Bolmande vit rök
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Enligt haynes på nätet så ska den dras i 3 steg
"Cylinder head bolts, in steps 29,58,80 lb/ft 4,8,11 kg/m"
Så det stämmer ju ganska bra då eftersom 80lb/ft är nästan 110nm. Då gäller detta för kall motor.
Stegen som Patand beskriver ska göras med varm motor och du ska då dra 120nm vilket är 88.5 ft/lb.
"Cylinder head bolts, in steps 29,58,80 lb/ft 4,8,11 kg/m"
Så det stämmer ju ganska bra då eftersom 80lb/ft är nästan 110nm. Då gäller detta för kall motor.
Stegen som Patand beskriver ska göras med varm motor och du ska då dra 120nm vilket är 88.5 ft/lb.
Last edited by makkanftw on 2009-12-01 13:10:28, edited 1 time in total.
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
dra
Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt.
Varför man ska lossa bulten är bara för att det inte ska finnas risk att friktionen i förbandet som är statisk ska ge ett felaktigt resultat.
Lossa och dra bultarna i normal ordning enl. skiss ovan.
Varför man ska lossa bulten är bara för att det inte ska finnas risk att friktionen i förbandet som är statisk ska ge ett felaktigt resultat.
Lossa och dra bultarna i normal ordning enl. skiss ovan.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: dra
Helt riktigt. Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg.931Melander wrote:Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt.
Varför man ska lossa bulten är bara för att det inte ska finnas risk att friktionen i förbandet som är statisk ska ge ett felaktigt resultat.
Lossa och dra bultarna i normal ordning enl. skiss ovan.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Du menar att man lossar en bult (med början nr 10) och drar den till första momentet, sen tar man nästa bult etc etc, för att sedan dra alla i steg 2 i en följd och sedan slutligen steg 3 ?Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Tur då, jag trodde man skulle ställa efterdra i fartenDu behöver inte köra nånstans om du lägger i friläge och startar motorn

Allvarligt talat, om man släpper på bultarna och drar om alla i gängse ordning och Nm så borde man ju vara tillbaka på ruta ett igen och efterdra igen och igen och igen, eller vad är det som händer när man efterdrar som jag nu ska göra.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Första gången som du monterar och varmkör så trycks packningen ihop och bultarna sträcks ut. Nu när du efterdrar så är packningen redan ihopklämd och bultarna sträckta.lasse59 wrote: Allvarligt talat, om man släpper på bultarna och drar om alla i gängse ordning och Nm så borde man ju vara tillbaka på ruta ett igen och efterdra igen och igen och igen, eller vad är det som händer när man efterdrar som jag nu ska göra.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Du är i gott sällskap. Kära hustrun åker Landrover med en förstörd men åtdragen bult. Det hon inte vet lider inte jag av.lasse59 wrote:... och tror f-n att jag lyckades paja insexhålet på sjuans bult vid efterkollen, men den ligger på 120Nm.
7:ans bult sitter lite otympligt till, men det ordnar sig.
Men nu får den sitta till nästa gång toppackningen ryker
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Mattias 924 wrote:Du är i gott sällskap. Kära hustrun åker Landrover med en förstörd men åtdragen bult. Det hon inte vet lider inte jag av.lasse59 wrote:... och tror f-n att jag lyckades paja insexhålet på sjuans bult vid efterkollen, men den ligger på 120Nm.
7:ans bult sitter lite otympligt till, men det ordnar sig.
Men nu får den sitta till nästa gång toppackningen ryker

Who is online
Users browsing this forum: No registered users