Hur mycket effekt/laddtryck kan man ungefär ta ur originalturbon K26/8 innan turbons verkningsgrad blir för dålig?
Bilen kommer att ha Maf + 55:or + 100-cells racekat.
Är det lönt att byta till vassare kam så länge man har kvar originalturbon?
/Dea
Hur mkt effekt ur K26/8 turbo?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Hur mkt effekt ur K26/8 turbo?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det sägs att man ska kunna ta ut 300-330 hk, dock så har jag aldrig sett
några bromspapper på en bil med K26/8 med över 300 hk... men teoretiskt
så ska det gå.
/ Erol
några bromspapper på en bil med K26/8 med över 300 hk... men teoretiskt
så ska det gå.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Närmare 300 hk på bakhjulen är möjligt vilket motsvarar kanske 320-330 hk på motorn. Detta på bensin.
På E85 kan man få ut 10% mer.
På E85 kan man få ut 10% mer.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Skulle tro att den blir rätt kortlivad om man plockar ur de effekterna. Turbon går rätt in i vägen och varvar sjukt mycket då den inte kan hantera flödet. Så även om verkningsgraden är ok på 65% så snurrar det FORT, ca 130.000-150.000 varv.
Enligt mappen kan man nog ladda 1,6 bar i mellanregistret, med vettig verkningsgrad. Problemet igen är varvtalet. Kompressorn är optimerad för en orginalbil och är rätt liten.
Enligt mappen kan man nog ladda 1,6 bar i mellanregistret, med vettig verkningsgrad. Problemet igen är varvtalet. Kompressorn är optimerad för en orginalbil och är rätt liten.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
En vassare kam gör att du kan ladda mindre för samma effekt, fördelen är snabbare spool och mindre varm luft till intercoolern. Men du kan inte plocka ur högre toppeffekt pga flödet i K26/8.
En K27 snurrar ca 20.000 varv långsammare vid samma laddtryck, så för mer effekt måste kompressorhjulet vara större. Den största K2672 från RS2 klarar att ge lite mer luft än 951 K2670, men inte mycket mer än de 315 hästar den har orginal.
En K27 snurrar ca 20.000 varv långsammare vid samma laddtryck, så för mer effekt måste kompressorhjulet vara större. Den största K2672 från RS2 klarar att ge lite mer luft än 951 K2670, men inte mycket mer än de 315 hästar den har orginal.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users