Hur få bort växelspaken (924N/A) utan åverkan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Hur få bort växelspaken (924N/A) utan åverkan?

#1 Post by Goran »

Hej

Jag har köpt en ny växelspak då den gamla glappar för den är sliten i "pinnen" som sitter i "stången" som går bak till lådan.
Enkelt trodde jag, ta av låsbrickan, trä av "stången" från "pinnen", ta av fjäderbrickan och dra upp växelspaken (kulan) från sitt fäste.
Yeah, sure. :? :evil:
Kulan sitter som berget och när jag använder mig av "den stora skruvmejseln" (för att bända loss växelspaken) mot kanten av "damaskflänsen" så böjs flänsen. Visserligen går det att böja tillbaka flänsen men den går sönder och splittrar sig.

OBS! Jag har redan nytt växelkors på bilen, så det är inte det som glappar. "Pinnen" är inte cylindrisk längre utan mer oval till sin form.

Har någon ett tips på hur det ska gå till, egentligen?

Tack på förhand
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Mattias 924 »

Lossa de två bultarna som håller spaken inkl. kulan mot transaxeln. Känn med fingret under skumgummit.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#3 Post by Lapponia »

Ja, och så behöver du en bra förlängning till spärrskaftet och mutterhylsan för att nå dem. Sedan är det "a piece of cake"! Kommer dock inte ihåg bult-dimensionen tyvärr. :D
Lapponia
Lapponia

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Lapponia wrote:Ja, och så behöver du en bra förlängning till spärrskaftet och mutterhylsan för att nå dem. Sedan är det "a piece of cake"! Kommer dock inte ihåg bult-dimensionen tyvärr. :D
Lapponia

Har för mig att det är 12, men kan vara 13 också :wink:


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#5 Post by bergodalvana »

13 hylsa ska det vara :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Goran »

Alldeles för lätt.
Jag trodde att man bara skulle dra den uppåt med lite kraft.
Lossade två 13mm skruvar så var den loss. :oops: :D

Nästa fråga: Vilket fett ska man trycka ner i kulkopplingen?
Jag har grafitfett för "constant velocity joints", naturligt fett från något djur men för industriella tillämpningar, batteripolsfett, kullagerfett (SKF)...
Det var något vitt(fett?) som satt lätt torkat runt kulhållaren. Vad kan det vara för något?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by safe »

Goran wrote: Det var något vitt(fett?) som satt lätt torkat runt kulhållaren. Vad kan det vara för något?

mvh
Goran
Vitt lidsium fett?
White Lithium grease brukar det stå i engelska manualer, ofta för plast delar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Goran »

Kanon!
Tack, det skaffar jag OMG. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]