225/55 istället för 225/50?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Zep-924S wrote:Men nu söker jag ett billigt bakdäck
Snälla, köp två nya (bättre begagnade) bakdäck! Det är sällan bra att ha olika däck på samma axel.

Kan du iof hitta ett begagnat däck av samma märke och modell som är ungefär lika slitet som det andra som du tänkt behålla så funkar det ju bra att köpa bara ett "nytt". :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#17 Post by Zep-924S »

Snälla, köp två nya (bättre begagnade) bakdäck! Det är sällan bra att ha olika däck på samma axel.

Jo jag tänker nog köpa två nya eftersom det verkar vara svårt att hitta samma däck som jag redan har. I princip vill jag ha samma runt om men jag skall prova en sommar såhär i alla fall.

Intressant det du skrev om samma dimension runt om. Har inte hört att nån rekommenderat det men har själv funderat om det skulle kunna ge ett neutralare beteende. Plogar ganska mycket framåt i kurvorna. Blev bättre när jag sänkte lufttrycket fram men inte perfekt ännu. Ska bli intressant att se om de nya dämparna hjälper. Kan hända att jag får dem på julafton. Sämre julklapp kan man ju få
:D
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Tomas »

xanlar wrote:diameter blir då vid 16" *2,54( omvandlingsfaktorn) + [2*112,5 : 2*123,75] =

A=[265,64 : 288,14]

rullomkrets: 2pi*A1 = 1669mm
2pi*A2 = 1810mm

procentuell ökning = (1810-1669)/1669 = 0,085

Ökningen i rullomkrets blir 8,5% vilket betyder att motorn kommer varva 8,5% mindre vid samma hastighet som innan.
Det har smugit sig in ett par fel i dessa beräkningar.
Diametern blir
D1=16*25,4+112,5*2=631,4 mm
D2=16*25,4+123,75*2=653,9 mm
Omkretsen blir då D*Pi
O1=631,4*Pi=1983,6 mm
O2=653,9*Pi=2054,3 mm

Skillnaden blir då 2054,3/1983,6=1,0356 eller 3,6%
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by xanlar »

Tomas wrote:
xanlar wrote:diameter blir då vid 16" *2,54( omvandlingsfaktorn) + [2*112,5 : 2*123,75] =

A=[265,64 : 288,14]

rullomkrets: 2pi*A1 = 1669mm
2pi*A2 = 1810mm

procentuell ökning = (1810-1669)/1669 = 0,085

Ökningen i rullomkrets blir 8,5% vilket betyder att motorn kommer varva 8,5% mindre vid samma hastighet som innan.
Det har smugit sig in ett par fel i dessa beräkningar.
Diametern blir
D1=16*25,4+112,5*2=631,4 mm
D2=16*25,4+123,75*2=653,9 mm
Omkretsen blir då D*Pi
O1=631,4*Pi=1983,6 mm
O2=653,9*Pi=2054,3 mm

Skillnaden blir då 2054,3/1983,6=1,0356 eller 3,6%
helt riktigt! Vet inte vad jag chabbla med! Först blanda jag mm med cm o sen räkna jag diameter som radie! Jag hade verkligen inget rimmlighetstänkande alls. Helt galet! Tack för rättningen:)
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]