Sitter som tusan!!! Hjälp...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Berra_Big
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2009-04-29 18:38:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

Sitter som tusan!!! Hjälp...

#1 Post by Berra_Big »

Håller på att byta vänster bärarm/länkarm fram på en S2, alltså en aluarm. Nu är det så att den främre bärarms-bulten inte går att få ut! Den går att vrida fram o tillbaks lite grann, men snurrar sig tilbaka efter till utgångsläget. Det är som att bulten sitter fast i nån gummificka!?

Har försökt med allt möjligt; smörjt, dragit t.o.m med en skruvdragare, men bulten sitter fortfarande fast så att den inte går att dra ut. Det enda
jag inte har testat är att värma upp fästet...

Nån som vet något, några knep?


MVH/ Bernhard

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Du menar den inre mot framvagnen?
Se till så att du inte har grejjerna i spänn. Rev isär min framvagn nyss och det var då inga problem men då låg den oxå på garagegolvet.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Berra_Big
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2009-04-29 18:38:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#3 Post by Berra_Big »

Okej, jo det är lite krångligt när det sitter på bilen, det är trångt!
Alltså som på bilden, den främre/framåt. Det är ingen annan som har haft något liknande problem med att bulten inte går att få ut ur bärarmen?

Det är som att bulten har rostat fast i ett litet järnrör som är omringat av gummi som sedan sitter fast i den yttre delen av bärarmen, så det spelar väl ingen roll om det är spänt, eller!? :?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Berra_Big
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2009-04-29 18:38:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by Berra_Big »

Okej, så här är läget. Ringde nyss Sandén, han sa att det händer sällan att det blir så att bulten rostar fast och blir näst intill omöjlig att få ut. Man måste såga loss på sidorna för att få ut bulten. Får se hur det blir för min del, kanske det blir ett verkstads besök trots allt! :(

MVH/ Bernhard

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#5 Post by JBlom »

Ja att bulten kan ha rostat fast är nog en möjlighet. Prova att applicera rikligt med rostlösning och låt stå ett tag. Kanske kan hjälpa lite. Sen att knacka ut bulten med ett don som hjälp.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#6 Post by porscheratt »

Precis sådär hände för mig när jag skulle bort med bulten som sitter i färdriktningen bak, den som torsionsröret är upphängt i om jag inte minns fel. Precis framför hjulhuset. Problemet då var att bulten hade böjt sig nå jävulskt som job andersson skulle sagt.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

porscheratt wrote:Precis sådär hände för mig när jag skulle bort med bulten som sitter i färdriktningen bak, den som torsionsröret är upphängt i om jag inte minns fel. Precis framför hjulhuset. Problemet då var att bulten hade böjt sig nå jävulskt som job andersson skulle sagt.

Va lika dant på min förra S2:a... verkar inte helt ovanligt i bakvagnen.
Främre länkarmar har jag inte stött på några bekymmer att demontera.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users