Luftburksmod 968 CS?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#16 Post by SebStein »

Ok, tack Magnus!

Menar du förresten att det bara går att köpa K & N på ebay? Begagnat då eller?

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Luftburksmod 968 CS?

#17 Post by SebStein »

Jappe wrote:
SebStein wrote:Tjena igen!

Nu funderar jag på om den där luftburks-modden som många gör har nån effekt om man inte chipar? Skall man göra det ändå?

mvh Seb

Hej Seb

Så här moddade jag min luftbox. Om det tillför några hästkrafter är tveksamt men insugsljudet blir klart mycket bättre.

Mvh
Jappe
Två såna hål som du har, skulle innerdiameter på 81mm vara ok? Vad har du?

Hittar 81mm och 95mm.

mvh Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#18 Post by SebStein »

Tjo

Struntar man bara i själva röret och trycker ihop portens två ändar på var sida om luftburksväggen? Hur har ni andra gjort?

mvh Sebbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: Luftburksmod 968 CS?

#19 Post by Jappe »

SebStein wrote:
Två såna hål som du har, skulle innerdiameter på 81mm vara ok? Vad har du?

Hittar 81mm och 95mm.

mvh Seb
Hej Seb

Hittade en avsågad del till mina och den var 62 mm i innerdiameter . Om du får dit 81mm så går det säkert bra.
Jag borrade hål med ett dosborr som hade i princip samma diameter som ytterdiametern ca 66 mm, därefter tryckte jag in basportarna och limmade fast dem.
Jag kör med KN-filter i luftboxen.

Mvh
Jappe
Last edited by Jappe on 2010-01-11 13:41:12, edited 1 time in total.

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#20 Post by SebStein »

Ok, tack Jappe!

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#21 Post by SebStein »

Har börjat fixa lite med detta nu. (Ni kan följa det i min biltråd.)

Fick en fundering bara. Varför sätter nu/man egentligen basreflexport i hålet? Funkar det inte lika bra med ett så stort hål som möjigt bara? Är porten bara för att det skall se lite bättre ut?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#22 Post by makkanftw »

en basreflexport i baslådesammanhang har man för att undvika turbulens och få "blåsljud". I detta fallet gäller nog samma sak, turbulens i luftintaget kan nog vara bra att undvika.

Men detta är bara mina egna vilda spekulationer :roll:

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#23 Post by SebStein »

Du kan ha helt rätt där Makkan. Funderar dock på hur korrekt den befintliga insugs-snabeln är i det syftet...

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#24 Post by SebStein »

Basreflexportar beställda nu iaf, hoppas att kanske hinna fixa lite mer i helgen. Skall iväg med laget och spela på lördag, men hemma söndag em igen. Om inte gubbkroppen gör för ont så blir det ett ryck :)

/seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#25 Post by SebStein »

Inköpt! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#26 Post by SebStein »

Moddat och klart! :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]