Bolmande vit rök

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#31 Post by makkanftw »

Enligt haynes på nätet så ska den dras i 3 steg
"Cylinder head bolts, in steps 29,58,80 lb/ft 4,8,11 kg/m"

Så det stämmer ju ganska bra då eftersom 80lb/ft är nästan 110nm. Då gäller detta för kall motor.

Stegen som Patand beskriver ska göras med varm motor och du ska då dra 120nm vilket är 88.5 ft/lb.
Last edited by makkanftw on 2009-12-01 13:10:28, edited 1 time in total.

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

dra

#32 Post by 931Melander »

Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt.

Varför man ska lossa bulten är bara för att det inte ska finnas risk att friktionen i förbandet som är statisk ska ge ett felaktigt resultat.

Lossa och dra bultarna i normal ordning enl. skiss ovan.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: dra

#33 Post by patand »

931Melander wrote:Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt.

Varför man ska lossa bulten är bara för att det inte ska finnas risk att friktionen i förbandet som är statisk ska ge ett felaktigt resultat.

Lossa och dra bultarna i normal ordning enl. skiss ovan.
Helt riktigt. Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#34 Post by lasse59 »

Man lossar ju en bult i taget och drar samma bult direkt, till föreskrivet moment. Du lossar ju inte alla direkt
Du menar att man lossar en bult (med början nr 10) och drar den till första momentet, sen tar man nästa bult etc etc, för att sedan dra alla i steg 2 i en följd och sedan slutligen steg 3 ?

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#35 Post by makkanftw »

Se till att motorn är varm, lossa nummer 10 och dra sedan till 120nm. Gör samma med nr 9... sedan 8.. osv osv.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#36 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Se till att motorn är varm, lossa nummer 10 och dra sedan till 120nm. Gör samma med nr 9... sedan 8.. osv osv.
Det går väl också med kall motor ?

(den står så fint uppallad i garaget)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#37 Post by makkanftw »

Du behöver inte köra nånstans om du lägger i friläge och startar motorn ;)

Det stod att man skall efterdra med varm motor i workshop manualen på patands sida.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#38 Post by lasse59 »

Du behöver inte köra nånstans om du lägger i friläge och startar motorn
Tur då, jag trodde man skulle ställa efterdra i farten :lol:

Allvarligt talat, om man släpper på bultarna och drar om alla i gängse ordning och Nm så borde man ju vara tillbaka på ruta ett igen och efterdra igen och igen och igen, eller vad är det som händer när man efterdrar som jag nu ska göra.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#39 Post by Mattias 924 »

lasse59 wrote: Allvarligt talat, om man släpper på bultarna och drar om alla i gängse ordning och Nm så borde man ju vara tillbaka på ruta ett igen och efterdra igen och igen och igen, eller vad är det som händer när man efterdrar som jag nu ska göra.
Första gången som du monterar och varmkör så trycks packningen ihop och bultarna sträcks ut. Nu när du efterdrar så är packningen redan ihopklämd och bultarna sträckta.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#40 Post by lasse59 »

OK Mattias

Jag har nu dragit alla, sedan skulle jag bara göra en efterkontroll och tror
f-n att jag lyckades paja insexhålet på sjuans bult vid efterkollen, men den ligger på 120Nm.

7:ans bult sitter lite otympligt till, men det ordnar sig.

Men nu får den sitta till nästa gång toppackningen ryker :#pray:

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#41 Post by Mattias 924 »

lasse59 wrote:... och tror f-n att jag lyckades paja insexhålet på sjuans bult vid efterkollen, men den ligger på 120Nm.

7:ans bult sitter lite otympligt till, men det ordnar sig.

Men nu får den sitta till nästa gång toppackningen ryker :#pray:
Du är i gott sällskap. Kära hustrun åker Landrover med en förstörd men åtdragen bult. Det hon inte vet lider inte jag av.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#42 Post by lasse59 »

Mattias 924 wrote:
lasse59 wrote:... och tror f-n att jag lyckades paja insexhålet på sjuans bult vid efterkollen, men den ligger på 120Nm.

7:ans bult sitter lite otympligt till, men det ordnar sig.

Men nu får den sitta till nästa gång toppackningen ryker :#pray:
Du är i gott sällskap. Kära hustrun åker Landrover med en förstörd men åtdragen bult. Det hon inte vet lider inte jag av.
:lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users