944 vs 951(968) spoiler
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Som jag förstår slår dom hål på den utbredda teorin genom att bevisa att luften inte möts samtidigt bakom vingen. men på deras simulering så ser det ut som att lyften rör sig snabbare över än under och det det påvisar ju att gamla teorin borde gälla än mer i praktiken. För att dom ska knäcka den gamla teorin så borde väl dom bevisa att luften skulle röra sig långsammare över än under. Någon som har lust att förklara?gegge wrote:Jag vill inte gå in på varför en viss vingprofil fungerar, utan lämnar det till de som har störst erfarenhet, NASA:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html
Jag tror därmet vi kan enas om att profil och vinkel är avgörande.
T.o.m. mina föreläsare i strömmningsmekanik på chalmers hade fel i detta ifall nasa har rätt
Och varför ser inte flygplansvingar och fågelvingar ut som nasas "rätta" modell?
Andreas Larsen
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Läste en gammal annons för 924 från Porsche där de skriver att lyftkrafterna i 100mph är 48 lbs i fronten och 105 lbs där bak. Vidare skriver de att det "låga" lyftet fram beror på spoilerläppen och den låga fronten.
Kan det vara rimligt att anta att en 944 spoiler tar bort en betydande del att lyftet bak? Tykcer även att den platta 944 fronten borde gynnsammare?
Kan det vara rimligt att anta att en 944 spoiler tar bort en betydande del att lyftet bak? Tykcer även att den platta 944 fronten borde gynnsammare?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Diagrammet över lyft på framvagnen kan väl inte stämma, varför skulle en duck tail minska lyft på framvagnen... Måste isåfall vara en annan stötfångare fram på den modellen?
Glöm inte bort "diffusorn" som sitter på 944 Turbo och S2. Den minskar lyftet där bak.
Glöm inte bort "diffusorn" som sitter på 944 Turbo och S2. Den minskar lyftet där bak.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Nja, det är möjligt (kanske står i boken, har inte läst den på länge) men lyftet påverkar nog hela bilen. Det är inte så enkelt att en bakvinge bara påverkar bakaxeln.gurra wrote:Diagrammet över lyft på framvagnen kan väl inte stämma, varför skulle en duck tail minska lyft på framvagnen... Måste isåfall vara en annan stötfångare fram på den modellen?
.
Jag har också läst siffror på luftmotstånd. När de satte på ducktail så minskade även luftmotståndet något och ökade toppfarten.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, utgångspunkten verkar ju liknande i alla fall.gegge wrote:Kanon! Då var det inte så stor skillnad mellan 911 och 924 i lyftkrafter, kanske kan man dra slutsatsen att spoilern på 944 har liknade effekter som på 911.
Turbo 3.3 vingen är ju rätt rejäl och ändå är det fortfarande lyftkrafter. Inte förrän med 964an så fick 911 neutrala krafter.
Nu har ju S2/turbon lite bättre stötfångare och vindruta än 924an + "diffusorn" bak.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det ser ändå lite väl märkligt ut att en duck tail där bak kan minska lyftet fram så pass mycket. Downforce som genereras bakom bakaxelen brukar ju normalt öka lyftet fram.safe wrote:Nja, det är möjligt (kanske står i boken, har inte läst den på länge) men lyftet påverkar nog hela bilen. Det är inte så enkelt att en bakvinge bara påverkar bakaxeln.gurra wrote:Diagrammet över lyft på framvagnen kan väl inte stämma, varför skulle en duck tail minska lyft på framvagnen... Måste isåfall vara en annan stötfångare fram på den modellen?
.
Jag har också läst siffror på luftmotstånd. När de satte på ducktail så minskade även luftmotståndet något och ökade toppfarten.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Beror ju på vad man menar med stor skillnad. Jag tolkar 911 graferna som ca 60-70lbs fram i 100mph och ca 110-120lbs bak i samma hastighet. (lite svårt att se exakt i diagrammet).gegge wrote:Kanon! Då var det inte så stor skillnad mellan 911 och 924 i lyftkrafter, kanske kan man dra slutsatsen att spoilern på 944 har liknade effekter som på 911.
Jämför man med ca 50 och 105 så är det alltså 20-40% mer lyft fram och 5-15 % mer lyft bak på 911an.
Jag tycker nog att 20% är rätt mycket skillnad...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Nu skall jag vara petimeter och svara att hade lyftet varit nära noll hade den procentuella (relativa) skillnaden varit oändligpatand wrote:Beror ju på vad man menar med stor skillnad. Jag tolkar 911 graferna som ca 60-70lbs fram i 100mph och ca 110-120lbs bak i samma hastighet. (lite svårt att se exakt i diagrammet).gegge wrote:Kanon! Då var det inte så stor skillnad mellan 911 och 924 i lyftkrafter, kanske kan man dra slutsatsen att spoilern på 944 har liknade effekter som på 911.
Jämför man med ca 50 och 105 så är det alltså 20-40% mer lyft fram och 5-15 % mer lyft bak på 911an.
Jag tycker nog att 20% är rätt mycket skillnad...

Det som jag tycker är intressant är att formen på bakluckan (fastback) bidrar till otäcka lyftkrafter på de flesta sportbilar. En 924 eller 911 får samma spännande beteende som Audi TT utan spoiler i farter över 200 kmh.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag kan ju vara ännu mer petimeter då och svara: Varför är några kilo försumbart när STCC förarna märker skillnader på flera tiondelssekund per varv bara bilen väger 30 kilo mer...gegge wrote:Nu skall jag vara petimeter och svara att hade lyftet varit nära noll hade den procentuella (relativa) skillnaden varit oändligDen absoluta är bara några kilo - vilket är försumbart.
Ja jag vet, det är skillnad på uppviktning av bilen och marktryck eller avsaknad av marktryck. Men jag kan mycket väl tänka mig att det gör skillnad på stabiliteten och den möjliga hastigheten i kurvorna om bilen är något eller några kilo "lättare" över hjulen. Hur mycket skillnad är ju förståss svårt att veta.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users