhuset.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#5 Post by ecke_87 »

ok låter ju inte så krångligt. men du råkar inte ha några bilder på ett sådant verktyg.så man vet lite hur man ska göra
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#6 Post by ecke_87 »

jag hittade en kam här
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... 45f08c3a13

Någon som vet om det är något att ha vore roligt om någon som har en sådan eller som vet hur den beter sig för den var ju inte så dyr.
tacksam för alla svar
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users