Hur mkt effekt ur K26/8 turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Hur mkt effekt ur K26/8 turbo?

#1 Post by Dea »

Hur mycket effekt/laddtryck kan man ungefär ta ur originalturbon K26/8 innan turbons verkningsgrad blir för dålig?

Bilen kommer att ha Maf + 55:or + 100-cells racekat.

Är det lönt att byta till vassare kam så länge man har kvar originalturbon?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det sägs att man ska kunna ta ut 300-330 hk, dock så har jag aldrig sett
några bromspapper på en bil med K26/8 med över 300 hk... men teoretiskt
så ska det gå.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Närmare 300 hk på bakhjulen är möjligt vilket motsvarar kanske 320-330 hk på motorn. Detta på bensin.
På E85 kan man få ut 10% mer.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Skulle tro att den blir rätt kortlivad om man plockar ur de effekterna. Turbon går rätt in i vägen och varvar sjukt mycket då den inte kan hantera flödet. Så även om verkningsgraden är ok på 65% så snurrar det FORT, ca 130.000-150.000 varv.

Enligt mappen kan man nog ladda 1,6 bar i mellanregistret, med vettig verkningsgrad. Problemet igen är varvtalet. Kompressorn är optimerad för en orginalbil och är rätt liten.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Dea »

Är det nån som har kompressordiagrammet?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

Kan du tro!
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Dea »

Tackar!
Laddkurvan kommer att följa originalutseendet , blir ingen EBC iår, men jag måste ju välja nått lämpligt max laddtryck i mellanregistret.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#8 Post by gegge »

En vassare kam gör att du kan ladda mindre för samma effekt, fördelen är snabbare spool och mindre varm luft till intercoolern. Men du kan inte plocka ur högre toppeffekt pga flödet i K26/8.

En K27 snurrar ca 20.000 varv långsammare vid samma laddtryck, så för mer effekt måste kompressorhjulet vara större. Den största K2672 från RS2 klarar att ge lite mer luft än 951 K2670, men inte mycket mer än de 315 hästar den har orginal.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users